Jaarverslag 2016

12.1.3 Ombudsman

De gemeentelijke ombudsman behandelt ter uitvoering van de opdracht van de raad klachten van burgers over de gemeente Groningen. De gedragingen van de gemeente worden getoetst aan normen van behoorlijkheid (Artikel 9:27 Awb De ombudsman beoordeelt of het bestuursorgaan zich in de door hem onderzochte aangelegenheid al dan niet behoorlijk heeft gedragen).

Er zijn geen wijzigingen geweest in aangesloten gemeenten. Dat wil zeggen dat Ten Boer en De Marne evenals voorgaande jaren ook in dit jaar gebruik hebben gemaakt van het Groninger ombuds-instituut. Dat geldt ook voor de aangesloten gemeenschappelijke regelingen. Ten slotte is de gemeentelijke ombudsman extern meldpunt voor klokkenluiders op grond van de Klokkenluidersregeling 2010.
Vanwege een verhoogde instroom van zaken in de eerste maanden van het jaar is de formatie met ingang van 17 mei met 0,6 fte opgehoogd (totaal nu 3 fte).

Wat wilden we bereiken in 2016?

Bij het optreden van de ombudsman staat herstel van betrekkingen en contact en oplossing van het probleem op de voorgrond. Dit type zaken heet interventies. Indien dat niet mogelijk is zal een klachtonderzoek worden uitgevoerd, dat vaak resulteert in een oordeel van de ombudsman over de behoorlijkheid van de gedraging.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

In 2016 hebben 437 mensen zich tot de ombudsman gewend. Dit is een daling van 13% ten opzichte van 2015. Daarvan zijn 182 personen verwezen naar de gemeente. Dat is een daling van 15%. In deze cijfers is niet meegenomen het aantal mensen dat vaker dat eens de ombudsman bezocht in het kader van dezelfde kwestie.
Er bleven 137 zaken over die inhoudelijk door de ombudsman in behandeling zijn genomen. Dit is een stijging van 14%. Daarvan is het opvallend dat deze stijging geheel moet worden toegeschreven aan de complexere zaken (+ 15), de zogenoemde onderzoeken. Acht zaken waren aan het eind van het jaar nog niet afgerond en zijn doorgeschoven naar 2017.

Conclusie

In 118 gevallen heeft de ombudsman verwezen naar andere instanties zoals het Juridisch Loket voor juridische ondersteuning (- 29%). Verwijzing worden niet alleen telefonisch of via de e-mail gedaan, maar kan ook nodig blijken tijdens een spreekuurbezoek.
Er is in 2016 gedurende 50 weken 2 keer per week spreekuur gehouden.