Jaarverslag 2016

Algemene inkomsten en post onvoorzien

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

DeelprogrammaPrimitieve begrotingActuele begrotingRekeningVerschil
Lasten
13.1Algemene inkomsten en post onv46.46745.92445.931-7
13.1.1Onroerend zaakbelasting2.0772.0811.915166
13.1.5Saldo financieringsfunctie44.29043.80344.016-213
13.1.7post onvoorzien10040040
Baten
13.1Algemene inkomsten en post onv0-561.805566.812-1.128.617
13.1.1Onroerend zaakbelasting62.53362.65861.837-124.495
13.1.2Roerend zaakbelasting727294-166
13.1.3Hondenbelasting850852854-1.706
13.1.4Logiesbelasting1.0551.0571.310-2.367
13.1.5Saldo financieringsfunctie45.53245.53244.530-90.062
13.1.6Gemeentefonds443.556449.760453.884-903.644
13.1.8Rente reserves1.9367461.045-1.791
13.1.9Dividend1.1281.1283.258-4.386
Reserve mutaties
Toevoegingen aan reserves0000
Onttrekking aan reserves0000
Totaal Saldo na bestemming.-510.195-515.881-520.8815.000

Financiële toelichtingen

Deelprogramma 13.1 Alg. inkomsten en post onvoorzien

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

-7

5.007

5.000

Algemene uitkering (V 4,124 miljoen euro)

Algemene uitkering 2014 (V 254 duizend euro)
De verdeelmaatstaf OZB is definitief vastgesteld. Dit leidt tot een voordeel van 254 duizend euro over de jaarschijf 2014. Hiermee is de uitkering over het jaar 2014 definitief vastgesteld.  

Algemene uitkering 2015 (V 1,3 miljoen euro)
Uit de mei- en septembercirculaire 2016 blijkt een positieve bijstelling van het accres 2015. Voor Groningen leidt dit tot een voordeel van 516 duizend euro. Een hogere vaststelling van het aantal lage inkomens leidt tot een voordeel van 540 duizend euro. Uit de meicirculaire 2016 blijkt dat de integratie uitkering Wmo over 2015 77 duizend euro lager uitvalt en de decentralisatie uitkering Maatschappelijke opvang over 2015 69 duizend euro lager uitvalt. Beide mutaties zijn in 2016 verrekend met de betreffende programma’s en leiden hierdoor niet tot een concernresultaat op de algemene uitkering. Uit de decembercirculaire 2016 blijkt dat de integratie uitkering Wmo over 2015 met 173 duizend euro is verhoogd en de decentralisatie uitkering Maatschappelijke opvang over 2015 met 27 duizend euro is verhoogd. Beide mutaties konden in 2016 niet meer verrekend worden met de betreffende programma’s. Het voordeel op de Wmo uitkering 2015 wordt betrokken bij de resultaatbepaling op het sociaal domein over 2016. De extra middelen voor Maatschappelijke opvang worden via de jaarrekening 2016 in de jaarschijf 2017 verrekend met het betreffende deelprogramma aangezien het hier middelen betreft die de gemeente Groningen ontvangt in haar hoedanigheid als centrumgemeente.   

Landelijke ontwikkelingen (V 175 duizend euro)

Uit de decembercirculaire 2016 blijkt dat de uitkeringsfactor structureel met 1 punt wordt verhoogd ten opzichte van de begroting 2016. Dit levert een voordeel op van 175 duizend euro.

Plaatselijke ontwikkelingen (V 1,5 miljoen euro)

De plaatselijke ontwikkelingen zijn geactualiseerd ten opzichte van de ramingen zoals die zijn opgenomen in de primitieve begroting 2016. Op basis van actuele informatie vanuit onder andere het CBS, de waarderingskamer en de jaarrekening 2015 zijn de standen van een groot aantal verdeelmaatstaven geactualiseerd. Met name het aantal lage inkomens, het klantenpotentieel en de omgevingsadressendichtheid vallen hoger uit dan ingeschat. Het aantal jongeren en leerlingen valt lager uit dan ingeschat. Deze actualisaties leiden per saldo tot een hogere uitkering van 1,518 miljoen euro.

Integratie- en decentralisatie uitkeringen (V 0,9 miljoen euro)

In totaal hebben we in 2016 voor 217,4 miljoen euro aan integratie- en decentralisatie uitkeringen ontvangen (verspreid over 23 verschillende uitkeringen). De grootste uitkering betreft de integratie uitkering die we ontvangen voor het Sociaal Domein. In 2016 is hiervoor 175,3 miljoen euro ontvangen. Andere grote uitkeringen betreffen de integratie uitkering Wmo middelen (11,3 miljoen euro) en de uitkering voor Maatschappelijke opvang (18,3 miljoen euro). Deze uitkeringen zijn ingezet op de betreffende beleidsterreinen.
In de decembercirculaire 2016 zijn bij vier integratie- en decentralisatie uitkeringen mutaties geweest die vanwege het tijdstip waarop deze mutaties bekend zijn gemaakt niet meer verrekend konden worden met de betreffende programma’s. Het betreft extra middelen voor de innovatieve aanpak van energiebesparing (50 duizend euro), de toekenning van de vergoeding die wordt ontvangen over de periode juli – oktober 2016 in verband met de verhoogde asielinstroom (877 duizend euro), een positieve bijstelling van de integratie uitkering Wmo over 2015 van 173 duizend euro en een positieve bijstelling over de decentralisatie uitkering Maatschappelijke opvang over 2015 van 27 duizend euro. Deze mutaties vallen in het concernresultaat van de algemene uitkering. Bij de jaarrekening 2016 worden deze resultaten betrokken bij de betreffende programma’s.

Renteontvangsten (V 299 duizend euro)
Bij de reserve Regio Specifiek Pakket (RSP) was in verband met de voorgenomen uitputting geen rekening meer met rente gehouden. Het resterende saldo van deze reserve van 14,5 miljoen euro is echter pas in het laatste kwartaal van 2016 aan de reserve onttrokken om te kunnen worden ingezet voor Groningen Spoorzone. Dit levert een voordeel op van 160 duizend euro. Het overige voordelige resultaat van 139 duizend euro heeft betrekking op de algemene reserve en de overige reserves en voorzieningen waar geen rente aan de reserve wordt toegevoegd.

Dividend (V 1,066 miljoen euro)
Op de dividenduitkeringen valt voor 2016 een voordeel te noteren van 1,1 miljoen euro. Van Enexis en de BNG zijn vanwege hogere rendementen hogere dividenduitkeringen ontvangen dan geraamd. Dit voordeel bedraagt 631 duizend euro. Het voordeel op de teruggave van dividendbelasting over 2014 en 2015 bedraagt 435 duizend euro. Bij de invoering van de Vennootschapsbelasting in 2016 werd er van uitgegaan dat er geen dividendbelasting meer zou mogen worden teruggevraagd. Uit een memorie van antwoord bij kamervragen hierover blijkt dat dit bij Enexis toch is toegestaan.

Vrijval Voorziening Verkoop Vennootschap BV (V 0,986 miljoen euro)
Bij de verkoop van Essent aan RWE in 2009 is overeengekomen om een deel van de verkoopprijs niet direct uit te betalen aan de verkopende aandeelhouders (waaronder de gemeente Groningen), maar te reserveren voor mogelijke claims van de koper, welke hun oorsprong hebben in het verleden voor de verkoop. Deze reservering heeft plaatsgevonden in een zogenaamde escrow, een soort geblokkeerde rekening, welke was ondergebracht bij een daarvoor opgerichte vennootschap, genaamd Verkoop Vennootschap B.V. Op 30 september 2015 was de claimtermijn voor RWE verstreken. RWE en genoemde B.V. zijn tot een compromis gekomen voor de afwikkeling van alle claims.
De finale afwikkeling levert Groningen een incidenteel voordeel op van 1,0 miljoen euro, doordat de voorziening voor dit bedrag vrij kan vallen. Met het restant van de voorziening (381 duizend euro) kan het openstaande deel van de claim worden afgedekt, waarna de voorziening kan komen te vervallen.

Vrijval Voorziening Cross Border Leases Vennootschap BV (V 78 duizend euro)
Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Gemeente Groningen ontvangt ter aflossing op de kapitaalverstrekking een bedrag van 78 duizend euro, welke tegelijkertijd vrij kan vallen uit de voorziening. Met het restant van de voorziening (144 duizend euro) kan het openstaande deel van de kapitaalverstrekking worden afgelost, waarna de voorziening kan komen te vervallen.

Onroerendzaakbelasting (N 821 duizend euro)
Er ontstaat een nadeel op de OZB door de afwikkeling van bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde van enkele grote objecten waaronder de twee Groningse ziekenhuizen. Na aanpassing van de landelijke taxatierichtlijnen moesten deze bezwaren deels gegrond verklaard worden. Daarnaast is de totale WOZ-waarde van de kantoorpanden, waaronder het gebouw van de DUO, in de stad lager uitgevallen dan ten tijde van de berekening van de tarieven in september 2015 werd voorzien. Omdat de taxatie van de kantoren op dat moment nog niet was afgerond, zijn er voor het niet getaxeerde deel aannames gedaan. Door een stijging van het aanbod en leegstand is de WOZ-waarde van de kantoren lager uitgevallen dan verwacht. Tegenover deze factoren die de een nadeel op de OZB veroorzaken staat een incidenteel positief resultaat op  de afwikkeling van de oude jaren.

Logiesbelasting (V 253 duizend euro)
In 2016 zijn de aanslagen 2015 opgelegd. In 2015 zijn er meer overnachtingen geweest dan begroot. Hierdoor vertoont de logiesbelasting een meeropbrengst van 253 duizend euro.

Afdracht Fonds Ondernemend Groningen (V 166 duizend euro)
In 2016 wordt op alle niet-woningen een opslag van 6 % op de OZB geheven ten behoeve van het Fonds. In 2016 is er minder OZB geïnd dan geraamd. Hierdoor valt de afdracht aan het Fonds ook lager uit.

Vervroegde aflossing lening Royal Bank of Scotland (N 2,668 miljoen euro)
Het college heeft ingestemd met de afkoop van een lening bij de Royal Bank of Scotland. Over de gehele looptijd 2017-2021 levert dit een incidenteel rentevoordeel op van 300 duizend euro. De kosten voor de afkoop bedragen 2,968 miljoen euro aan vooruit te betalen rente. Dit levert voor 2016 een incidenteel nadeel op wat zal worden verrekend met de algemene reserve. Over de jaren 2017-2021 zal de vrijval door de afkoop voor in totaal hetzelfde bedrag weer aan deze reserve worden toegevoegd.

Saldo financieringsfunctie (V 1,453 miljoen euro)
Korte mismatchfinanciering (V 584 duizend euro)
We hebben een gedeelte van de lange vermogensbehoefte kunnen financieren tegen een negatieve rente, terwijl we het rentetarief voor nieuwe leningen hebben begroot op 2,35%. Dit levert, na aftrek van de in de begroting opgenomen taakstelling van 1,068 miljoen euro, een voordeel op van 584 duizend euro.

Renteresultaat leningenportefeuille (V 370 duizend euro)
We hebben in 2016 voor in totaal 30 miljoen euro aan nieuwe leningen afgesloten. Dit is een gemiddelde omvang van 15 miljoen euro. De nieuwe leningen hebben we kunnen afsluiten tegen gemiddeld 1,40% in plaats van 2,35%. We realiseren daarmee een rentevoordeel van 142 duizend euro. Op de leningenportefeuille zijn er daarnaast nog voordelen behaald door onder andere renteherzieningen.  Deze tellen op tot 228 duizend euro voordeel.

Korte geldleningen (V 165 duizend euro)
Het afsluiten van korte geldleningen levert een voordeel van 165 duizend euro op.

Overig (V 334 duizend euro)
Overige voor-en nadelen binnen de financieringsfunctie tellen op tot een voordeel van 334 duizend euro

Post onvoorzien (V 40 duizend euro)
Van het budget van 100 duizend euro is 40 duizend euro ingezet voor de 5 mei-viering en 20 duizend euro voor de viering van het Groningens Ontzet.

Vrijval bijdrage project Zuidelijke Ringweg (V 520 duizend euro)
Bij de jaarrekening 2014 is 600 duizend euro beschikbaar gesteld voor de plankosten Zuidelijke Ringweg. Dit ter dekking van de tariefsverschillen c.q. niet door de ZRW gefinancierde kosten. Dit saldo is destijds toegevoegd aan de rekening-courant ZRW, die destijds onderdeel was van het onderhanden werk. Met ingang van 2016 is deze administratieve verwerkingswijze niet meer mogelijk. Per 31 december 2016 bedraagt het saldo 520 duizend euro.

Overig (V 24 duizend euro)
Diverse overige posten tellen op tot een voordeel van 24 duizend euro.