Jaarverslag 2016

Opbrengsten en ontwikkeling kostendekkendheid

In de begroting en rekening geven we jaarlijks een overzicht van de opbrengsten van de belangrijkste belastingen, rechten en heffingen (leges). In onderstaande tabel wordt een samenvatting gegeven van de gerealiseerde opbrengsten in 2016 en de oorspronkelijke geraamde opbrengsten van 2016 en de actuele begroting 2016.

 Soort opbrengsten belasting of heffing
(bedragen x 1.000 euro) 

Primitieve begroting 2016 (1)

Actuele begroting 2016 (2)

Opbrengsten rekening 2016 (3)

Verschil
 (3-2)

 Belastingen 

 Onroerendezaakbelasting (OZB) 

62.711

62.658

61.837

-821

 Roerende zaakbelasting (RZB) 

73

94

21

 Hondenbelasting 

868

852

854

2

 Logiesbelasting 

1.055

1.057

1.310

253

 Precariobelasting 

632

662

758

96

 Parkeerbelasting 

8.157

8.119

8.577

458

 Rechten en heffingen 

 Afvalstoffenheffing 

26.445

26.436

27.524

1.088

 Marktgelden 

741

741

753

12

 Rioolheffing 

15.426

15.426

15.622

196

 Begrafenisrechten 

1.301

1.338

1.296

-42

 Leges Burgerzaken 

3.542

3.634

3.844

210

 Leges Bouwactiviteiten 

6.220

6.161

6.669

508

 Leges Huisvestingswet inclusief splitsings-
vergunning 

96

96

39

-57

 Leges Instemmingsbesluit Telecommunicatie-
verordening en Graafverordening. 

186

186

196

10

 Leges Drank & Horeca 

173

173

149

-24

 Leges Prostitutie 

16

16

41

25

 Havengelden 

146

146

134

-12

 Parkeergelden privaatrechtelijk 

7.348

7.663

8.034

371

 Totaal 

135.136

135.437

137.731

2.294

Hieronder worden de grotere afwijkingen ten opzichte van de actuele begroting toegelicht. Voor de rechten en heffingen wordt daarbij ingegaan op de ontwikkeling van de kostendekkendheid.

Onroerendezaakbelasting
In 2016 is 821 duizend euro minder aan onroerendezaakbelasting ontvangen dan geraamd. Dit komt door een aantal oorzaken. Enerzijds door de afwikkeling van bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde van enkele grote objecten. Na aanpassing van de landelijke taxatierichtlijnen moesten deze bezwaren deels gegrond verklaard worden. Anderzijds doordat de totale WOZ-waarde van kantoorpanden in de stad lager uitgevallen zijn dan ten tijde van de berekening van de tarieven in september 2015 werd voorzien. Omdat de taxatie van de kantoren op dat moment nog niet was afgerond, zijn er voor het niet getaxeerde deel aannames gedaan. Door een stijging van het aanbod en leegstand is de WOZ-waarde van de kantoren lager uitgevallen dan verwacht. Tot slot staan tegenover bovengenoemde oorzaken een positief resultaat op de afwikkeling van de oude jaren.

Logiesbelasting
In 2016 zijn de aanslagen 2015 opgelegd. In 2015 zijn er meer overnachtingen geweest dan begroot. Hierdoor vertoont de logiesbelasting een meeropbrengst van 253 duizend euro.

Precariobelasting
In 2016 is er een meeropbrengst uit precariobelasting gerealiseerd. Dit komt met name door een toename van de inkomsten precario gebruik gemeentegrond. Handhaving middels controles op straat dragen direct en indirect bij aan de opbrengst van de precario.

Parkeerbelasting
De gerealiseerde opbrengsten parkeerbelasting 2016 zijn 8,577 miljoen euro. In de actuele begroting is uitgegaan van 8,119 miljoen euro. De meeropbrengst wordt vooral veroorzaakt door een sterke stijging van de inkomsten uit het straat parkeren in verband met de parkeerautomaten Card Only, de uitbreiding van betaald parkeren (waaronder parkeren op zondag) en parkeerhandhaving (exclusief de inkomsten uit de gehandicaptenparkeerkaart).

Afvalstoffenheffing
Ten opzichte van de actuele begroting zijn de werkelijke opbrengsten afvalstoffenheffing 1.088 duizend euro hoger. Het voordeel ontstaat grotendeels door enerzijds hogere inkomsten uit de afvalstoffenheffingen en kunststoffen. Anderzijds door een lager bedrag aan kwijtscheldingen. De kostendekkendheid is conform de begroting uitgekomen op 100%. Op begrotingsbasis zou hiervoor 791 duizend euro aan de voorziening Afvalstoffenheffing onttrokken worden, uiteindelijk is 444 duizend euro aan de voorziening toegevoegd om tot 100% kostendekkendheid te komen.    

Rioolheffing
Ten opzichte van de actuele begroting zijn de werkelijke opbrengsten rioolheffing 196 duizend euro hoger.
Het voordeel ontstaat door een toename van het aantal aansluitingen. Daarnaast zijn de kosten lager uitgevallen dan begroot, hoofdzakelijk door lagere kapitaallasten, projecten groot onderhoud die niet volledig zijn uitgevoerd en overige resultaten op de exploitatie riolering.
De kostendekkendheid is conform de begroting uitgekomen op 100%. Op begrotingsbasis zou hiervoor 744 duizend euro aan de voorziening riolering vervangingsinvesteringen worden toegevoegd en 1,5 miljoen euro onttrokken, uiteindelijk is 1,426 miljoen euro aan deze voorziening toegevoegd en 1,5 miljoen euro onttrokken.
De onttrekking van 1,5 miljoen euro is conform het GWRP 2014-2018. Verder is aan de voorziening riolering groot onderhoud 549 duizend euro toegevoegd en 212 duizend onttrokken. Genoemde toevoegingen en onttrekkingen aan de voorzieningen zijn gedaan om tot 100% kostendekkendheid te komen.

Begrafenisrechten
Het dekkingspercentage 2016 bedraagt 89%, begroot was 97%. Ten opzichte van de begrote inkomsten van 1,3 miljoen euro is er door een afname van het aantal begrafenissen 42 duizend euro minder aan rechten ontvangen. De resultaten op de exploitatie begraafplaatsen worden verrekend met de daarvoor bestemde reserve.

Burgerzaken
Door een hogere afgifte van het aantal documenten Burgerzaken is er ten opzichte van de actuele begroting een meeropbrengst gemeente- en rijksleges Burgerzaken van 210 duizend euro waarvan 161 duizend euro in de vorm van rijksleges moet worden afgedragen aan het rijk. De meeropbrengst gemeenteleges van 49 duizend euro is het saldo van:

  • Meer afgifte van rijbewijzen, reisdocumenten (148 duizend euro);
  • Minder huwelijksleges doordat er een verschuiving is van het “duurdere stadhuis
    huwelijk” naar de goedkopere administratieve huwelijken aan de balie; (-/- 55 duizend euro);
  • Lagere afgifte verklaringen omtrent gedrag, burgerlijke stand afschriften en afschriften Basisregistratie personen afschriften (voorheen GBA) (-/- 44 duizend euro).

De gemeente kan niet voor alle producten zelfstandig het tarief bepalen. We hebben het hier dan over de kostendekkendheid van de beïnvloedbare en niet- beïnvloedbare tarieven bij elkaar.
De totale kostendekkendheid van de producten Burgerzaken komt uit op 87%, begroot was 75%.

Leges bouwactiviteiten
In 2016 hebben we een meeropbrengst op de bouwleges gerealiseerd. Deze meeropbrengst is gerealiseerd uit projecten bouwaanvragen tot een legesbedrag van 200 duizend euro (V 1,112 miljoen euro). De legesinkomsten uit projecten bouwaanvragen boven de 200 duizend euro bleven achter ten opzichte van de begroting (N 605 duizend euro). Verder is er 1 duizend euro meer aan overige opbrengsten gerealiseerd.  Het dekkingspercentage bedraagt op realisatiebasis 112%, begroot was 100%. De leges bouwactiviteiten beïnvloedt in grote mate de kostendekkendheid van de titel omgevingsvergunning.

Leges huisvestingswet
Door een afname van het aantal verleende vergunningen en omdat de achterstand in de aanpak van illegale kamer-verhuurpanden grotendeels is weggewerkt, is 57 duizend euro minder leges ontvangen dan begroot. De totale kostendekkendheid komt uit op 79% voor de splitsingsvergunning en 41% voor de overige leges huisvestingswet.

Parkeergelden privaatrechtelijk
De werkelijke opbrengsten (privaatrechtelijk) bedragen 8,034 miljoen euro. In de actuele begroting is uitgegaan van 7,663 miljoen euro. Het voordeel is ontstaan door meer inkomsten uit parkeergarages (661 duizend euro) en minder inkomsten uit buurtstallingen en P+R (290 duizend euro). De totale kostendekkendheid komt uit op afgerond 100%, begroot 86%.