5.1.1 Accommodaties
We willen voldoende, kwalitatieve, goed over de stad verspreide, betaalbare sportaccommodaties. We zorgen dat sporten betaalbaar blijft via ons tarievenstelsel. We hebben gymlokalen, sporthallen, sportvelden, zwembaden, een atletiekbaan en een ijsbaan.
Prestatie indicatoren
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicator (en) | Behaald 2015 | Beoogd 2016 | Behaald |
---|---|---|---|
Klanttevredenheid individuele gebruikers zwembaden en Kardinge | -* | 7 | 9 |
Klanttevredenheid gebruikers gymlokalen | 7 (2013) | 7 | 6,5 |
* Niet uitgevoerd (door renovatie Kardinge).
Wat wilden we bereiken in 2016?
We wilden minimaal een 7 scoren bij de klanttevredenheidsonderzoeken. Waar mogelijk willen we accommodaties verduurzamen en voeren we het project Basis op Orde verder uit.
In 2016 hebben we een klantentevredenheidsonderzoek gedaan onder de gebruikers van de gymzalen en de dojo’s. We wilden een hogere score realiseren ten opzichte van 2013 (3-jaarlijkse cyclus).
Voor de zwembaden wilden we eveneens de klantentevredenheid verbeteren.
Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?
- Exploiteren en beheren gemeentelijke sportaccommodaties;
- Behoeftebepalingsonderzoek is uitgevoerd door het Mulier Instituut;
- (Co)investeringsfonds sportaccommodaties is ingesteld;
- Ingezet op kwalitatief betere schoonmaak;
- Aanbrengen ledverlichting;
- Uitbreiden fietsenstallingen;
- Renovatie van een aantal kleedkamers;
- Realiseren mogelijkheid online verhuur vanaf december 2016;
- Subsidiëring van zwembad Hoogkerk;
- Onderzoek Topsportzorgcentrum is afgerond. Voorbereiding is gestart;
- Voorbereiding bouw Europapark Sporthal.
Conclusie
Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt een hoge klanttevredenheid over de zwembaden en Kardinge. Dit is mede door de renovatie van het sportcentrum. Ervaring is dat renovatie een impuls geeft aan de klanttevredenheid. Voor de toekomst blijven we streven naar een klanttevredenheidscijfer van in ieder geval een 7.
De klanttevredenheid van gebruikers van gymzalen en dojo's is iets lager dan bij het vorige klanttevredenheidsonderzoek uit 2013. Uit het onderzoek blijkt dat vooral de hygiëne grotendeels bepalend is voor de mate van klanttevredenheid. Ondanks het feit dat we efficiënter zijn gaan schoonmaken, een nieuw schoonmaakbedrijf hebben ingehuurd en in een aantal gymlokalen de afgelopen jaren de toiletvoorzieningen hebben aangepakt, blijft de schoonmaak een knelpunt. We hebben een experiment gedaan met nanotechnologie. Door een nano-laag aan te brengen op de bestaande tegels en vloeren oogt de ruimte niet alleen schoner maar is de ruimte ook gemakkelijker schoon te maken. We willen onderzoeken of we dit breder kunnen toepassen. Daarnaast gaan we met de gebruikers overleg voeren over het schoon achterlaten van de ruimte.
Het Mulieronderzoek is in 2016 uitgevoerd. De uitkomsten van het Mulieronderzoek worden, samen met eigen ervaringen en ervaringen van sportclubs, gebruikt als richtlijn voor het afwegen van investeringen op grond van het (co)investeringsfonds sportaccommodaties.