Jaarverslag 2016

6.2.2 Cultuureducatie

Samen met cultuurinstellingen, collega-overheden en het onderwijs werken we al lange tijd aan de verspreiding en verbetering van cultuuronderwijs. Dankzij cultuuronderwijs ontwikkelen kinderen creatieve en sociale vaardigheden die steeds belangrijker worden in de samenleving en op de arbeidsmarkt.

We willen:

  • Dat cultuuronderwijs in de stad zich verbetert en verbreidt;
  • Een zo effectief mogelijk programma rond Cultuureducatie met kwaliteit (CMK).

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
2016

Aantal bereikte leerlingen in het basisonderwijs met CMK

9.371

9.800

12.633

Aantal en % deelnemende scholen aan CMK

35

32/70%

40/88%

% deelnemende scholen aan CMK met respectievelijk scenario 1,2,3 of 4 (in procenten)

-

1: 25%
2: 31%
3: 44%

4:   0%

1: 12,5%
2: 45%
3: 40%
4: 2,5%

Aantal scholen en scholieren met de cultuurkaart

10/10.010

11/10.500

9/10.100

Wat wilden we bereiken in 2016?

  • Dat tenminste 70% van de basisscholen in Groningen deelneemt aan Cultuureducatie met kwaliteit;
  • Dat tenminste 44% van de deelnemende basisscholen aan CMK werkt op het niveau van scenario 3;
  • Dat tenminste 10.000 scholieren op alle scholen in het voortgezet onderwijs de Cultuurkaart gebruiken.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

Uitvoeren rijksprogramma Cultuureducatie met Kwaliteit
Gedurende onze cultuurnotaperiode nemen we, samen met de provincie Groningen, deel aan de rijksregeling Cultuureducatie met kwaliteit. Sinds 2015 werken we in een nieuwe opzet, waarbij scholen geld kunnen aanvragen voor deskundigheidsbevordering en de inkoop van cultuureducatie, en cultuuraanbieders voor de ontwikkeling van cultuureducatief aanbod. Uitvoerder van Cultuureducatie met kwaliteit in Groningen is K&C (Kunst&Cultuur). Vrijdag blijft ondersteunen in de algehele bemiddeling van cultuureducatie. In 2016 is samen met provincie en Rijk gewerkt aan het voortzetten van de regeling conform de huidige opzet in de cultuurnotaperiode 2017-2020.

Subsidiëren VO-scholen voor deelname aan de Cultuurkaart
Als gemeente dragen we bij aan de Cultuurkaart, het pasje waarmee VO-scholieren kunnen deelnemen aan culturele activiteiten. In 2016 maakten wederom meer Groninger scholieren gebruik van de Cultuurkaart.

Subsidiëren steuninstelling voor cultuureducatie ‘Vrijdag’
In samenwerking met het Rijk subsidiëren we de inzet van culturele combinatiefuncties in het onderwijs door Vrijdag voor een betere verbinding van het binnenschoolse en buitenschoolse aanbod. Voorts subsidiëren we Vrijdag voor algehele bemiddeling in cultuureducatie.

Conclusie

Alle bovenstaande doelen zijn (bijna) gerealiseerd. 40% van de CMK scholen zit in scenario 3 in plaats van de beoogde 44%. K&C wijt dit aan de korte tijd dat zij in Groningen als projectleider bezig is. Het komende jaar maken ze een inhaalslag.