Jaarverslag 2016

7.4.2 Parkeerbedrijf

Het Parkeerbedrijf is primair belast met de uitvoering van beleidsmaatregelen op het gebied van parkeren. Naast het exploiteren van parkeergarages en buurtstallingen, is het Parkeerbedrijf verantwoordelijk voor het straatparkeren (parkeerautomaten, opdrachtgever handhaving en vergunningverlening). Ook het fietsparkeren is een belangrijk onderdeel van het parkeerbeleid. Door het aanbieden van voldoende en kwalitatief goede fietsenstallingen wordt de overlast op straat zoveel mogelijk beperkt.

De exploitatie van het Parkeerbedrijf wordt gekenmerkt door een spanningsveld tussen haar maatschappelijke (publiek) en bedrijfseconomische doelstellingen (commerciëler werken, kostendekkendheid). De bedrijfseconomische doelstelling (minimaal kostendekkend) staat haaks op de bijdragen vanuit de exploitatie aan enkele sociaal-maatschappelijke speerpunten van het gemeentelijke verkeers- en parkeerbeleid.

De afgelopen jaren hebben duidelijk gemaakt dat de exploitatie van het Parkeerbedrijf verschillende risico’s bevat. De oorzaken van deze risico’s liggen op verschillende gebieden, van macro-economische ontwikkelingen en trends tot gemeentelijke beleidskeuzes (zoals inzet P+R).

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
2016

Resultaat parkeerbedrijf (x 1.000 euro)

647

445

1.471

Wat wilden we bereiken in 2016?

Als onderdeel van de verdere digitalisering van het parkeren in de stad, wilden we de mogelijkheden verkennen om kenteken-parkeren op straat in te voeren. Tevens is gekeken naar de (on)mogelijkheden van het inzetten van scan-voertuigen voor de parkeerhandhaving. Als laatste onderzochten wij de modernisering van het bezoekerspassysteem.
We wilden de toegankelijkheid van de parkeervoorzieningen verbeteren, verruimen en duurzamer maken. Tevens wilden we parkeerdata leveren aan de RDW zodat marktpartijen digitale toepassingen kunnen ontwikkelen met het oog op bereikbaarheid en vindbaarheid.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • Al onze parkeergarages zijn in 2016 24 uur toegankelijk geworden;
  • In de parkeergarages Damsterdiep en Station Europapark is contactloos betalen toegevoegd aan de automaten;
  • In de parkeergarages Boterdiep en Circus is de aanleg van de led-verlichting gerealiseerd, voor de parkeergarage Euroborg is dit doorgeschoven naar 2017;
  • We hebben de aanbesteding fietsbeheer opgestart in 2016, de gunning vindt plaats in 2017;
  • Met ons nieuwe parkeervergunningsysteem, ingevoerd in de zomer van 2016, zijn de bewonersvergunningen, bezoekersvergunningen en bedrijfsontheffingen gedigitaliseerd.

Conclusie

Op financieel vlak hebben we in 2016 een goed resultaat behaald. De lage rente, maar ook de weer aantrekkende economie zijn daar belangrijke factoren voor.
We hebben veel van onze ambities bereikt. Om de klantvriendelijkheid te vergroten en de bedrijfsvoering te verbeteren, hebben we diverse ontwikkelingen doorgevoerd. Voorbeelden daarvan zijn het digitaliseren van ons parkeervergunningsysteem en de uitbreiding van voorzieningen in onze parkeergarages, zoals contactloos betalen. Verder hebben we het traject opgestart om ook voor de kortparkeerders (de mensen zonder vergunningen die bij onze parkeerautomaten voor een bepaalde termijn betalen) het kenteken-parkeren in te voeren. We gaan dit voor de zomer 2017 daadwerkelijk realiseren. Deze digitalisering zorgt er ook voor dat we op een andere manier met de parkeerhandhaving om moeten gaan.
In het najaar hebben we proef gereden met de scanauto. De test is goed genoeg verlopen om daar in het voorjaar van 2017 mee verder te gaan.
Met oog op verduurzaming hebben we led-verlichting aangebracht in de Boterdiep-garage en de Circusgarage. Ook hebben we een goede infrastructuur voor oplaadpunten voor elektrische auto's in onze garages.
Het uitleveren van onze parkeerdata met de RDW is niet tot stand gekomen. Dit heeft te maken met de discussie wat wel en niet kan op het gebied van gegevensuitwisseling, een discussie die speelt op rijksniveau.
Tot slot hebben we het beheer van de fietsenstallingen in 2016 aanbesteed. De procedure liep wat vertraging op omdat we zorgvuldig willen omgaan met de personele component in de aanbesteding. Na de zomer is het verder opgestart, met social return als belangrijk aandachtspunt. Gunning zal in 2017 plaatsvinden.