Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regeling Meerstad te Slochteren | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (vanaf 1 juli 2009) |
Vestigingsplaats | Slochteren |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang van de gemeenschappelijke regeling Meerstad (GRM) is het nemen van besluiten over de beleidskaders voor het ontwikkelen van publieke voorzieningen in Meerstad. De GR werd ingesteld per 1 juli 2009, maar heeft geen publiekrechtelijke bevoegdheden meer. Het functioneert nu als politiek en bestuurlijk platform voor Meerstad. De bestuursstructuur is van GR is gewijzigd naar een lichtere vorm. Een vereenvoudiging was gewenst aangezien de taken en bevoegdheden zijn afgenomen door de aanpassing van de regeling in 2011. |
Relatie met programma | 2. Economie & Werkgelegenheid |
Deelnemende partijen | De gemeenten Groningen en Slochteren |
Bestuurlijk belang | De GR heeft geen publiekrechtelijke bevoegdheden meer, maar functioneert als politiek en bestuurlijk platform voor Meerstad. |
Financieel belang | Financieel belang: de totale bijdrage van de gemeenten Slochteren en Groningen was voor 2015 begroot op 227 duizend euro. Het aandeel hierin van Groningen is ruim 35% (79 duizend euro). |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 66 duizend euro en 31 december 2016 102 duizend euro. Het vreemd vermogen per 31 december 2015 bedroeg 27 duizend euro en 31 december 2016 228 duizend euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 84 duizend euro. |
Financiële risico’s | Er zijn geen specifieke risico’s. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Er zijn geen specifieke risico’s. |
Relevante beleidsinformatie | De grenscorrectie tussen de gemeenten Slochteren en Groningen is per 1 jan. 2017 geëffectueerd en daarmee maakt Meerstad deel uit van de gemeente Groningen. De gemeenschappelijke regeling wordt in 2017 opgeheven en vervangen door een Bestuursovereenkomst met de gemeente Slochteren. |
Gemeenschappelijke regeling Groninger Archieven | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | De doelstelling is in gezamenlijkheid de belangen behartigen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de gemeente Groningen betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten, schilderijen en dergelijke die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Groningen en in de gemeentelijke archiefbewaarplaats. Het openbaar belang is dat de wettelijke taken met betrekking tot de Archiefwet, alsmede de dienstverlening op het gebied van historische informatie over Stad en Lande op orde zijn. |
Relatie met programma | 6. Cultuur |
Deelnemende partijen | Gemeente Groningen en het Rijk (minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) |
Bestuurlijk belang | De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door twee leden van het college en in het dagelijks bestuur door één collegelid. |
Financieel belang | Financieel belang: de bijdrage in 2015 bedroeg 2,1 miljoen euro. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 527 duizend euro en bedraagt op 31 december 2016 646 duizend euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 824 duizend euro en op 31 december 2016 1,39 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 120 duizend euro. |
Financiële risico’s | Geen. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | De doelstellingen van de Groninger Archieven zijn:
In projectvorm wordt aan de aansluiting van de gemeente op het e-depot (digitaal depot) gewerkt. Dit draagt bij aan het bewerkstelligen van de doelstellingen van de Groninger Archieven. Een beleidsrisico kan zijn dat de Groninger Archieven kwalitatief niet op tijd gereed is om digitale dienstverlening volgens aanvaardbare kostprijs en kwaliteitsnormen aan de gemeente aan te bieden. |
Relevante beleidsinformatie | Om de doelstellingen te kunnen halen is samenwerking een noodzakelijkheid. Samenwerking tussen de Groninger Archieven en de gemeente vindt op verschillende niveaus plaats. Zowel op bestuurlijk niveau als op operationeel niveau. De samenwerking binnen het project e-depot draagt tevens bij aan het bewerkstelligen van de doelstellingen van de Groninger Archieven. |
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg Groningen | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang betreft de bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking, de rampenbestrijding en crisisbeheersing en het (doen) organiseren van zorg aan de bevolking. De GR PG&Z kent twee uitvoeringsorganisaties: de GGD en de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) voor de inkoop van de jeugdhulp. |
Relatie met programma | 4. Welzijn, gezondheid, zorg en VSD |
Deelnemende partijen | De 23 Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang | Wethouder Gijsbertsen is voorzitter van het Dagelijks Bestuur en vertegenwoordigt de gemeente in het Algemeen Bestuur, dat gevormd wordt door de 23 portefeuillehouders Gezondheid van de Groninger gemeenten. |
Financieel belang | Het financieel belang bestaat uit een aantal onderdelen. Ten eerste worden de taken voor de uitvoering van de publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg uitgevoerd door GGD Groningen, onderdeel van de gemeente Groningen zelf. Ook de taken voor de RIGG en een deel van het jeugdhulpdomein (de 'Toegang') worden door personeel van de gemeente Groningen uitgevoerd. Daarnaast worden er middelen in de vorm van een gemeentelijke bijdrage verstrekt van bijna 5,6 miljoen euro en een lening voor de financiering van een Mobiele Röntgen Unit ad 1 miljoen euro. Jaarlijks wordt hierop 100 duizend euro afgelost. Per 31 december 2016 staat van deze lening nog 0,7 miljoen euro open |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was ruim 2,2 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 ruim 2,5 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 was ruim 12,2 miljoen euro en op 31 december 2016 bijna 21,9 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 460 duizend euro. |
Financiële risico’s | Geen |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | In december 2016 heeft het AB PG&Z het koersdocument 'Publieke Gezondheid in de regio Groningen, ontwikkelperspectief 2017-2020' vastgesteld. Hierin wordt een aantal positioneringsvarianten geschetst. Hierin is nog geen keuze gemaakt. Daardoor is nog onduidelijk hoe de GGD in de toekomst aangestuurd gaat worden. |
Relevante beleidsinformatie | De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft in oktober 2016 geconstateerd dat de JGZ op 12 van de 13 normen een voldoende scoort, en één als matig (op een verdeling van voldoende, matig en onvoldoende). De geboden zorg voldoet hiermee ruimschoots aan de gestelde eisen. |
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Groningen | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | De Veiligheidsregio Groningen stelt zich ten doel om uitvoering te geven aan de behartiging van de volgende belangen: brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing, bevolkingszorg en melding, alarmering en coördinatie ambulancezorg en brandweer. |
Relatie met programma | 10. Veiligheid (deelprogramma Fysieke veiligheid, beleidsveld Veiligheidsregio) |
Deelnemende partijen | De 23 Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang | Burgemeester den Oudsten treedt op als voorzitter van de Veiligheidsregio in het Dagelijks Bestuur. Daarnaast vertegenwoordigt hij de gemeente in het Algemeen Bestuur dat gevormd wordt door de burgemeesters van de 23 Groninger gemeenten. |
Financieel belang | Financieel belang: aansprakelijkheid indien de Veiligheidsregio Groningen niet aan haar verplichtingen kan voldoen. De geraamde gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio bedroeg in 2016 15,7 miljoen euro. De bijdragen voor rampenbestrijding en crisisbeheersing, de GHOR en de Gemeentelijke Kolom Groningen zijn bepaald aan de hand van het aantal inwoners van de gemeente. Voor de bijdrage voor brandweerzorg wordt een verdeelsleutel gebruikt die deels is gebaseerd op de (oude) bijdrage in 2014 en deels gebaseerd is op het fictief aandeel brandweerzorg in het gemeentefonds. Met ingang van 2018 wordt alleen de verdeelsleutel gebruikt die is gebaseerd op het fictieve aandeel brandweerzorg in het gemeentefonds. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 5,1 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 5,6 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 bedraagt 10,6 miljoen euro en op 31 december 2016 18,8 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 1,4 miljoen euro positief. |
Financiële risico’s | Geen |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Geen |
Relevante beleidsinformatie | Geen |
Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Regio Centraal Groningen (ARCG) | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang betreft het op milieu-hygiënisch verantwoorde wijze verwerken van (afval)stoffen afkomstig uit de gemeenten in de regio, het bevorderen van overheidsinvloed op de sturing van afvalstoffen en het ketenbeheer en mogelijke andere milieu- en reinigingstaken. |
Relatie met programma | 9. Onderhoud en beheer openbare ruimte. |
Deelnemende partijen | Gemeenten Bedum, Grootegast, Haren, Leek, Marum, Ten Boer, Zuidhorn en Groningen. De kosten van de ARCG worden gedragen door de 8 deelnemende gemeenten. |
Bestuurlijk belang | De gemeente Groningen is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en in het Dagelijks bestuur door wethouder Van Keulen. |
Financieel belang | De kosten van de ARCG worden gedragen door de 8 deelnemende gemeenten. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 1,5 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 1 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 2,6 miljoen euro en op 31 december 2016 5,2 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 0 euro. |
Financiële risico’s | ARCG heeft voldoende reserves als weerstandsvermogen om eventuele risico's op te vangen. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Geen. Het gezamenlijk doel van de 8 deelnemende gemeente is om de inzameling en verwerking van afvalstromen waar mogelijk gemeenschappelijk te organiseren |
Relevante beleidsinformatie | Milieuzorg en duurzaamheid worden voorop gesteld. Het afval dat vrijkomt wordt op de meest hoogwaardige wijze weer hergebruikt en er wordt gefocust op het terugwinnen van grondstoffen. |
Gemeenschappelijke regeling Meerschap Paterswolde | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Haren |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang betreft de behartiging van de belangen van recreatie, natuurbescherming en landschapsverzorging van het Paterswoldsemeer, het Hoornsemeer, de Hoornseplas en de omliggende recreatie- en natuurgebieden. |
Relatie met programma | 9. Onderhoud en Beheer openbare ruimte |
Deelnemende partijen | De gemeente Groningen participeert samen met de gemeenten Haren en Tynaarlo in deze gemeenschappelijke regeling. |
Bestuurlijk belang | AB bestaat uit 10 leden, waarvan 3 uit de respectievelijke colleges (Van Keulen), en 7 raadsleden. |
Financieel belang | De gemeente Groningen draagt 69,8 % (492 duizend euro) bij in het nadelig saldo. De gemeenten Haren en Tynaarlo dragen respectievelijk 14,5% en 15,7% bij in het nadelig saldo. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 672 duizend euro en bedraagt op 31 december 2016 685 duizend euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 1,55 miljoen euro en op 31 december 2016 1,47 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 43 duizend euro (voor bestemming). |
Financiële risico’s | Geen |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Geen |
Relevante beleidsinformatie | Geen; zie programma 9, bij Stadsparken |
Gemeenschappelijke regeling Bedrijvenpark Rengers | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (opgericht in 1994) |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | De GR Rengers is in 1994 samen met de gemeenten Slochteren en Hoogezand-Sappemeer opgericht met als doel het bevorderen van de economische ontwikkeling en werkgelegenheid rond het stedelijk knooppunt Groningen door middel van het gezamenlijk ontwikkelen en exploiteren van een kwalitatief hoogwaardige en uit financieel-economisch oogpunt aanvaardbaar intergemeentelijk bedrijvenpark Rengers (gelegen bij Hoogezand). |
Relatie met programma | 2. Economie en werkgelegenheid |
Deelnemende partijen | De gemeenten Groningen, Hoogezand-Sappemeer en Slochteren |
Bestuurlijk belang | De gemeente Groningen is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en in het Dagelijks Bestuur door wethouder Van Keulen. |
Financieel belang | De gemeente Groningen is voor 1/3 deel risicodragend. De gemeenten Slochteren en Hoogezand-Sappemeer zijn ieder voor 1/3 deel risicodragend. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 0 euro en bedraagt op 31 december 2016 0 euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 3,52 miljoen euro en op 31 december 2016 3,68 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt -158 duizend euro. |
Financiële risico’s | Geen |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | De gemeente Groningen is voor 1/3 deel risicodragend. De gemeenten Slochteren en Hoogezand-Sappemeer zijn ieder voor 1/3 risicodragend. |
Relevante beleidsinformatie | De GR Rengers is in 1994 samen met de gemeenten Slochteren en Hoogezand-Sappemeer opgericht met als doel het bevorderen van de economische ontwikkeling en werkgelegenheid rond het stedelijk knooppunt Groningen |
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam ‘Eems Dollard Regio’ | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling, Openbaar Lichaam. |
Vestigingsplaats | Leer (Duitsland) |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang is gediend bij de doelstelling gericht op het realiseren en bevorderen van grensoverschrijdende samenwerking, op zowel regionaal als plaatselijk niveau, in de noordelijke grensstreek van Nederland en Duitsland. |
Relatie met programma | 2. Economie en Werkgelegenheid. |
Deelnemende partijen | Duitse en Nederlandse gemeenten, alsmede andere regionale overheden, Kamers van Koophandel in de Eems Dollard Regio. |
Bestuurlijk belang | De Gemeente heeft, net als ieder lid, recht op 2 vertegenwoordigers in het algemeen bestuur (de EDR-Raad). Wethouder van Keulen zit in het algemeen bestuur, de 2e plek wordt op dit moment niet vervuld. |
Financieel belang | Financieel belang: de gemeente Groningen betaalt jaarlijks een bijdrage op basis van haar inwonertal. In 2016 was dat 17.533 euro. |
Vermogen | Er zijn nog geen cijfers beschikbaar. De jaarrekening 2016 van de EDR wordt in juni 2017 vastgesteld. Omdat de jaarrekening van de EDR jaarlijks weinig veranderingen kent, geven wij u hier de gegevens over 2015: |
Financieel resultaat | Bij een balanstotaal van ruim 3,1 miljoen euro toonde de jaarrekening 2015 een verlies van bijna 9 duizend euro. In de door de accountant goedgekeurde jaarrekening staat vermeld dat het resultaat de stabiele financiële positie van de EDR weerspiegelde. |
Financiële risico’s | Er zijn geen specifieke risico’s. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Er zijn geen specifieke risico’s. |
Relevante beleidsinformatie | De realisatie van de doelstellingen wordt aanzienlijk versneld doordat de Europese Unie subsidies verstrekt in het kader van de Interreg-programma’s. De speerpunten van de bevordering zijn economie, technologie en innovatie, duurzame regionale ontwikkeling alsmede integratie en maatschappij. |
Gemeenschappelijke regeling OV-bureau Groningen Drenthe | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Assen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar vervoer. De in de begroting van 2016 geformuleerde doelstellingen waren:
|
Relatie met programma | 7. Verkeer |
Deelnemende partijen | Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. |
Bestuurlijk belang | Wethouder De Rook is lid van het dagelijks bestuur. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, drie uit ieder betrokken overheidsorgaan. De Gemeente Groningen wordt hierin vertegenwoordigt door de wethouders De Rook, Van der Schaaf en Van Keulen. |
Financieel belang | De jaarlijkse bijdrage van de gemeente aan het OV-bureau is 165 duizend euro. De gemeente is voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 0 euro en bedraagt op 31 december 2016 0 euro. Het vreemd vermogen bedraagt op 1 januari 2016 15,7 miljoen euro en op 31 december 2016 17,9 miljoen euro. Het vreemd vermogen bestaat naast een langlopende lening van 1 miljoen euro, vooral uit vooruit-ontvangen BDU. De post vooruit-ontvangen BDU vormt de weerstandsvermogen van het OV-bureau. Eind 2016 is deze post 15,1 miljoen euro (hierin is het resultaat over 2016 meegenomen). |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 7,3 miljoen euro. |
Financiële risico’s | Het gevoerde beleid past binnen de financiële uitgangspunten die het OV-bureau hanteert. Deze uitgangspunten zijn vervat in de ‘Notitie risicomanagement en weerstandsvermogen’. Voor de begrotingsopstelling zijn de belangrijkste bepalingen dat het OV-bureau ‘conservatief’ begroot en er wordt gestreefd naar een weerstandsvermogen van minimaal 4,1 miljoen euro. Zakt het weerstandsvermogen daaronder dan dienen – zo nodig per omgaande - aanvullende ombuigingsmaateregelen te worden getroffen. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Er zijn geen specifieke risico’s. |
Relevantie beleidsinformatie | Zie deelprogramma 7.2 'Openbaar vervoer' van deze rekening. |
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Groningen | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Vestigingsplaats | Veendam |
Doelstelling en openbaar belang | De Omgevingsdienst Groningen is ingesteld om vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavingstaken op het gebied van het omgevingsdomein voor de deelnemers te gaan uitvoeren, waarmee de deelnemers de kwaliteit van de uitvoering van deze taken willen verbeteren. |
Relatie met programma | 2. Economie en werkgelegenheid |
Deelnemende partijen | De provincie Groningen en de 23 Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang | Wethouder van Keulen is lid van het Dagelijks Bestuur. Daarnaast vertegenwoordigt hij de gemeente in het Algemeen Bestuur dat bestaat uit 24 leden. Alle colleges van de 23 Groninger gemeenten en de provincie Groningen zijn vertegenwoordigd met één lid in het Algemeen Bestuur. Gedeputeerde Brouns is voorzitter van het Algemeen Bestuur. |
Financieel belang | Financieel belang: de deelnemersbijdrage in 2016 gezamenlijk met de gemeente Ten Boer bedraagt 861 duizend euro (bron: Voorjaarsnota 2016). In 2017 zal deze bijdrage dalen tot een bedrag van 772 duizend euro. Deze daling wordt met name veroorzaakt door de verwerking van een 5% efficiencytaakstelling in de deelnemersbijdrage. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 2,1 miljoen euro. De balanswaarde bedroeg 4,9 miljoen euro. Voor 2017 is het eigen vermogen 1,8 miljoen euro en de balanswaarde 4,4 miljoen euro. Het saldo van baten/lasten in 2016 was 14,4 miljoen euro en voor 2017: 15,1 miljoen euro (bron: programmabegroting 2017). |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 859 duizend euro. |
Financiële risico’s | Tegenvallers worden betaald uit de algemene reserve. Als tegenvallers hoger uitvallen dan de beschikbare algemene reserve, dan moet de deelnemersbijdrage worden verhoogd om de tegenvaller te financieren |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | De bijdrage aan de begroting worden elk jaar door de deelnemers toegezegd. De deelnemers zijn gezamenlijk als eigenaar verantwoordelijk voor de begroting en rekening. |
Relevantie beleidsinformatie | De basisvoorzieningen bij de Omgevingsdienst zijn nog niet op orde. Er is inmiddels in 2016 een Verbeterplan vastgesteld. De efficiencykorting van 10% in de deelnemersbijdrage voor 2016 is teruggedraaid. Voor 2017 en 2018 bedraagt de korting 5%. Met de hogere deelnemersbijdrage worden (deels) de kosten voor het uitvoeren van het Verbeterplan bekostigd. |
Gemeenschappelijke regeling Centrumregeling Beschermd Wonen | |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling, centrumgemeente |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het doel van de Centrumregeling Beschermd Wonen is de taken en bevoegdheden van de regiogemeenten in het kader van de Wmo 2015 op het gebied van beschermd wonen, de inloop GGZ en de begeleiding maatschappelijke opvang en vrouwenopvang door mandaat en volmacht op te dragen aan de centrumgemeente Groningen. Hierdoor wordt beoogd:
|
Relatie met programma | 4. Welzijn, gezondheid, zorg, jeugd en VSD |
Deelnemende partijen | Appingedam, Bedum, Bellingwedde, De Marne, Delfzijl, Eemsmond, Groningen, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum en Zuidhorn. |
Bestuurlijk belang | De centrumgemeenteregeling is voor de duur van één jaar (2015) aangegaan. |
Financieel Belang | Financieel belang: De gemeente Groningen ontvangt als centrumgemeentegelden (geoormerkte middelen voor Beschermd wonen en Opvang) als onderdeel van de Integratie Uitkering Sociaal Domein. Het budget is niet onderverdeeld naar de deelnemende gemeenten; |
Vermogen | Op zowel 1 januari 2016 als 31 december 2016 was er geen sprake van eigen of vreemd vermogen. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 3,1 miljoen euro*. * Dit betreft het voorlopige resultaat en is dus aan verandering onderhevig. |
Financiële risico’s | Er zijn geen specifieke risico’s. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Gezien de afspraken over de gezamenlijke uitvoering van het meerjarenprogramma ‘Van Beschermd wonen naar wonen met begeleiding op maat’ voorzien wij geen beleidsrisico’s. |
Relevante beleidsinformatie | Zie meerjarenprogramma ‘Van Beschermd wonen naar wonen met begeleiding op maat’. Praktische uitwerking en inzet liggen vast in Doelen Inspanningen Netwerk. |