- Home
- Overzichten
- Begrotingsoverschrijdingen
Begrotingsoverschrijdingen
Begrotingsoverschrijdingen Exploitatie (bedragen x 1.000 euro) | Actuele begroting lasten | Rekening lasten | Over-schrij-ding | Soort NIVRA over-schrij-ding | Toelichting naar oorzaak en achtergronden bij overschrijdingen > 500 duizend euro |
---|---|---|---|---|---|
01.2 Inkomen en armoede bestrijding | 185.762 | 192.356 | -6.594 | 4 | De kosten voor bijzondere bijstand zijn 3,3 miljoen europ hoger. Een van de oorzaken is de kredietverlening aan statushouders (0,9 miljoen euro). Andere oorzaken zijn de verstrekkingen voor bewindvoering en de aanvullende bijstand onder de 21 jaar. Afwijkingen per onderdeel zijn niet te geven omdat we geen begroting hanteren op onderdelen.Verder zijn de lasten voor BUIG 3,7 miljoen hoger dan begroot. In de begroting zijn we uitgegaan van gemiddeld 10.103 uitkeringsgerechtigden. In werkelijkheid is het gemiddelde aantal uitkeringsgerechtigden uitgekomen op 10.222. Deze extra toename is ondermeer een gevolg van het aantal statushouders at in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering. Door deze stijging ontstaat een extra nadeel van € 1,7 miljoen. De gemiddelde prijs van een bruto jaaruitkering lag bij het samenstellen van de begroting op € 14.302. In werkelijkheid keerden we gemiddeld € 14.499 per jaar uit per uitkeringsgerechtigde. Dit is een toename van 1,3% en wordt veroorzaakt door nominale ontwikkelingen. Het nadelige effect hiervan is € 2 miljoen. De overige overschrijdingen binnen dit deelprogramma worden veroorzaakt diverse kleinere afwjikingen. |
02.3 Bedrijvige stad | 1.036 | 3.338 | -2.302 | 4 | De jaarlijkse herziening van de grondexploitatie heeft geleid tot een verlies op de eindwaarde van 2 complexen. Het betreft de Grexen Kemkesberg (Lasten N 900 duizend euro) en Westpoort (Lasten N 1,457 miljoen euro). Op grond van BBV-richtlijnen moet dit voorzienbare verlies direct worden genomen en in de jaarrekening worden verwerkt. Dit resultaat maakt onderdeel uit van het totale resultaat op grondzaken. |
03.1 Onderwijskansen | 24.391 | 25.189 | -798 | 1 | Bij de screening van onze activa hebben wij geconstateerd dat enkele activa niet juist zijn opgenomen in de activamodule omdat ze niet meer bestaan. Wij hebben daarom de activa's afgeboekt. Dat heeft geresulteerd in een overschrijding van de lasten voor een bedrag van 1,1 miljoen euro. Het bedrag van 1,1 miljoen is de oorspronkelijke aanschafwaarde. (Op een groot deel van deze activa was al afgeschreven. De totale afschrijving op deze activa was 971 duizend euro. Deze cumulatieve afschrijving is logischerwijs ook afgeboekt en dit zorgt voor hogere baten. Per saldo gaat het dus om een resultaat van 0,2 miljoen euro nadeel als gevolg van de afboeking van de activa.) De overige afwijkingen binnen dit deelprogramma worden veroorzaakt diverse kleinere bedragen. |
04.1 Sociaal klimaat | 118.006 | 119.733 | -1.727 | 1 | De overschrijding van de lasten worden voornamelijk veroorzaakt door de hogere kosten voor WMO-begeleiding. Deze zijn 5,4 miljoen hoger dan begroot: |
04.3 VV Integratie en emancipatie | 2.738 | 5.664 | -2.926 | 1 | De overschrijding van de lasten binnen dit deelprogramma ontstaan voornamelijk door de kosten voor Bed Bad en Brood. Vanwege de langdurige onderhandelingen over het bestuursakkoord Bed Bad en Brood en het uiteindelijke opzeggen van het bestuursakkoord door het kabinet, hadden we vooralsnog geen dekking in 2016 voor de kosten van de opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Deze opvang wordt verzorgd door de Stichting INLIA. De ontvangst van de vergoeding verwachten we bij de meicirculaire 2017. Deze vergoeding verwerken we in de begroting 2017. Voor het jaar 2016 hebben we het tekort op Bed, Bad en Brood alsnog kunnen dekken door vrijval op subsidiebudgetten elders verantwoord binnen deze jaarrekening en vrijval op Maatschappelijke opvang. De overige overschrijdingen binnen dit deelprogramma worden veroorzaakt diverse kleinere bedragen. |
04.4 VV Jeugd | 29.876 | 30.311 | -435 | 1 | |
04.5 VV Vernieuwing sociaal domein | 57.963 | 66.448 | -8.485 | 1 | De kosten van de Wij Teams zijn 762 duizend euro hoger. Voor de ontwikkeling en implementatie van de WIJ-Teams hebben we tijdelijk een aantal projectleiders en ondersteuners aangesteld. Deze ondersteuningsstructuur richt zich op het vormgeven van de directe werkprocessen, waarvan we de extra kosten voor de jeugdhulp volgend jaar willen dekken via de RIGG (Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten). Verder zien we bij de toegang Wmo dat extra personele capaciteit noodzakelijk is om knelpunten op te lossen in 2016. Wij zien deze kosten nadrukkelijk als zorgkosten algemene voorziening, in het verlengde van de WIJ-teams. Bij de resultaatbestemming 2015 heeft de raad 600 duizend euro beschikbaar gesteld voor de aanvullende dekking van deze extra inzet WMO-consulenten. De kostenontwikkeling heeft zich verder voortgezet in het laatste halfjaar. Daarnaast hebben we nog extra kosten aan ketenpartners betaald voor inzet consulenten in 2015 die we bij de jaarrekening 2015 niet hadden voorzien. (Totaal 1,53 miljoen hogere kosten). Ten slotte verwachten we vooralsnog -op grond van de meest recente prognose die RIGG heeft afgegeven- een nadelig resultaat voor de stad Groningen van 2,1 miljoen euro. De RIGG kent vergelijkbare onzekerheden in de prognoses als onze eigen gemeente, vanwege de administratieve achterstanden bij de zorgaanbieders. We zien in de voorlopige cijfers beduidend hogere bestedingen op ZIN 18- en lagere bestedingen op PGB 18-; per saldo een fors negatief effect op de Groninger bijdrage aan de RIGG van 2,1 miljoen euro. De overige afwijkingen binnen dit deelprogramma worden veroorzaakt diverse kleinere bedragen. |
05.2 Jeugd in Beweging en Ruim Baan | 988 | 997 | -9 | 1 | |
06.1 Culturele infrastructuur | 42.090 | 43.472 | -1.382 | 1 | De overschrijding binnen dit deelprogramma wordt voor een groot deel veroorzaakt door extra personele lasten. Er wordt personeel van derden ingezet voor de piekmomenten op het gebied van programmering, productie, ticketing, horeca en podiumtechniek. De toename van programmering in 2016 resulteert in een grotere inzet van personeel van derden voor de piekmomenten. De toename van deze kosten wordt gedekt uit het programmeringsresultaat. |
07.1 Fiets | 2.162 | 2.516 | -354 | 4 | |
08.1 Gezinnen | 3.682 | 5.318 | -1.636 | 1 | De hogere lasten betrefgen voornamelijk het resultaat op de grondexploitatie CiBoGa in 2016. Na overleg met de accountant is overeengekomen dat 1 miljoen resultaat op grondexploitatie CiBoGa wordt genomen. Voorgesteld wordt om het nadelig resultaat aan de reserve grondzaken te onttrekken. Daarnaast zijn er extra lasten gemaakt voor projecten. Tegenover deze lasten staan echter ook baten. |
08.2 Jongerenhuisvesting | 847 | 1.011 | -164 | 2 | |
08.3 Wonen en zorg | 31 | 486 | -455 | 2 | |
08.5 Betaalbaarheid en beschikbaarh | 200 | 409 | -209 | 2 | |
08.6 Cultuurhistorie en archeologie | 1.419 | 1.651 | -232 | 2 | |
09.2 Afvalinzameling en -verwerking | 29.166 | 30.342 | -1.176 | 1 | Hogere lasten als gevolg van meer afvalverwerking |
10.2 Jeugd en veiligheid | 365 | 413 | -48 | 1 | |
11.2 Communicatie met de burger | 56 | 118 | -62 | 2 | |
12.1 College en Raad | 7.589 | 11.307 | -3.718 | 4 | De hogere lasten binnen dit deelprogramma zijn het gevolg van het Individueel Keuzebudget, Concerposten en extra dotatie aan de voorziening Pensioenen wethouders. |
13.1 Algemene inkomsten en post onv | 45.924 | 45.931 | -7 | 1 | |
14.1 Algemene ondersteuning | 112.499 | 120.958 | -8.459 | 4 | Het pand van PostNL is aangekocht via de strategische Grondbank 1, voor een bedrag van 7,45 miljoen euro. Het pand is nodig zodat er in plaats van een lange tunnel, een korte tunnel onder het spoor kan worden gerealiseerd. Deze investering wordt verrekend met de bijdrage van de gemeente Groningen ad 5,5 miljoen aan het budget Spoorzone Groningen (gefinancierd uit het budget Raamwerk Regiorail). Binnen dit project wordt de bijdrage 5,5 miljoen gefinancierd uit de besparing tussen de kosten van een lange tunnel en de korte tunnel. Hiermee is de koopsom in zijn totaliteit gedekt. Echter nog niet administratief afgewikkeld in 2016, waardoor er in 2016 hier een nadeel ontstaat van 5,5 miljoen euro. Dit wordt in 2017 ingebracht in het project Spoorzone, zodat een en ander weer glad loopt. Voor de regio zijn we penvoerder voor zowel MEE als de inloop GGZ. In de primitieve begroting is geen rekening gehouden met de baten en lasten van de regiogemeenten. Hierdoor zijn zowel de baten als de lasten 2,9 miljoen euro hoger dan begroot. (Per saldo nihil) Verder worden de hogere lasten veroorzaakt door de bedrijfsvoering (3,2 miljoen euro). In verband met de outsourcing van de ICT worden vacatures niet meer structureel ingevuld en is extra ingehuurd om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. De kosten voor inhuur personeel vallen hierdoor hoger uit, bovendien zijn de inhuurkrachten duurder dan vast personeel. Verder zijn er extra lasten gemaakt als gevolg van extra dienstverlening aan afnemers. Daarnaast hebben we minder kunnen toerekenen aan werken derden, projecten en aan kostendekkende producten. |
Cie BBV Kadernota rechtmatigheid: indeling begrotingsoverschrijdingen:
- Kostenoverschrijding die geheel of grotendeels wordt gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet;
- Kostenoverschrijding die wordt gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen;
- Kostenoverschrijding bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding;
- Kostenoverschrijding die past binnen het bestaande beleid, maar die ten onrechte niet tijdig is gesignaleerd;
- Kostenoverschrijding inzake activiteiten die niet past binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend;
- Kostenoverschrijding inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moet worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt;
- Kostenoverschrijding op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.