Jaarverslag 2016

7.4.3 Parkeerhandhaving

Wij willen de stad toegankelijk houden en onveilige situaties voorkomen. Parkeerhandhaving is belangrijk voor een goed werkend parkeerbeleid. Daartoe zijn wij zichtbaar, herkenbaar en aanspreekbaar aanwezig in de wijk en werken wij nauw samen met de politie. Wij zijn gastheer, maar als mensen de regels overtreden treden wij stevig op. Wij maken werk van het niet-betalen. We handhaven de parkeerregels langs twee wegen: fiscaal (betaald parkeren) en via de Wet Mulder (foutparkeren).

Wij willen dat 94% van de mensen die hun auto parkeren betaalt. De daadwerkelijke betalingsbereidheid hebben wij in 2016 niet kunnen meten. Hiervoor is verdere digitalisering van de parkeerhandhaving noodzakelijk

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
 2016

Aantal uren inzet parkeerhandhaving

-

34.000

35.750

Aantal uitgeschreven processen-verbaal betaald parkeren (fiscaal)

-

40.000

40.020

Wat wilden we bereiken in 2016?

  • Doelmatige inzet van onze Boa’s en parkeerhandhavers;
  • Professionaliseren parkeerhandhaving

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • We hebben ‘op zicht’ gehandhaafd op betaald parkeren (t/m juni 2016);
  • Vanwege de invoering van het nieuwe parkeervergunningsysteem hebben wij van juli t/m december 2016 gehandhaafd op betaald parkeren met een handmatig scanapparaat;
  • Ter vergroting van de efficiency van onze parkeerhandhaving, hebben wij een proef gehouden met een scanvoertuig voor de parkeerhandhaving;
  • Naast de fiscale handhaving (niet betalen voor parkeerrechten), hebben wij ook handhavend opgetreden tegen parkeeroverlast (fout geparkeerde voertuigen, onveilige of overlast gevende situaties). Dit heeft geresulteerd in ruim 8.000 bekeuringen (Wet Mulder).

Conclusie

We hebben onze handhaving verder geprofessionaliseerd en zo efficiënt mogelijk ingezet. In de meerjarenbegroting van het parkeerbedrijf is rekening gehouden met de inkomsten uit naheffingsaanslagen voor betaald parkeren én de kosten voor parkeerhandhaving door Stadstoezicht. Weliswaar hebben wij het beoogde aantal naheffingsaanslagen gehaald, maar vanwege de digitalisering en het daarmee verdwijnen van de fysieke passen, hebben wij de financiële doelstelling uit de meerjarenbegroting van het Parkeerbedrijf niet volledig kunnen halen. Door de digitalisering van het parkeervergunningensysteem per 1 juli 2017 is extra inzet nodig geweest ten opzichte van het begroot aantal uren en is het aantal uitgeschreven naheffingen gedaald ten opzichte van het eerste half jaar.
De handhaving op straat-parkeren en de opbrengsten daaruit kunnen echter gezien worden als schakel in het gehele parkeerbeleid. We veronderstellen dat de handhaving op straat-parkeren leidt tot een toename van de inkomsten uit betaalautomaten en parkeergarages.

De verdere verbetering van het financiële resultaat van de parkeerhandhaving en de haalbaarheid van de meerjarenbegroting is afhankelijk van de verdere digitalisering van parkeerhandhaving. Dit betreft de invoering van het kenteken-parkeren in combinatie met de invoering van een scanvoertuig.
Met de proef met het scanvoertuig voor de parkeerhandhaving hebben wij veel kennis en ervaring opgedaan over de werkwijze en de randvoorwaarden. De proef met het scanvoertuig is uiteindelijk te kort geweest om al daadwerkelijk tot efficiency te leiden, maar heeft ons wel voldoende inzichten opgeleverd voor het vervolg. Het jaar 2017 kan worden beschouwd als een overgangsjaar. In maart 2017 gaan we verder met de pilot en onderzoeken we de meest efficiënte wijze van inzet van het scanvoertuig.