Jaarverslag 2016

NV's en BV's

NV Waterbedrijf Groningen

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang betreft de levering van drinkwater aan ruim 280.000 woningen en bedrijven in de provincie Groningen en Tynaarlo (Drenthe).

Relatie met programma

2.Economie en Werkgelegenheid

Deelnemende partijen

De deelnemende partijen in het Waterbedrijf Groningen zijn de provincie Groningen en de gemeenten in het verzorgingsgebied.

Bestuurlijk belang

De gemeente wordt in de aandeelhoudersvergadering vertegenwoordigd door wethouder Van Keulen

Financieel belang

Het financieel belang: de gemeente Groningen heeft 80 aandelen van nominaal 500 euro. Dit is totaal 40 duizend euro. Het totaal gestort kapitaal bedraagt 138 duizend euro. In de statuten is bepaald dat het recht om aandelen te verwerven is gebaseerd op het aantal inwoners: 1 aandeel per 2.500 inwoners.
De aandelen van de gemeente Groningen zijn op de balans onder de financiële vaste activa gewaardeerd voor 2,5 miljoen euro.

Vermogen

De jaarrekening 2016 is nog niet beschikbaar. Het eigen vermogen per 31 december 2015 64,3 miljoen euro en per 31 december 2015 is dat 67,5 miljoen euro. Het vreemd vermogen per 1 januari 2015 102,1 miljoen euro en is op 31 december 2015 99,38 miljoen euro.

Financieel resultaat

Het resultaat over 2015 is 3,2 miljoen euro positief.

Financiële risico’s

Geen

Beleidsrisico's in relatie tot ’de verbonden partij

Geen

Relevante beleidsinformatie

De missie van Waterbedrijf Groningen is om als maatschappelijke onderneming de waterbelangen in de regio veilig te stellen. Waterbedrijf Groningen is niet alleen een leverancier van verschillende soorten water, maar levert ook een bijdrage aan zaken als volksgezondheid, natuurbehoud, het creëren van duurzame bronnen, ruimtelijke ordening, werkgelegenheid en innovatie.
Waterbedrijf Groningen is samen met de gemeente Groningen voor 50% aandeelhouder in Warmtestad B.V.

Martiniplaza BV

Rechtsvorm

Besloten Vennootschap met Rechtspersoonlijkheid

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang betreft het bevorderen van cultuur in brede zin en het aanbieden van een theater en een zalencomplex voor (top)sportactiviteiten, theatervoorstellingen, muziek, congressen en evenementen.

Relatie met programma

6. Cultuur

2. Economie en Werkgelegenheid

Deelnemende partijen

Gemeente Groningen is enig aandeelhouder.

Bestuurlijk belang

Wethouder van Keulen vertegenwoordigt de gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Financieel belang

Het geplaatst en gestort aandelenkapitaal bedraagt 1.800 aandelen à duizend euro (1.799 gewone aandelen en 1 prioriteitsaandeel van 1 duizend euro nominaal), zijnde 1,8 miljoen euro. De gemeente Groningen bezit 100% van de aandelen. De boekwaarde van de aandelen op 31 december 2013 bedroeg 5,22 miljoen euro. Deze is in 2014 met 1,3 miljoen euro afgewaardeerd naar 3,92 miljoen euro. De gemeente heeft leningen verstrekt met een restschuld per 31 december 2014 van 12,96 miljoen euro. Daarnaast ontvangt Martiniplaza een jaarlijkse bijdrage in de kapitaallasten van 1,8 miljoen euro.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 3,5 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 3,8 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 17,0 miljoen euro en op 31 december 2016 16,3 miljoen euro.

Financieel resultaat

Financieel resultaat 2016 bedraagt 0,3 miljoen euro.

Financiële risico’s

Geen

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

De raad heeft financiële middelen ter beschikking gesteld voor het wegwerken van het achterstallig onderhoud. Dat is gebeurd in twee tranches, te weten 6,6 miljoen euro en 5,4 miljoen euro. Die laatste tranche is goedgekeurd in januari 2017. Hierdoor kan het achterstallig onderhoud projectmatig worden weggewerkt. De planning hiervoor is eind 2019.

Er spelen nog een tweetal grotere risico’s, te weten:

  1. Financiering voor de upgrading van het gebouw conform de onderzoeksrapporten van LAgroup en DAY. Dit betreft aanpassingen aan het gebouw die de primaire functie in het huidige tijdsgewricht beter moeten ondersteunen en faciliteren. De raad moet hiervoor in 2017 financiën beschikbaar stellen. Dit project staat bekend onder de werknaam MartiniPlaza 2030.
  2. Governance. Het valt niet uit te sluiten dat de governance in 2017 zal veranderen van de huidige BV-vorm naar een stichtingsvorm. Hoewel daarvoor nauwelijks objectieve redenen voor te vinden zijn, is dit wel een onderwerp waarover in 2017 zal moeten worden besloten.

Relevante beleidsinformatie

Geen

Enexis Holding NV (netwerkbedrijf), Attero Holding NV (voorheen Essent Milieu) en Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (EPZ Borssele)

Rechtsvorm

Naamloze vennootschap en Besloten vennootschap

Vestigingsplaats

Doelstelling en openbaar belang

Het publieke belang van deze twee deelnemingen betreft het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie, zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water.

Relatie met programma

Economie en werkgelegenheid

Deelnemende partijen

Van het totaal 2.000.000 aandelen bezit de gemeente Groningen 23.736 aandelen. Dit is 1,1868 %. Diverse gemeenten en provincies zijn aandeelhouder.

Bestuurlijk belang

Wethouder Van Keulen vertegenwoordigt gemeente in AvA Enexis Holding
Wethouder Schroor vertegenwoordigt de Gemeente Groningen in de aandeelhoudersvergadering van CBL Vennootschap en Claim staat vennootschap.

Financieel Belang

De gemeente Groningen heeft 1,1868% van de aandelen in Enexis.

Enexis Holding NV
Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 3.607 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 3.704 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 1.777 miljoen euro en op 31 december 2016 2.078 miljoen euro.

a. CBL Vennootschap B.V.

Doelstelling:
De functie van deze vennootschap is de verkopende aandeelhouders van energiebedrijf Essent (“Verkopende Aandeelhouders”) te vertegenwoordigen als
medebeheerder (naast RWE, Essent en Enexis) van het CBL Escrow Fonds en te fungeren als "doorgeefluik" voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds (CBL: Cross Border Lease). Voor zover na beëindiging van alle CBL’s en de betaling uit het CBL Escrow Fonds van de daarmee corresponderende voortijdige beëindigingvergoedingen nog geld overblijft in het CBL Escrow Fonds, wordt het resterende bedrag in de verhouding 50%-50% verdeeld tussen RWE en Verkopende Aandeelhouders.

Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 10 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 1,0 miljoen euro Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 0,5 miljoen euro en op 31 december 2016 0,2 miljoen euro.

b. Vordering Enexis B.V.

Doelstelling:
Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland werd Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (later Enexis) enerzijds en een productie- en leveringsbedrijf (het deel dat verkocht is aan RWE) anderzijds. Essent heeft eind 2007 een herstructurering doorgevoerd waarbij de economische eigendom van de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep zijn verkocht en overgedragen aan Enexis tegen de geschatte fair market value. Omdat Enexis destijds over onvoldoende contante middelen beschikte om de koopprijs hiervoor te betalen is deze omgezet in een lening van Essent.

In de Wet Onafhankelijk Netbeheer was opgenomen dat er na splitsing geen financiële kruisverbanden mochten bestaan. Omdat het op dat moment niet mogelijk was om de lening extern te financieren is besloten de lening over te dragen aan de verkopende aandeelhouders van Essent. Op het moment van overdracht bedroeg de vordering 1,8 miljard euro. De vordering is vastgelegd in een leningovereenkomst bestaande uit vier tranches, waarvan de eerste twee tranches (950 miljoen euro) reeds zijn afgelost. In 2016 zal 500 miljoen euro worden afgelost. Het aandeel van de Gemeente Groningen is 5,9 miljoen euro. Het resterende bedrag van 350 miljoen euro wordt in 2019 afgelost.

Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 850 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 350 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 12,2 miljoen euro en op 31 december 2016 6,3 miljoen euro.

c. Verkoop vennootschap B.V.

Doelstelling:
In het kader van de verkoop van Essent aan RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan RWE. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders overgedragen aan Verkoop Vennootschap. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd in het General Escrow Fonds wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat in het General Escrow Fonds zal worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen. Het vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009 800 miljoen euro. In april 2011 is het eerste deel van de General Escrow minus gemelde claims door RWE vrijgevallen en aan de aanhouders uitgekeerd. In 2015 is een tweede deel van de reservering uitgekeerd aan aandeelhouders. Voor de gemeente gaat het om een bedrag van 3,9 miljoen euro.

Na deze uitkering resteert in de escrow nog een bedrag van 113 miljoen euro. Hierover wordt door het bestuur van Verkoop Vennootschap B.V. nog onderhandelingen gevoerd met RWE. Mogelijk kan komende jaar nog een deel van dit bedrag vrijvallen ten gunste van de aandeelhouders.

Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 84,8 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 1,4 miljoen euro Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 30,1 miljoen euro en op 31 december 2016 2 miljoen euro.

d. CSV Amsterdam B.V.

Doelstelling:
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V. De statuten zijn gewijzigd, zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:

a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON;
b. namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”);
c. het geven van instructies aan de escrow-agent voor wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening naar aanleiding van de verkoop Attero is gestort.

(ad. a)
In februari 2008 is Essent, met toestemming van de publieke aandeelhouders, een procedure begonnen tegen de Staat der Nederlanden waarin zij een verklaring voor recht vragen dat bepaalde bepalingen van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) onverbindend zijn. Als gevolg van de WON (en de als gevolg daarvan doorgevoerde splitsing tussen het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en netwerkbedrijf anderzijds) hebben haar aandeelhouders schade geleden. Vanwege praktische moeilijkheden om de juridische procedure aan de verkopende aandeelhouders van Essent over te dragen, hebben de verkopende aandeelhouders en RWE afgesproken dat de onderliggende (declaratoire) procedure over de vraag of (delen van) de WON onverbindend zijn, ook na afronding van de transactie met RWE, door Essent zal worden gevoerd. De verkopende aandeelhouders en RWE zijn verder overeengekomen dat de eventuele schadevergoedingsvordering van Essent op de Staat der Nederlanden die zou kunnen ontstaan als de rechter inderdaad van oordeel is dat (delen van) de WON onverbindend is, wordt gecedeerd aan de verkopende aandeelhouders (en dus niet achterblijft bij Essent), die deze vordering gebundeld zullen gaan houden via de deelneming (de Claim Staat Vennootschap B.V.).

De WON leidde er toe dat het productie- en leveringsbedrijf enerzijds en het netwerkbedrijf anderzijds gesplitst moesten worden. De Rechtbank te 's-Gravenhage heeft de vordering van Essent in eerste instantie afgewezen. Essent is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. In juni 2010 heeft het Gerechtshof in Den Haag de WON onverbindend verklaard. De Staat is tegen de uitspraak in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad heeft pre justitiële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft een reactie gegeven aan de Hoge Raad een uitspraak doen. De Hoge Raad heeft na reactie van het Europese Hof op 26 juni 2015 jl. uitspraak gedaan.
De Hoge Raad heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd.

(ad. b)
In het kader van de verkoop van Attero aan Waterland hebben de verkopende aandeelhouders van Attero een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan Waterland. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders overgedragen aan CSV Amsterdam B.V. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft Waterland bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst, zijnde 13,5 miljoen euro, door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd op een escrow-rekening wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat op deze rekening zal worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen.

Waterland heeft op 22 mei 2015 een claim van ten minste 9,5 miljoen euro ingediend bij de CSV Amsterdam B.V. Vanwege die claim, diende - conform de afspraken vastgelegd in de koopovereenkomst - het gehele in escrow geplaatste bedrag ter beschikking te blijven ter afwikkeling van deze claim. De contractuele beoogde verlaging per 27 mei 2015 van het escrow bedrag (lees: betaling door de notaris van 9,5 miljoen euro aan de CSV Amsterdam B.V. en daarmee aan de verkopende aandeelhouders) heeft daarom niet plaatsgevonden.

In juni 2016 is een compromis bereikt tussen Waterland en de vennootschap voor een bedrag van 5,5 miljoen euro over de belastingclaims tot en met de periode waarin Attero integraal onderdeel, als Essent Milieu, uitmaakte van de Essent-organisatie. Het bedrag is betaald uit het escrow fonds van 13,5 miljoen euro. Daarnaast is door Attero een bedrag betaald aan de vennootschap van 3,4 miljoen euro voor de (eventuele) belastingteruggaven over deze periode. Het bedrag is toegevoegd aan de overige reserves van de vennootschap.

(ad. c)
Het resterend vermogen op de escrow-rekening is 8,035 miljoen euro. De escrow-rekening wordt aangehouden bij de notaris. De verkopende aandeelhouders en Waterland zijn niet zonder meer gerechtigd tot het voornoemde bij een notaris in escrow gestorte bedrag. De verkopende aandeelhouders en Waterland hebben enkel een voorwaardelijke aanspraak op dat bedrag. Zodra aan de in de escrow overeenkomst opgenomen voorwaarden is voldaan, zal de notaris het desbetreffende bedrag betalen aan hetzij de CSV Amsterdam B.V. (ten gunste van de verkopende aandeelhouders van Attero), hetzij aan Waterland. Het in escrow gestorte bedrag maakt geen onderdeel van de balans van CSV Amsterdam B.V.

Beleidsvoornemens:
De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend.
Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Financiën:
Het financiële risico is beperkt tot eventuele claims van Waterland als gevolg van garanties en vrijwaringen die door de verkopende aandeelhouders zijn afgegeven en tot het maximale bedrag van 13,5 miljoen euro op de escrow-rekening. Momenteel is er een bedrag van 5,5 miljoen euro uitbetaald aan Waterland ten laste van de escrow-rekening en is er een bedrag van 3,4 miljoen euro terugbetaald door Waterland in verband met belastingteruggave. De terugbetaling is niet verrekend met de escrow, waardoor het risico nu is afgenomen tot een maximum van 10,1 miljoen euro (waarvan 5,5 miljoen euro gerealiseerd).

Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 20 duizend euro), art 2.:81 BW.

e. Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Doelstelling:
Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteitsproductiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), onder andere eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kortgedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht.

In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE-verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Verkoop Vennootschap.

Beleidsvoornemens:
Binnen PBE is nog vanaf medio 2012 een bedrag tussen de 1,5 en 2,0 miljoen euro (merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. Conform de verkoopovereenkomst (“SPA”) zal het General Escrow Fonds tot 30 september 2015 blijven staan voor de afwikkeling van potentiële claims van RWE. PBE zal evenals Verkoop Vennootschap BV en CBL Vennootschap BV begin 2016 geliquideerd kunnen worden.

Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 1,6 Miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016 1,6 Miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 118 duizend euro en op 31 december 2016 45 duizend euro.

Vermogen

Zie onder financieel belang

Financieel resultaat

Financieel resultaat 2016 bedraagt 65 duizend euro.

Financiële risico’s

zie financieel belang.

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

zie financieel belang.

Relevante beleidsinformatie

zie financieel belang.

NV Bank Nederlandse Gemeenten

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

Den Haag

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De missie van de bank is duurzaam bij te dragen aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Relatie met programma

13. Algemene inkomsten en post onvoorzien

Deelnemende partijen

De gemeenten en provincies in Nederland. Gemeente Groningen bezit 0,59% van de aandelen.  

Bestuurlijk belang

Wethouder Schroor is vertegenwoordiger van de gemeente in de aandeelhoudersvergadering.

Financieel belang

Het belang bedraagt 329.199 aandelen à 2,50 euro. De boekwaarde bedraagt 823 duizend euro.

Vermogen

Eigen vermogen per
Eigen vermogen per
Vreemd vermogen per
Vreemd vermogen per
Achtergestelde schulden per
Achtergestelde schulden per

01-01-2016     
31-12-2016     
01-01-2016     
31-12-2016     
 01-01-2016     
31-12-2016     

        4,2 miljoen euro
        4,5 miljoen euro
    145,3 miljoen euro
     149,5 miljoen euro
       31,0 miljoen euro
       31,0 miljoen euro

Financieel resultaat

Financieel resultaat 2016 bedraagt 369 miljoen euro

Financiële risico’s

Geen.

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

Het risico met betrekking tot de waardering van de aandelen is zeer klein. Mede onder invloed van de aanhoudende lage lange rentetarieven zal het renteresultaat in 2017 naar verwachting lager uitkomen dan in het recente verleden. Het resultaat zal in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen.

Relevante beleidsinformatie

De missie van de bank is duurzaam bij te dragen aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Het openbaar belang is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.

Thermiek BV

Rechtsvorm

Besloten Vennootschap

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang betreft het verrichten van re-integratieactiviteiten ten behoeve van personen met een achterstand op de arbeidsmarkt.

Relatie met programma

1. Werk en Inkomen.

Deelnemende partijen

Gemeente Groningen

Bestuurlijk belang

Gemeente Groningen is 100% aandeelhouder en Pieter Nammensma, ambtenaar bij de gemeente Groningen is Statutair directeur.

Financieel belang

Het financieel belang van de gemeente bedraagt 1.800 aandelen à 10 euro. De boekwaarde bedraagt 18 duizend euro.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 64,4 duizend euro en bedraagt op 31 december 2016 28,7 duizend euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 115 duizend euro en op 31 december 2016 21.734 euro.

Financieel resultaat

Financieel resultaat 2016 bedraagt -35,8 duizend euro.

Financiële risico’s

Geen.

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

Geen.

Relevante beleidsinformatie

Het doel is re-integratie van personen met een achterstand op de arbeidsmarkt of arbeidsbeperking door een arbeidscontract. De werknemers worden gedetacheerd in de markt- en overheidssector. De doelgroep betreft mensen die voorheen vielen onder de WSW, WWB en Participatiewet.

NV Groningen Airport Eelde

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang betreft de mobiliteit en bereikbaarheid van Groningen door de lucht.

Deelnemende partijen

Gemeente Groningen bezit 26% van de aandelen.

Bestuurlijk belang

Wethouder Van Keulen vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering.

Financieel belang

Het opgevraagd en gestort aandelenkapitaal bedraagt 4,17 miljoen euro (9.200 aandelen). De Gemeente Groningen heeft hiervan 2.392 aandelen à 453 euro nominaal. Het gestort kapitaal bedraagt 1,08 miljoen euro. De boekwaarde van de aandelen is 1 euro.

Vermogen

Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het eigen vermogen bedraagt op 1 januari 2015 14,16 miljoen euro en in op 31 december 2015 13,18 miljoen euro. Per 01 januari 2015 bedraagt het vreemd vermogen 3,74 miljoen euro en op 31 december 2015 3,4 miljoen euro.

Financieel resultaat

Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het resultaat over 2015 bedroeg 0,97 miljoen euro negatief.

Financiële risico’s

Zie hierna.

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

Afgelopen december 2016 heeft de gemeenteraad van Groningen besloten het alternatief 'Investeren' als voorkeursalternatief aan te wijze ten behoeve van de luchthavenontwikkeling en exploitatie, met als oogmerk waarborging van de continuïteit van de luchthaven als infrastructurele basisvoorziening op de middellange en lange termijn. De raad heeft daarbij voorwaarden gesteld die momenteel nader worden uitgewerkt.

Relevante beleidsinformatie

Het openbaar belang betreft de bereikbaarheid van Groningen en Noord-Nederland door de lucht. Momenteel wordt het gekozen alternatief Investeren nader uitgewerkt.

Euroborg NV

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang van de Euroborg is de landmark in de ontwikkeling van het Europapark, de sportvoorziening voor betaald voetbal Groningen.

Relatie met programma

2. Economie en Werkgelegenheid
5. Sport en Bewegen

Deelnemende partijen

Gemeente Groningen bezit 100% van de aandelen

Bestuurlijk belang

Wethouder Van der Schaaf vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering

Financieel belang

Het geplaatst en gestort aandelenkapitaal bedraagt 48.000 aandelen van nominaal 1 euro, zijnde 48 duizend euro. De gemeente heeft een totaalbedrag aan annuitaire leningen verstrekt van 19,3 miljoen euro. De restschuld hiervan bedraagt per 31 december 2015 15,9 miljoen euro.

Vermogen

Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het eigen vermogen per 31 december 2015 bedraagt 5,62 miljoen euro (ter vergelijk: op 31 december 2014 was dat 74 duizend euro negatief). Per 31 december 2015 bedraagt het vreemd vermogen 18,95 miljoen euro (ter vergelijk: op 31 december 2014 was dat 19,37 miljoen euro).

Financieel resultaat

Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het financieel resultaat over 2015 is 10 duizend euro negatief.

Financiële risico’s

In 2016 is besloten de oorspronkelijke stadionleningen voor de bouw van Euroborg te herzien. Door deze herziening van het leningenpakket is het debiteurenrisico voor gemeente van Euroborg NV verlaagd.

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

Geen

Relevante beleidsinformatie

Naast beheer van het stadioncomplex, is het doel is om een Topsport-zorgcomplex aan de Laan Corpus den Hoorn te ontwikkelen, waarin het trainingscomplex van FC Groningen gehuisvest wordt en ruimte voor Inter-Psy en VNO-NCW. Inmiddels is via een raadsbesluit de financiering geregeld en kan de daadwerkelijke bouw verder worden opgepakt. Euroborg NV wordt de opdrachtgever en zal het gebouw gaan verhuren en gedeeltelijk verkopen.

NV Wonen boven Winkels

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang van de NV is het vormgeven van een deel van de gemeentelijke volkshuisvestingstaak door het realiseren van 200 wooneenheden in de binnenstad boven winkels in de komende tien jaar, al dan niet in combinatie met andere functies.

Relatie met programma

8. Wonen

Deelnemende partijen

Stichting Lefier en Gemeente Groningen, ieder voor 50%.

Bestuurlijk belang

De heer J. Haks is directeur. De heer A.B. Popken vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering

Financieel belang

Het geplaatst en gestort aandelenkapitaal bedraagt 2.000 aandelen van 1 duizend euro, waarvan 50% in het bezit van de gemeente Groningen: totaal 1 miljoen euro. De gemeente heeft in een bestemmingsreserve 1 miljoen euro gereserveerd.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 1,6 miljoen5 euro en bedraagt op 31 december 2016 0 euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 1,5 euro en op 31 december 2016 0 euro.

Financieel resultaat

Financieel resultaat 2016 bedraagt -53 duizend euro.

Financiële risico’s

Geen.

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

Geen.

Relevante beleidsinformatie

Het openbaar belang van de Wonen boven winkels NV was het bijdragen aan het woonbeleid door het realiseren van 200 wooneenheden in de binnenstad boven winkels, al dan niet in combinatie met andere functies. Het laatste appartement is in 2016 verkocht, waarna de NV is opgeheven.

Community Network Noord-Nederland BV

Rechtsvorm

Besloten vennootschap

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Doelstelling is het aanleggen, onderhouden en exploiteren van een kabelnetwerk in Noord-Nederland.

Relatie met programma

2. Economie en Werkgelegenheid

Deelnemende partijen

De gemeente is sinds 2005 aandeelhouder van de BV, de andere aandeelhouders zijn SIG Real Estate BV en de stichting Administratiekantoor, die certificaten van aandelen beheert namens de Hanze Hogeschool, Biblionet en de Rijksuniversiteit Groningen. CNNN BV is 100% eigenaar van dochtermaatschappij CNG BV, die de exploitatie van het glasvezelnetwerk in Groningen uitvoert.

Bestuurlijk belang

Wethouder Schroor vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering

Financieel belang

Het maatschappelijk kapitaal bedraagt 2,475 miljoen euro en het geplaatst kapitaal 1,238 miljoen euro, bestaande uit 125 aandelen A van 8,9 duizend nominaal (TCN SIG 42 aandelen A en gemeente Groningen 83 aandelen A) en 125 aandelen B van 1 duizend nominaal, die in het bezit zijn van Administratiekantoor CNNN. De aandeelhouders A hebben een goedkeuringsrecht ter zake specifiek genoemde besluiten van de directie en ter zake van de winstbestemming. De gemeente Groningen heeft de aandelen als financiële vaste activa gewaardeerd op 1,19 miljoen euro.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was 2,8 miljoen euro en bedraagt op 31 december 2016, 2,3 miljoen euro (komt door inkoop TCN). Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 0 euro en op 31 december 2016 0 euro.

Financieel resultaat

Financieel resultaat 2016 bedraagt 202,6 duizend euro.

Financiële risico’s

Geen.

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

Geen.

Relevante beleidsinformatie

Geen.

WarmteStad BV

Rechtsvorm

Besloten Vennootschap

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang betreft een zelfstandig warmtebedrijf dat zorgt voor duurzame warmte en/of koude voor de stad op een verantwoorde wijze en daarmee wezenlijk bijdraagt aan een energieneutraal Groningen in 2035.

Relatie met programma

2. Economie en Werkgelegenheid.

Deelnemende partijen

Gemeente Groningen en Waterbedrijf Groningen, ieder voor 50%.

Bestuurlijk belang

De concerndirecteur Ruimte is vertegenwoordiger van de gemeente in de aandeelhoudersvergadering. Gezien de ontwikkelfase waarin WarmteStad zich bevindt, zeker met de totstandkoming van Geothermie en Warmtenet Noordwest, is er voor deze fase een stuurgroep ingesteld met bestuurders van het Waterbedrijf Groningen en Gasunie New Energy onder voorzitterschap van de wethouder Duurzaamheid en waarvan ook de wethouder Ruimte en Wonen lid is.

Financieel belang

Het financieel belang bedraagt 100 aandelen à 10 euro, totaal 1 duizend euro. Daarnaast is er een gemeentelijk rekening-courant aan de BV (kredietfaciliteit) van 1,973 miljoen euro (750 duizend euro bij aanvang van WarmteStad en 1,2 miljoen euro voor plankosten Geothermie). Het Waterbedrijf heeft een kredietfaciliteit van 1,158 miljoen euro beschikbaar gesteld aan WarmteStad.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2016 was -385 duizend euro en bedraagt op 31 december 2016 5,427 miljoen euro. Het vreemd vermogen op 1 januari 2016 2,564 miljoen euro en op 31 december 2016 2,258 miljoen euro.

Financieel resultaat

Financieel resultaat 2016 bedraagt -188 duizend euro.

Financiële risico’s

WarmteStad geeft met Geothermie en Warmtenet Noordwest uitvoering aan het grootste energieproject dat op dit moment binnen de stad speelt. In totaal betreft het een investering van bijna 60 miljoen euro. In juni 2016 heeft de gemeenteraad, net als de Raad van Commissarissen van het Waterbedrijf Groningen, 7 miljoen euro eigen vermogen beschikbaar gesteld aan WarmteStad. Het karakter van dit project, waarbij de kosten ver voor de baat uitlopen, en de financiële omvang rechtvaardigen een risicoafdekking. Onder andere de leveringsverplichting uit Warmtewet maakt dat de aandeelhouders verantwoordelijkheid dragen in geval WarmteStad in de problemen komt. Daarom is in juni 2016, bij de kapitaalverstrekking aan WarmteStad voor Geothermie en Warmtenet Noordwest, besloten het weerstandsvermogen te versterken met 1.3 miljoen euro. Daarbij is rekenschap gegeven van drie risico's: 1. Geothermische bron functioneert niet 2. Onderneming presteert financieel minder dan de prognose 3. Faillissement.

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

WarmteStad is opgericht om een belangrijke bijdrage te leveren aan onze ambitie om Groningen in 2035 energieneutraal te maken. In die zin zitten er geen beleidsrisico’s aan WarmteStad.

Relevante beleidsinformatie

Grote kansen om de CO- uitstoot van onze stad in te perken liggen in het verduurzamen van de warmtevoorzieningen. In onze stad vormt warmte circa 60% van de energiebehoefte. Het recent aan de gemeenteraad gepresenteerde actieplan Groningen Aardgasloos 2035 zet onze ambities op het spoor ‘warmte’ verder op scherp. Om dit te bereiken heeft de gemeenteraad begin 2014 ingestemd met de oprichting van WarmteStad bv. Een nieuw nutsbedrijf dat lokaal, betrouwbaar en betaalbaar duurzame warmte en koude, levert. Een onderneming met in het eindbeeld in portefeuille het warmtenet Noordwest (gevoed door een geothermische bron) en diverse collectieve WKO-bronnen.

2016 was een cruciaal jaar voor de ontwikkeling van Geothermie en Warmtenet Noordwest. De minimale hoeveelheid afnemers (3.500 woningequivalenten warmte) om te kunnen starten is behaald, er ligt een solide business case die voldoet aan de randvoordwaarden die aandeelhouders daaraan hebben gesteld, er is duidelijkheid gekomen over de geologische veiligheidsrisico’s en de mitigatie daarvan en met Gasunie is een intentieovereenkomst gesloten om als derde aandeelhouder te participeren. Met de besluitvormig van de aandeelhouders van juni 2016 in de hand kan WarmteStad in 2017 de bouw van de geothermische bron en de eerste fase van het warmtenetwerk starten. In de eindsituatie levert WarmteStad met dit project voor circa 10.000 woningequivalenten duurzame warmte aan onze stad.

Voor het aansluiten van drie nieuwe gebouwen in Europapark op het bestaande collectieve warmte koude opslagsysteem Europapark zijn in 2016 de voorbereidingen getroffen door het leggen van leidingen.

In 2016 zijn de voorbereidingen getroffen voor het overnemen van de collectieve WKO-bronnen in het Ebbingekwartier en de Grunobuurt. Medio 2017 wordt hierover een besluit aan de aandeelhouders voorgelegd. Wanneer WarmteStad deze bronnen in bezit neemt, versterkt zij haar positie in de markt van collectieve WKO’s. WKO’s gelegen in de regiegebieden zoals door de gemeenteraad vastgelegd zijn in de visie op de ondergrond. Deze bronnen in Ebbingekwartier en Grunobuurt leveren nu al duurzame warmte en koude aan 700 huishoudens. Maar belangrijker is dat beide WKO-bronnen groot potentieel bieden om nieuwbouw in deze ruimtelijke ontwikkelgebieden aan te sluiten en zo het aandeel duurzame warmte en koude in de stad verder te vergroten.

Tot slot maakt de groei van WarmteStad dat zij eind 2016 de transformatie hebben ingezet van een ontwikkelingsorganisatie voor nieuwe warmteprojecten naar een organisatie die acteert als een integraal nutbedrijf. Daarbij zijn de exploitatie-, klant-, beheer- en onderhoudsrollen nu ook stevig en integraal ingebed.

GEMM CV en GEMM BV (Grond Exploitatie Maatschappij Meerstad)

Rechtsvorm

Commanditaire vennootschap en besloten vennootschap

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang is de realisatie van een woonwijk en bedrijventerrein aan de oostkant van Groningen.

Relatie met programma

8.Wonen
2.Economie en Werkgelegenheid

Bestuurlijk belang

De gemeente is 100% aandeelhouder van de GEMM CV en zorgt voor de financiering. Het aandelenkapitaal van de gemeente Groningen bedraagt 500 duizend euro.

Financieel belang

Het aandelenkapitaal van de gemeente bedraagt 500 duizend euro. Daarnaast heeft de gemeente voor 275 miljoen euro aan leningen verstrekt.

Vermogen

Het eigen vermogen CV op 1 januari 2016 was 500 duizend euro en bedraagt op 31 december 2016 500 duizend euro. Het eigen vermogen BV op 1 januari 2016 was 7.155 euro en bedraagt op 31 december 2016 7.743 euro. Het vreemd vermogen CV op 1 januari 2016 294 miljoen euro en op 31 december 2016 252 miljoen euro. Het vreemd vermogen BV op 1 januari 2016 was 0 euro en bedraagt op 31 december 2016 0 euro.

Financieel resultaat

Financieel resultaat 2016 van de CV  bedraagt 0 euro. Financieel resultaat 2016 van de BV bedraagt 588 euro.

Financiële risico’s

Zie hierna

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

Meerstad is nog steeds een risicovol project (onder andere onzekere woningafzet, boekwaarde).

Relevante beleidsinformatie

Het doel van de CV en BV is de realisatie van een woonwijk en bedrijventerrein aan de oostkant van Groningen. De gemeente Groningen is 100% aandeelhouder.

NV Groninger Monumentenfonds

 Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Vestigingsplaats

Groningen

Doelstelling en openbaar belang

Het publieke belang voor de gemeente Groningen is: De doelstelling van het Groninger Monumentenfonds is het beheer, aankopen, restaureren en herbestemmen van monumentaal vastgoed in de provincie Groningen.

Het publieke belang voor de gemeente Groningen:
1. Door het wegvallen van de ISV-middelen waarmee gemeente uitvoering gaf aan het monumentenbeleid, dient het GMF die taak op zich te nemen waarop gemeente mede regievoering heeft op herbestemming van het monument;
2. Gemeente kan gemeentelijk monumentaal bezit conform doelstellingen van het GMF afstoten en herbestemmen;
3. GMF wil in het aardbevingsdossier de bepalende monumenten beschermen en verstevigen.

Relatie met programma

8. Wonen

Deelnemende partijen

Waterschap Noorderzijlvest, TCN-SIG, de gemeente Veendam, Stichting Libau, Stichting Groninger Kerken en Jan Menze van Diepen Stichting

Bestuurlijk belang

Wethouder Van der Schaaf vertegenwoordigt de gemeente in de aandeelhoudersvergadering

Financieel belang

De gemeente bezit 570 (33%) van de 1.760 aandelen: boekwaarde 457 duizend euro. Daarnaast heeft de gemeente Groningen een converteerbare achtergestelde lening verstrekt van 1 miljoen euro. Hier tegenover staat een bestemmingsreserve van 932 duizend euro.

Vermogen

Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het eigen vermogen per 31 december 2014 bedroeg 1,9 miljoen euro en op 31 december 2015 1,6 miljoen euro. Het vreemd vermogen bedroeg per 31 december 2014 1,9 miljoen euro op 31 december 2015 2 miljoen euro.

Financieel resultaat

Er zijn nog geen cijfers 2016 beschikbaar. Het financieel resultaat over 2015 was 264 duizend euro negatief.

Financiële risico’s

Vanwege de relatief lage liquiditeit van het fonds bestaat het risico dat doelstellingen op het gebied van herbestemming van monumenten mogelijk onder druk komen te staan.

Beleidsrisico’s in relatie tot de verbonden partij

Zie hiervoor.

Relevante beleidsinformatie

Het Groninger Monumentenfonds waarborgt door middel van een gezonde exploitatie het behoud van monumentaal erfgoed in Groningen stad en provincie. In een gezamenlijke aanpak met provincie, gemeenten en de private sector worden aanwezige kennis en financiële middelen op het terrein van de monumentenzorg