Jaarverslag 2016

Beheerplan Openbare Ruimte Groningen (BORG)

De gemeente Groningen heeft een oppervlakte van 8.400 hectare. Een deel hiervan is in bezit en dus in onderhoud bij de gemeente. Het gaat om wegen, groen, riolering, kunstwerken en overige kapitaalgoederen (voornamelijk gebouwen). Het beleid voor het niveau van onderhoud van de openbare ruimte kapitaalgoederen is vastgelegd in het BORG. Voor kapitaalgoederen die niet onder BORG vallen, wordt door de verantwoordelijke directies een onderhoudsplan opgesteld.

Bij het plannen van onderhoud wordt zoveel mogelijk gezocht naar de samenhang met andere ontwikkelingen van elementen in de openbare ruimte. We streven ernaar een onderhoudsniveau te realiseren, waarbij 90% van de openbare ruimte voldoet aan het BORG-kwaliteitsdoel. We houden rekening met een beperkte daling van de tevredenheid van bewoners over het onderhoud, omdat we minder middelen beschikbaar hebben voor het onderhoud.

Voor een aantal voorzieningen in de openbare ruimte is onderhoud alleen niet meer toereikend. Deze voorzieningen hebben het einde van de technische levensduur bereikt, waardoor investeringen noodzakelijk zijn om deze kapitaalgoederen te vervangen of te reconstrueren. Het gaat bijvoorbeeld om de ondergrondse kabels voor de openbare verlichting en de oeverbeschoeiingen. Vanaf 2012 voeren we een meerjarenplan uit, waarbij deze voorzieningen worden vervangen. De kapitaalgoederen, waarvan vervanging na 2018 wordt voorzien, zijn vanaf 2017 opgenomen in de meerjarenbegroting.

In het programmadeel van de jaarrekening (programma 9) gaan we nader in op het beheer en onderhoud van de openbare kapitaalgoederen. Van de belangrijkste onderdelen worden hier de speerpunten genoemd.

Schone en hele leefomgeving
Met de behaalde BORG-score van 94% realiseerden we in 2016 de beoogde onderhoudskwaliteit ruimschoots. Met de uitvoering van het programma groot onderhoud en vervangingen hebben we bovendien een goed en veilig gebruik van alle voorzieningen in de openbare ruimte kunnen bieden. Toch hebben we nog niet alle in 2016 beoogde projecten kunnen realiseren. Oorzaken hiervan waren langere voorbereiding- en vergunningprocedures en vertraging door meeliftende partners (bijvoorbeeld nutsbedrijven). Een proef, waarbij de bestaande gele stenen in de binnenstad worden omgedraaid, moet zicht bieden op een haalbare aanpak in 2017 van de locaties die te glad worden.

Riolering en water
Diverse rioolvervangingsprojecten vergen door vergunning- en inspraakprocedures en het meeliften van andere werkzaamheden een lange voorbereidingstijd. Hierdoor schuift de uitvoering van veel van deze projecten door naar de jaren 2017 en 2018. We hebben daarom eenvoudiger en sneller te realiseren reliningsprojecten (bestaande buis voorzien van nieuwe binnenwand) naar voren gehaald. Hierdoor hebben we per saldo in 2016 meer riool kunnen vernieuwen dan beoogd (met relinen). Omdat afkoppelen alleen mogelijk is bij vervanging van het riool, schuift het voor 2016 beoogde scheiden van regen- en afvalwater grotendeels door naar 2017 en 2018.

Ecologie
We beschikken over een Stedelijke Ecologische Structuur met daarbinnen een areaal hoogwaardig groen met een groot aantal planten- en diersoorten. In 2016 is de bruto-oppervlakte van deze structuur toegenomen, maar voor behoud van de ecologische kwaliteit in de komende jaren is een goede borging bij ruimtelijke ontwikkelingen van belang. Met de behaalde BORG-score hebben we het streefdoel nagenoeg gerealiseerd.

Bodem
Met onze activiteiten op dit gebied leveren we een continue bijdrage aan een duurzaam beheer van de bodem. We hebben plaatselijk de kwaliteit van de leefomgeving kunnen verbeteren en/of de risico’s beheerst. Binnen het uitvoeringsprogramma bodem en ondergrond 2015-2020 is gewerkt aan het beter inzichtelijk maken van onze informatie en zijn meerdere projecten uitgevoerd die bijdragen aan een gezonde bodem.