Jaarverslag 2016

Algemene ondersteuning

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

DeelprogrammaPrimitieve begrotingActuele begrotingRekeningVerschil
Lasten
14.1Algemene ondersteuning110.222112.499121.014-8.515
14.1.1Algemene ondersteuning107.624103.688105.757-2.068
14.1.2Ten Boer3.1783.1723.033138
14.1.3Overige werken voor derden-5805.63912.223-6.585
Baten
14.1Algemene ondersteuning0-29.35935.272-64.630
14.1.1Algemene ondersteuning32.64819.96825.734-45.701
14.1.2Ten Boer3.2313.2313.258-6.489
14.1.3Overige werken voor derden26.1606.280-12.440
Reserve mutaties
Toevoegingen aan reserves4665.7805.7800
Onttrekking aan reserves-436-11.980-11.9800
Totaal Saldo na bestemming.74.37176.94079.542-2.602

Financiële toelichtingen

Deelprogramma 14.1 Algemene ondersteuning

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

N 8.515

V 5.913

N 2.602

Aankoop gebouw ten behoeve van spoorzone (N 5,5 miljoen euro)
Het pand van PostNL is aangekocht via de strategische Grondbank 1, voor een bedrag van 7,45 miljoen euro. Het pand is nodig zodat er in plaats van een lange tunnel, een korte tunnel onder het spoor kan worden gerealiseerd. Deze investering wordt verrekend met de bijdrage van de gemeente Groningen van 5,5 miljoen aan het budget Spoorzone Groningen (gefinancierd uit het budget Raamwerk Regiorail). Binnen dit project wordt de bijdrage 5,5 miljoen gefinancierd uit de besparing tussen de kosten van een lange tunnel en de korte tunnel. Hiermee is de koopsom in zijn totaliteit gedekt. Echter nog niet administratief afgewikkeld in 2016, waardoor er in 2016 hier een nadeel ontstaat van 5,5 miljoen euro. Dit wordt in 2017 ingebracht in het project Spoorzone, zodat een en ander weer glad loopt.

Outsourcing ICT (V 610 duizend euro)
Het voordeel ontstaat doordat de Europese aanbesteding voor de outsourcing van generieke ICT  later is gestart dan aanvankelijk gepland. Een deel van de kosten is daardoor niet in 2016 gemaakt, maar zullen in 2017 gemaakt worden. Daarnaast is het beschikbare budget voor de uitvoering van de projecten voor de standaardisatie en rationalisatie van ons applicatielandschap beperkt besteed, omdat het traject van het definiëren van projecten nog niet volledig is afgerond.

Basis- en kernregistraties (V 218 duizend euro)
Als gevolg van vertraging is het budget in 2016 niet volledig besteed. Dit wordt veroorzaakt doordat de voormalige programmaorganisatie in april 2016 is ontbonden en er een nieuwe projectorganisatie is opgezet. Verder is in de loop van 2016 duidelijk geworden dat de aansluiting van systemen niet gelijktijdig kan, maar dat in stappen moet gebeuren.

Bezuinigingen (N 449 duizend euro)
Een deel van de taakstelling zou gerealiseerd worden door de opbrengst van de verkoop van het pand aan de Van Oldenbarneveltstraat. De netto-opbrengst is geraamd op 490 duizend euro. Er is een serieuze gegadigde. Die gegadigde wil het pand ontwikkelen op een manier die heel erg goed past bij de gemeentelijke ambities voor de wijk. De uitwerking van de plannen door de ondernemer én dus de afronding van de verkoop vragen meer tijd. Er is besloten die uitwerking een kans te geven, daarom is deze verkoop in 2016 niet meer afgewikkeld.

Bedrijfsvoering en Werken derden (V 55 duizend euro)
Er zijn meer medewerkers gedetacheerd dan oorspronkelijk begroot. Hierdoor zijn de baten hoger dan begroot. Dit betreft 595 duizend euro. Daarnaast zijn de beheerkosten (kosten van multifunctionals, schoonmaak, catering/drankautomaten, huur parkeerplaatsen, drukwerk, etc.) 640 duizend euro lager als gevolg van het uitvoeren van efficiency maatregelen.
Verder hebben we minder uren kunnen toerekenen aan werken derden, projecten en aan kostendekkende producten. Dit nadeel bedraagt 1,1 miljoen euro.
Het restant binnen dit onderdeel bedraagt 80 duizend euro nadelig en bestaat uit diverse kleine afwijkingen.

Inloop GGZ en MEE (0)
Voor de regio zijn we penvoerder voor zowel MEE als de inloop GGZ. In de primitieve begroting is geen rekening gehouden met de baten en lasten van de regiogemeenten. Hierdoor zijn zowel de baten als de lasten 2,9 miljoen euro hoger dan begroot. (Per saldo nihil)

Kapitaallasten (V 880 duizend euro)
Het voordelige resultaat van de kapitaallasten komt voornamelijk doordat geplande investeringen niet geheel zijn afgerond. Tevens hebben wij bij de nieuwbouw van Duinkerkenstraat gerekend met de kapitaallasten voor ongeveer 9 maanden, maar door vertraging is het gebouw pas begin oktober in gebruik genomen. Daarnaast hebben we in verband met de voorgenomen outsourcing van ICT-investeringen waar mogelijk uitgesteld.

Panden Veiligheidsregio (N 56 duizend euro)
In de begroting zijn we er vanuit gegaan dat de panden Sontweg en Diamantlaan begin 2016 zouden worden overgedragen aan de Veiligheidsregio. De kosten van deze panden hebben we daarom niet in de begroting van 2016 opgenomen. De overdracht is niet gerealiseerd in 2016. De kosten die wij hebben gemaakt (nadeel van 620 duizend euro), hebben wij grotendeels kunnen doorbelasten aan de Veiligheidsregio (voordeel van 564 duizend euro).

Personeelslasten / extra dienstverlening (V 679 duizend euro)
De personeelslasten vallen lager uit, omdat vacatureruimte slechts ten dele wordt ingevuld. Daarnaast vindt wel tijdelijk opvulling van vacatures plaats door inhuur van personeel. Verder hebben we extra lasten gemaakt als gevolg van extra dienstverlening aan afnemers. De lasten voor de extra dienstverlening hebben we kunnen doorrekenen aan de afnemers. Daarnaast zijn er extra baten gerealiseerd als gevolg van werkzaamheden voor het Sociaal Domein. Ook worden medewerkers gedetacheerd en/of doorberekend naar andere producten hetgeen hogere baten oplevert.

Frictiebudget (V 941 duizend euro)
Het resultaat op het frictiekostenbudget in 2016 bedraagt 941 duizend euro positief. Het positieve resultaat wordt vooral gerealiseerd doordat de dekking die benodigd is voor het SSC als gevolg van meevallers en efficiëntie, in totaal 2 miljoen euro lager uitvalt. Het resultaat wordt negatief beïnvloed doordat meer frictiekosten zijn betaald voor de dekking van herplaatsers, intern mobiele medewerkers en overheadkosten. Daarnaast heeft een dotatie in de reorganisatievoorziening plaatsgevonden (3 ton).

Vorming en opleiding (V 356 duizend euro)
De budgetten in de gemeentebegroting zijn niet bijgesteld naar aanleiding van de toegekende opleidingsplannen.

Flankerend beleid (V 378 duizend euro)
Doordat het aantal nieuwe herplaatsers lager is dan verwacht zijn de kosten voor flankerend beleid lager uitgevallen dan begroot.

Taakstelling (N 933 duizend euro)
Deze taakstelling komt voort vanuit 2015 en heeft te maken met het voortijdig uit de begroting halen van de lasten voor een aantal panden die betrekking hebben op de ontvlechting naar aanleiding van de vorming van het Shared Service Centrum.

Vrijval bijdrage project Zuidelijke Ringweg (V 520 duizend euro)
Bij de jaarrekening 2014 is 600 duizend euro beschikbaar gesteld voor de plankosten Zuidelijke Ringweg. Dit ter dekking van de tariefsverschillen c.q. niet door de ZRW gefinancierde kosten. Dit saldo is destijds toegevoegd aan de rekening-courant ZRW, die destijds onderdeel was van het onderhanden werk. Met ingang van 2016 is deze administratieve verwerkingswijze niet meer mogelijk. Per 31 december 2016 bedraagt het saldo 520 duizend euro.

Werken derden (N 434 duizend euro)
Binnen de balans hadden wij in de categorie Voorraden een  post onderhanden werk (OHW). Dit betreft werk wat wij voor derden uitvoeren en daar ook in rekening brengen. Volgens de regelgeving mogen wij dit niet langer presenteren onder voorraden. Naar aanleiding hiervan zijn deze posten elders op de balans onder gebracht en heeft er tegelijkertijd een opschoonactie plaatsgevonden van posten die niet meer inbaar zijn. Dit heeft geresulteerd in een nadeel van  
434 duizend euro. Dit betreft een 15-tal projecten.

Overig (V 133 duizend euro)
Diverse kleine afwijkingen tellen op tot een voordeel van 133 duizend euro.