NV's en BV's
NV Waterbedrijf Groningen | |
---|---|
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang betreft de levering van drinkwater aan ruim 280.000 woningen en bedrijven in de provincie Groningen en Tynaarlo (Drenthe). |
Relatie met programma | 2.Economie en Werkgelegenheid |
Deelnemende partijen | De deelnemende partijen in het Waterbedrijf Groningen zijn de provincie Groningen en de gemeenten in het verzorgingsgebied. |
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in de aandeelhoudersvergadering vertegenwoordigd door wethouder Van Keulen |
Financieel belang | Het financieel belang: de gemeente Groningen heeft 80 aandelen van nominaal 500 euro. Dit is totaal 40 duizend euro. Het totaal gestort kapitaal bedraagt 138 duizend euro. In de statuten is bepaald dat het recht om aandelen te verwerven is gebaseerd op het aantal inwoners: 1 aandeel per 2.500 inwoners. |
Vermogen | De jaarrekening 2016 is nog niet beschikbaar. Het eigen vermogen per 31 december 2015 64,3 miljoen euro en per 31 december 2015 is dat 67,5 miljoen euro. Het vreemd vermogen per 1 januari 2015 102,1 miljoen euro en is op 31 december 2015 99,38 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Het resultaat over 2015 is 3,2 miljoen euro positief. |
Financiële risico’s | Geen |
Beleidsrisico's in relatie tot ’de verbonden partij | Geen |
Relevante beleidsinformatie | De missie van Waterbedrijf Groningen is om als maatschappelijke onderneming de waterbelangen in de regio veilig te stellen. Waterbedrijf Groningen is niet alleen een leverancier van verschillende soorten water, maar levert ook een bijdrage aan zaken als volksgezondheid, natuurbehoud, het creëren van duurzame bronnen, ruimtelijke ordening, werkgelegenheid en innovatie. |
Martiniplaza BV | |
---|---|
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap met Rechtspersoonlijkheid |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang betreft het bevorderen van cultuur in brede zin en het aanbieden van een theater en een zalencomplex voor (top)sportactiviteiten, theatervoorstellingen, muziek, congressen en evenementen. |
Relatie met programma | 6. Cultuur 2. Economie en Werkgelegenheid |
Deelnemende partijen | Gemeente Groningen is enig aandeelhouder. |
Bestuurlijk belang | Wethouder van Keulen vertegenwoordigt de gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. |
Financieel belang | Het geplaatst en gestort aandelenkapitaal bedraagt 1.800 aandelen à duizend euro (1.799 gewone aandelen en 1 prioriteitsaandeel van 1 duizend euro nominaal), zijnde 1,8 miljoen euro. De gemeente Groningen bezit 100% van de aandelen. De boekwaarde van de aandelen op 31 december 2013 bedroeg 5,22 miljoen euro. Deze is in 2014 met 1,3 miljoen euro afgewaardeerd naar 3,92 miljoen euro. De gemeente heeft leningen verstrekt met een restschuld per 31 december 2014 van 12,96 miljoen euro. Daarnaast ontvangt Martiniplaza een jaarlijkse bijdrage in de kapitaallasten van 1,8 miljoen euro. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 3,5 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 3,8 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 17,0 miljoen euro en op 31 december 2016 16,3 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 0,3 miljoen euro. |
Financiële risico’s | Geen |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | De raad heeft financiële middelen ter beschikking gesteld voor het wegwerken van het achterstallig onderhoud. Dat is gebeurd in twee tranches, te weten 6,6 miljoen euro en 5,4 miljoen euro. Die laatste tranche is goedgekeurd in januari 2017. Hierdoor kan het achterstallig onderhoud projectmatig worden weggewerkt. De planning hiervoor is eind 2019. Er spelen nog een tweetal grotere risico’s, te weten:
|
Relevante beleidsinformatie | Geen |
Enexis Holding NV (netwerkbedrijf), Attero Holding NV (voorheen Essent Milieu) en Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (EPZ Borssele) | |
---|---|
Rechtsvorm | Naamloze vennootschap en Besloten vennootschap |
Vestigingsplaats | |
Doelstelling en openbaar belang | Het publieke belang van deze twee deelnemingen betreft het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie, zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water. |
Relatie met programma | Economie en werkgelegenheid |
Deelnemende partijen | Van het totaal 2.000.000 aandelen bezit de gemeente Groningen 23.736 aandelen. Dit is 1,1868 %. Diverse gemeenten en provincies zijn aandeelhouder. |
Bestuurlijk belang | Wethouder Van Keulen vertegenwoordigt gemeente in AvA Enexis Holding |
Financieel Belang | De gemeente Groningen heeft 1,1868% van de aandelen in Enexis. |
Enexis Holding NV | |
a. CBL Vennootschap B.V. | |
Doelstelling: Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 10 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 1,0 miljoen euro Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 0,5 miljoen euro en op 31 december 2016 0,2 miljoen euro. | |
b. Vordering Enexis B.V. | |
Doelstelling: | |
In de Wet Onafhankelijk Netbeheer was opgenomen dat er na splitsing geen financiële kruisverbanden mochten bestaan. Omdat het op dat moment niet mogelijk was om de lening extern te financieren is besloten de lening over te dragen aan de verkopende aandeelhouders van Essent. Op het moment van overdracht bedroeg de vordering 1,8 miljard euro. De vordering is vastgelegd in een leningovereenkomst bestaande uit vier tranches, waarvan de eerste twee tranches (950 miljoen euro) reeds zijn afgelost. In 2016 zal 500 miljoen euro worden afgelost. Het aandeel van de Gemeente Groningen is 5,9 miljoen euro. Het resterende bedrag van 350 miljoen euro wordt in 2019 afgelost. | |
Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 850 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 350 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 12,2 miljoen euro en op 31 december 2016 6,3 miljoen euro. | |
c. Verkoop vennootschap B.V. | |
Doelstelling: Na deze uitkering resteert in de escrow nog een bedrag van 113 miljoen euro. Hierover wordt door het bestuur van Verkoop Vennootschap B.V. nog onderhandelingen gevoerd met RWE. Mogelijk kan komende jaar nog een deel van dit bedrag vrijvallen ten gunste van de aandeelhouders. Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 84,8 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 1,4 miljoen euro Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 30,1 miljoen euro en op 31 december 2016 2 miljoen euro. | |
d. CSV Amsterdam B.V. | |
Doelstelling: | |
a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON; | |
(ad. a) De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad een uitspraak doen. De Hoge Raad heeft na reactie van het Europese Hof op 26 juni 2015 jl. uitspraak gedaan. | |
(ad. b) Waterland heeft op 22 mei 2015 een claim van ten minste 9,5 miljoen euro ingediend bij de CSV Amsterdam B.V. Vanwege die claim, diende - conform de afspraken vastgelegd in de koopovereenkomst - het gehele in escrow geplaatste bedrag ter beschikking te blijven ter afwikkeling van deze claim. De contractuele beoogde verlaging per 27 mei 2015 van het escrow bedrag (lees: betaling door de notaris van 9,5 miljoen euro aan de CSV Amsterdam B.V. en daarmee aan de verkopende aandeelhouders) heeft daarom niet plaatsgevonden. In juni 2016 is een compromis bereikt tussen Waterland en de vennootschap voor een bedrag van 5,5 miljoen euro over de belastingclaims tot en met de periode waarin Attero integraal onderdeel, als Essent Milieu, uitmaakte van de Essent-organisatie. Het bedrag is betaald uit het escrow fonds van 13,5 miljoen euro. Daarnaast is door Attero een bedrag betaald aan de vennootschap van 3,4 miljoen euro voor de (eventuele) belastingteruggaven over deze periode. Het bedrag is toegevoegd aan de overige reserves van de vennootschap. | |
(ad. c) Beleidsvoornemens: Financiën: Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 20 duizend euro), art 2.:81 BW. | |
e. Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE-verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Verkoop Vennootschap. Beleidsvoornemens: Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 1,6 Miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 1,6 Miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 118 duizend euro en op 31 december 2016 45 duizend euro. | |
Vermogen | Zie onder financieel belang |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 65 duizend euro. |
Financiële risico’s | zie financieel belang. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | zie financieel belang. |
Relevante beleidsinformatie | zie financieel belang. |
NV Bank Nederlandse Gemeenten | ||||
---|---|---|---|---|
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De missie van de bank is duurzaam bij te dragen aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||
Relatie met programma | 13. Algemene inkomsten en post onvoorzien | |||
Deelnemende partijen | De gemeenten en provincies in Nederland. Gemeente Groningen bezit 0,59% van de aandelen. | |||
Bestuurlijk belang | Wethouder Schroor is vertegenwoordiger van de gemeente in de aandeelhoudersvergadering. | |||
Financieel belang | Het belang bedraagt 329.199 aandelen à 2,50 euro. De boekwaarde bedraagt 823 duizend euro. | |||
Vermogen |
| |||
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 369 miljoen euro | |||
Financiële risico’s | Geen. | |||
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Het risico met betrekking tot de waardering van de aandelen is zeer klein. Mede onder invloed van de aanhoudende lage lange rentetarieven zal het renteresultaat in 2017 naar verwachting lager uitkomen dan in het recente verleden. Het resultaat zal in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. | |||
Relevante beleidsinformatie | De missie van de bank is duurzaam bij te dragen aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Het openbaar belang is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. |
Thermiek BV | |
---|---|
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang betreft het verrichten van re-integratieactiviteiten ten behoeve van personen met een achterstand op de arbeidsmarkt. |
Relatie met programma | 1. Werk en Inkomen. |
Deelnemende partijen | Gemeente Groningen |
Bestuurlijk belang | Gemeente Groningen is 100% aandeelhouder en Pieter Nammensma, ambtenaar bij de gemeente Groningen is Statutair directeur. |
Financieel belang | Het financieel belang van de gemeente bedraagt 1.800 aandelen à 10 euro. De boekwaarde bedraagt 18 duizend euro. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 64,4 duizend euro en bedraagt op 31 december 2016 28,7 duizend euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 115 duizend euro en op 31 december 2016 21.734 euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt -35,8 duizend euro. |
Financiële risico’s | Geen. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Geen. |
Relevante beleidsinformatie | Het doel is re-integratie van personen met een achterstand op de arbeidsmarkt of arbeidsbeperking door een arbeidscontract. De werknemers worden gedetacheerd in de markt- en overheidssector. De doelgroep betreft mensen die voorheen vielen onder de WSW, WWB en Participatiewet. |
NV Groningen Airport Eelde | |
---|---|
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang betreft de mobiliteit en bereikbaarheid van Groningen door de lucht. |
Deelnemende partijen | Gemeente Groningen bezit 26% van de aandelen. |
Bestuurlijk belang | Wethouder Van Keulen vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering. |
Financieel belang | Het opgevraagd en gestort aandelenkapitaal bedraagt 4,17 miljoen euro (9.200 aandelen). De Gemeente Groningen heeft hiervan 2.392 aandelen à 453 euro nominaal. Het gestort kapitaal bedraagt 1,08 miljoen euro. De boekwaarde van de aandelen is 1 euro. |
Vermogen | Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het eigen vermogen bedraagt op 1 januari 2015 14,16 miljoen euro en in op 31 december 2015 13,18 miljoen euro. Per 01 januari 2015 bedraagt het vreemd vermogen 3,74 miljoen euro en op 31 december 2015 3,4 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het resultaat over 2015 bedroeg 0,97 miljoen euro negatief. |
Financiële risico’s | Zie hierna. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Afgelopen december 2016 heeft de gemeenteraad van Groningen besloten het alternatief 'Investeren' als voorkeursalternatief aan te wijze ten behoeve van de luchthavenontwikkeling en exploitatie, met als oogmerk waarborging van de continuïteit van de luchthaven als infrastructurele basisvoorziening op de middellange en lange termijn. De raad heeft daarbij voorwaarden gesteld die momenteel nader worden uitgewerkt. |
Relevante beleidsinformatie | Het openbaar belang betreft de bereikbaarheid van Groningen en Noord-Nederland door de lucht. Momenteel wordt het gekozen alternatief Investeren nader uitgewerkt. |
Euroborg NV | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang van de Euroborg is de landmark in de ontwikkeling van het Europapark, de sportvoorziening voor betaald voetbal Groningen. | |
Relatie met programma | 2. Economie en Werkgelegenheid | |
Deelnemende partijen | Gemeente Groningen bezit 100% van de aandelen | |
Bestuurlijk belang | Wethouder Van der Schaaf vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering | |
Financieel belang | Het geplaatst en gestort aandelenkapitaal bedraagt 48.000 aandelen van nominaal 1 euro, zijnde 48 duizend euro. De gemeente heeft een totaalbedrag aan annuitaire leningen verstrekt van 19,3 miljoen euro. De restschuld hiervan bedraagt per 31 december 2015 15,9 miljoen euro. | |
Vermogen | Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het eigen vermogen per 31 december 2015 bedraagt 5,62 miljoen euro (ter vergelijk: op 31 december 2014 was dat 74 duizend euro negatief). Per 31 december 2015 bedraagt het vreemd vermogen 18,95 miljoen euro (ter vergelijk: op 31 december 2014 was dat 19,37 miljoen euro). | |
Financieel resultaat | Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het financieel resultaat over 2015 is 10 duizend euro negatief. | |
Financiële risico’s | In 2016 is besloten de oorspronkelijke stadionleningen voor de bouw van Euroborg te herzien. Door deze herziening van het leningenpakket is het debiteurenrisico voor gemeente van Euroborg NV verlaagd. | |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Geen | |
Relevante beleidsinformatie |
|
NV Wonen boven Winkels | |
---|---|
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang van de NV is het vormgeven van een deel van de gemeentelijke volkshuisvestingstaak door het realiseren van 200 wooneenheden in de binnenstad boven winkels in de komende tien jaar, al dan niet in combinatie met andere functies. |
Relatie met programma | 8. Wonen |
Deelnemende partijen | Stichting Lefier en Gemeente Groningen, ieder voor 50%. |
Bestuurlijk belang | De heer J. Haks is directeur. De heer A.B. Popken vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering |
Financieel belang | Het geplaatst en gestort aandelenkapitaal bedraagt 2.000 aandelen van 1 duizend euro, waarvan 50% in het bezit van de gemeente Groningen: totaal 1 miljoen euro. De gemeente heeft in een bestemmingsreserve 1 miljoen euro gereserveerd. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 1,6 miljoen5 euro en bedraagt op 31 december 2016 0 euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 1,5 euro en op 31 december 2016 0 euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt -53 duizend euro. |
Financiële risico’s | Geen. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Geen. |
Relevante beleidsinformatie | Het openbaar belang van de Wonen boven winkels NV was het bijdragen aan het woonbeleid door het realiseren van 200 wooneenheden in de binnenstad boven winkels, al dan niet in combinatie met andere functies. Het laatste appartement is in 2016 verkocht, waarna de NV is opgeheven. |
Community Network Noord-Nederland BV | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Besloten vennootschap | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doelstelling en openbaar belang | Doelstelling is het aanleggen, onderhouden en exploiteren van een kabelnetwerk in Noord-Nederland. | |
Relatie met programma | 2. Economie en Werkgelegenheid | |
Deelnemende partijen | De gemeente is sinds 2005 aandeelhouder van de BV, de andere aandeelhouders zijn SIG Real Estate BV en de stichting Administratiekantoor, die certificaten van aandelen beheert namens de Hanze Hogeschool, Biblionet en de Rijksuniversiteit Groningen. CNNN BV is 100% eigenaar van dochtermaatschappij CNG BV, die de exploitatie van het glasvezelnetwerk in Groningen uitvoert. | |
Bestuurlijk belang | Wethouder Schroor vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering | |
Financieel belang | Het maatschappelijk kapitaal bedraagt 2,475 miljoen euro en het geplaatst kapitaal 1,238 miljoen euro, bestaande uit 125 aandelen A van 8,9 duizend nominaal (TCN SIG 42 aandelen A en gemeente Groningen 83 aandelen A) en 125 aandelen B van 1 duizend nominaal, die in het bezit zijn van Administratiekantoor CNNN. De aandeelhouders A hebben een goedkeuringsrecht ter zake specifiek genoemde besluiten van de directie en ter zake van de winstbestemming. De gemeente Groningen heeft de aandelen als financiële vaste activa gewaardeerd op 1,19 miljoen euro. | |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 2,8 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016, 2,3 miljoen euro (komt door inkoop TCN). Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 0 euro en op 31 december 2016 0 euro. | |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt 202,6 duizend euro. | |
Financiële risico’s | Geen. | |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Geen. | |
Relevante beleidsinformatie | Geen. |
WarmteStad BV | |
---|---|
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang betreft een zelfstandig warmtebedrijf dat zorgt voor duurzame warmte en/of koude voor de stad op een verantwoorde wijze en daarmee wezenlijk bijdraagt aan een energieneutraal Groningen in 2035. |
Relatie met programma | 2. Economie en Werkgelegenheid. |
Deelnemende partijen | Gemeente Groningen en Waterbedrijf Groningen, ieder voor 50%. |
Bestuurlijk belang | De concerndirecteur Ruimte is vertegenwoordiger van de gemeente in de aandeelhoudersvergadering. Gezien de ontwikkelfase waarin WarmteStad zich bevindt, zeker met de totstandkoming van Geothermie en Warmtenet Noordwest, is er voor deze fase een stuurgroep ingesteld met bestuurders van het Waterbedrijf Groningen en Gasunie New Energy onder voorzitterschap van de wethouder Duurzaamheid en waarvan ook de wethouder Ruimte en Wonen lid is. |
Financieel belang | Het financieel belang bedraagt 100 aandelen à 10 euro, totaal 1 duizend euro. Daarnaast is er een gemeentelijk rekening-courant aan de BV (kredietfaciliteit) van 1,973 miljoen euro (750 duizend euro bij aanvang van WarmteStad en 1,2 miljoen euro voor plankosten Geothermie). Het Waterbedrijf heeft een kredietfaciliteit van 1,158 miljoen euro beschikbaar gesteld aan WarmteStad. |
Vermogen | Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was -385 duizend euro en bedraagt op 31 december 2016 5,427 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 2,564 miljoen euro en op 31 december 2016 2,258 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 bedraagt -188 duizend euro. |
Financiële risico’s | WarmteStad geeft met Geothermie en Warmtenet Noordwest uitvoering aan het grootste energieproject dat op dit moment binnen de stad speelt. In totaal betreft het een investering van bijna 60 miljoen euro. In juni 2016 heeft de gemeenteraad, net als de Raad van Commissarissen van het Waterbedrijf Groningen, 7 miljoen euro eigen vermogen beschikbaar gesteld aan WarmteStad. Het karakter van dit project, waarbij de kosten ver voor de baat uitlopen, en de financiële omvang rechtvaardigen een risicoafdekking. Onder andere de leveringsverplichting uit Warmtewet maakt dat de aandeelhouders verantwoordelijkheid dragen in geval WarmteStad in de problemen komt. Daarom is in juni 2016, bij de kapitaalverstrekking aan WarmteStad voor Geothermie en Warmtenet Noordwest, besloten het weerstandsvermogen te versterken met 1.3 miljoen euro. Daarbij is rekenschap gegeven van drie risico's: 1. Geothermische bron functioneert niet 2. Onderneming presteert financieel minder dan de prognose 3. Faillissement. |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | WarmteStad is opgericht om een belangrijke bijdrage te leveren aan onze ambitie om Groningen in 2035 energieneutraal te maken. In die zin zitten er geen beleidsrisico’s aan WarmteStad. |
Relevante beleidsinformatie | Grote kansen om de CO- uitstoot van onze stad in te perken liggen in het verduurzamen van de warmtevoorzieningen. In onze stad vormt warmte circa 60% van de energiebehoefte. Het recent aan de gemeenteraad gepresenteerde actieplan Groningen Aardgasloos 2035 zet onze ambities op het spoor ‘warmte’ verder op scherp. Om dit te bereiken heeft de gemeenteraad begin 2014 ingestemd met de oprichting van WarmteStad bv. Een nieuw nutsbedrijf dat lokaal, betrouwbaar en betaalbaar duurzame warmte en koude, levert. Een onderneming met in het eindbeeld in portefeuille het warmtenet Noordwest (gevoed door een geothermische bron) en diverse collectieve WKO-bronnen. 2016 was een cruciaal jaar voor de ontwikkeling van Geothermie en Warmtenet Noordwest. De minimale hoeveelheid afnemers (3.500 woningequivalenten warmte) om te kunnen starten is behaald, er ligt een solide business case die voldoet aan de randvoordwaarden die aandeelhouders daaraan hebben gesteld, er is duidelijkheid gekomen over de geologische veiligheidsrisico’s en de mitigatie daarvan en met Gasunie is een intentieovereenkomst gesloten om als derde aandeelhouder te participeren. Met de besluitvormig van de aandeelhouders van juni 2016 in de hand kan WarmteStad in 2017 de bouw van de geothermische bron en de eerste fase van het warmtenetwerk starten. In de eindsituatie levert WarmteStad met dit project voor circa 10.000 woningequivalenten duurzame warmte aan onze stad. Voor het aansluiten van drie nieuwe gebouwen in Europapark op het bestaande collectieve warmte koude opslagsysteem Europapark zijn in 2016 de voorbereidingen getroffen door het leggen van leidingen. In 2016 zijn de voorbereidingen getroffen voor het overnemen van de collectieve WKO-bronnen in het Ebbingekwartier en de Grunobuurt. Medio 2017 wordt hierover een besluit aan de aandeelhouders voorgelegd. Wanneer WarmteStad deze bronnen in bezit neemt, versterkt zij haar positie in de markt van collectieve WKO’s. WKO’s gelegen in de regiegebieden zoals door de gemeenteraad vastgelegd zijn in de visie op de ondergrond. Deze bronnen in Ebbingekwartier en Grunobuurt leveren nu al duurzame warmte en koude aan 700 huishoudens. Maar belangrijker is dat beide WKO-bronnen groot potentieel bieden om nieuwbouw in deze ruimtelijke ontwikkelgebieden aan te sluiten en zo het aandeel duurzame warmte en koude in de stad verder te vergroten. Tot slot maakt de groei van WarmteStad dat zij eind 2016 de transformatie hebben ingezet van een ontwikkelingsorganisatie voor nieuwe warmteprojecten naar een organisatie die acteert als een integraal nutbedrijf. Daarbij zijn de exploitatie-, klant-, beheer- en onderhoudsrollen nu ook stevig en integraal ingebed. |
GEMM CV en GEMM BV (Grond Exploitatie Maatschappij Meerstad) | |
---|---|
Rechtsvorm | Commanditaire vennootschap en besloten vennootschap |
Vestigingsplaats | Groningen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang is de realisatie van een woonwijk en bedrijventerrein aan de oostkant van Groningen. |
Relatie met programma | 8.Wonen |
Bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van de GEMM CV en zorgt voor de financiering. Het aandelenkapitaal van de gemeente Groningen bedraagt 500 duizend euro. |
Financieel belang | Het aandelenkapitaal van de gemeente bedraagt 500 duizend euro. Daarnaast heeft de gemeente voor 275 miljoen euro aan leningen verstrekt. |
Vermogen | Het eigen vermogen CV op 1 januari 2016 was 500 duizend euro en bedraagt op 31 december 2016 500 duizend euro. Het eigen vermogen BV op 1 januari 2016 was 7.155 euro en bedraagt op 31 december 2016 7.743 euro. Het vreemd vermogen CV op 1 januari 2016 294 miljoen euro en op 31 december 2016 252 miljoen euro. Het vreemd vermogen BV op 1 januari 2016 was 0 euro en bedraagt op 31 december 2016 0 euro. |
Financieel resultaat | Financieel resultaat 2016 van de CV bedraagt 0 euro. Financieel resultaat 2016 van de BV bedraagt 588 euro. |
Financiële risico’s | Zie hierna |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Meerstad is nog steeds een risicovol project (onder andere onzekere woningafzet, boekwaarde). |
Relevante beleidsinformatie | Het doel van de CV en BV is de realisatie van een woonwijk en bedrijventerrein aan de oostkant van Groningen. De gemeente Groningen is 100% aandeelhouder. |
NV Groninger Monumentenfonds | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doelstelling en openbaar belang | Het publieke belang voor de gemeente Groningen is: De doelstelling van het Groninger Monumentenfonds is het beheer, aankopen, restaureren en herbestemmen van monumentaal vastgoed in de provincie Groningen. Het publieke belang voor de gemeente Groningen: | |
Relatie met programma | 8. Wonen | |
Deelnemende partijen | Waterschap Noorderzijlvest, TCN-SIG, de gemeente Veendam, Stichting Libau, Stichting Groninger Kerken en Jan Menze van Diepen Stichting | |
Bestuurlijk belang | Wethouder Van der Schaaf vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering | |
Financieel belang | De gemeente bezit 570 (33%) van de 1.760 aandelen: boekwaarde 457 duizend euro. Daarnaast heeft de gemeente Groningen een converteerbare achtergestelde lening verstrekt van 1 miljoen euro. Hier tegenover staat een bestemmingsreserve van 932 duizend euro. | |
Vermogen | Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het eigen vermogen per 31 december 2014 bedroeg 1,9 miljoen euro en op 31 december 2015 1,6 miljoen euro. Het vreemd vermogen bedroeg per 31 december 2014 1,9 miljoen euro op 31 december 2015 2 miljoen euro. | |
Financieel resultaat | Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het financieel resultaat over 2015 was 264 duizend euro negatief. | |
Financiële risico’s |
| |
Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij | Zie hiervoor. | |
Relevante beleidsinformatie |
|