Overzicht kostendekkendheid
Naar aanleiding van het tarievenonderzoek van Deloitte in 2014 heeft de raad de uitgangspunten voor het Groningse tarievenbeleid herbevestigd. Uitgangspunt is dat de gebruikers de volledige kostprijs voor onze producten en diensten betalen. Op dit uitgangspunt gelden de volgende uitzonderingen:
- Indien de toegankelijkheid tot een voorziening of marktwerking daartoe aanleiding geeft, kan een nader te bepalen lager tarief worden vastgesteld;
- Indien het handhaven van de openbare orde en veiligheid dat wenselijk maakt, kan een nader te bepalen lager tarief worden vastgesteld.
Kostendekkendheid publiekrechtelijke heffingen
Voor elk van de verordeningen waarbij sprake is van kostenverhaal moet inzichtelijk gemaakt worden dat de totale geraamde baten van de verordening niet uitgaan boven de totale lasten van de verordening. Deze opbrengstnorm ziet op de verordening in haar totaliteit maar anders dan in bijvoorbeeld de Verordening rioolheffing of de Verordening afvalstoffenheffing worden in de Legesverordening heel veel verschillende diensten van een tarief voorzien. Voorbeelden zijn paspoorten, rijbewijzen, huwelijksvoltrekkingen, omgevingsvergunningen, evenementenvergunningen en drank- en horecavergunningen. De diensten waarvoor leges worden geheven zijn in de Legesverordening op samenhang geclusterd. Dit heeft geleid tot een onderverdeling in drie clusters van samenhangende diensten:
- Titel 1 Algemene dienstverlening;
- Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning/Wabo;
- Titel 3 Dienstverlening vallend onder de Europese Dienstenrichtlijn.
Onder titel 1 vallen met name de legestarieven voor diensten van Burgerzaken (paspoorten, rijbewijzen en huwelijksvoltrekkingen). Onder titel 2 vallen de legestarieven voor diensten die verleend worden onder de noemer ‘omgevingsvergunning’ (voorheen bouwvergunning) en onder titel 3 vallen de legestarieven voor diensten die uitsluitend verleend worden aan ondernemers zoals de drank- en horecavergunning, de evenementenvergunning en de vergunning voor seksbedrijven.
Binnen titel 1 is kruissubsidiëring toegestaan. Zo mag bijvoorbeeld het tarief voor huwelijksvoltrekkingen meer dan kostendekkend worden vastgesteld ter compensatie van een niet kostendekkend tarief voor paspoorten. Ook binnen titel 2 is kruissubsidiëring toegestaan. Bij de invoering van de omgevingsvergunning in 2010 was het weliswaar de wens van de wetgever dat alleen binnen de omgevingsvergunning kruissubsidiëring zou worden toegepast en niet met dienstverlening daarbuiten. Maar inmiddels heeft de rechter geoordeeld dat kruissubsidiëring tussen titel 1 en titel 2 niet verboden is. Niet kostendekkende tarieven voor de diensten die vallen onder titel 1 mogen dus gecompenseerd worden door meer dan kostendekkende tarieven voor de omgevingsvergunning. Op grond van de Europese Dienstenrichtlijn is binnen titel 3 kruissubsidiëring niet toegestaan. Voor elk van de tarieven van titel 3 geldt de norm van maximaal 100% kostendekking.
Indien er een wettelijk maximumtarief geldt of indien een product (deels) kosteloos verstrekt moet worden, is dit in de paragraaf lokale heffingen aangegeven. Ook indien de raad niet uitgaat van het uitgangspunt ''volledige kostendekking'' is dit aangegeven (criterium kostendekkendheid: beperkt).
De kostendekkendheid van de verschillende publiekrechtelijke heffingen wordt in het volgende overzicht weergegeven:
Soort heffing (publiekrechtelijk) | Criterium kostendek | Legesveror- | Opbrengsten rekening 2016 | Toerekening kosten rekening 2016 | Dekkings- | Dekkings- | Dekkings |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1. Algemene dienstverlening | |||||||
I. Afgifte gerelateerd met wettelijk maximum: | |||||||
a. Reisdocumenten | Deels kosteloos en wet.max | 1.3 | 2.479 | 2.653 | 93% | 78% | 76% |
b. Overige documenten/VOG | 1.6 | 242 | 369 | 66% | 54% | 56% | |
c. Inlichtingen/afschriften BS | 1.7 | 85 | 192 | 44% | 50% | 44% | |
d. Rijbewijzen | Max. tarief | 1.4 | 735 | 574 | 128% | 93% | 94% |
Totaal afgifte gerelateerde leges en wettelijk maximum | 3.541 | 3.788 | 93% | 76% | 76% | ||
II. Afgifte gerelateerd zonder wettelijk maximum: | |||||||
a. Huwelijksvoltrekkingen | Deels kosteloos | 1.2 | 157 | 93 | 169% | 163% | 136% |
b. Inlichtingen / Afschriften GBA | 1.5 | 146 | 518 | 28% | 35% | 41% | |
Totaal afgifte gerelateerde leges zonder wettelijk maximum | 303 | 611 | 50% | 64% | 68% | ||
Totaal afgifte gerelateerde leges | 3.844 | 4.399 | 87% | 75% | 75% | ||
Naturalisaties | 1.6.3 | 215 | 267 | 81% | 68% | 84% | |
Leges Leegstandswet | 1.10 | 8 | 14 | 57% | 87% | 64% | |
Toegangspasje ondergrondse container | 100% | 1.16.8 | 55 | 55 | 100% | 100% | 100% |
Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening. | 100% | 1.14 | 196 | 202 | 97% | 100% | 88% |
Leges APV - Winkeltijdenwet | 1.11 | 0% | 100% | 33% | |||
Leges Ligplaatsvergunning voor woonschepen | 1.16.2 | 11 | 36 | 31% | 45% | 60% | |
Leges Kansspelen | 1.12 | 28 | 11 | 255% | 171% | 330% | |
Leges APV - Verkeer | Beperkt | 1.15.1/1.15.2 | 24 | 121 | 20% | 105% | 14% |
Leges Gehandicapten parkeerkaart | 1.15.3 | 71 | 169 | 42% | 43% | 38% | |
Leges Makelaarsfaxen | 1.9.6 | 6 | 15 | 40% | 69% | 71% | |
Totaal Algemene dienstverlening | 4.458 | 5.290 | 84% | 75% | 73% | ||
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke | |||||||
Omgevingsvergunning | |||||||
Leges Bouwactiviteiten | 2.2.1 | 6.669 | 5.899 | 113% | 100% | 112% | |
Leges Aanlegactiviteiten | 2.2.2 | 2 | 3 | 69% | 100% | 67% | |
Leges Handelsreclame | 2.2.4 | 3 | 4 | 74% | 100% | 80% | |
Leges In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid | 2.2.3 | 16 | 23 | 73% | 100% | 80% | |
Leges vellen van de houtopstand | 2.2.5 | 96 | 110 | 87% | 106% | 65% | |
Totaal leges omgevingsvergunning | 100% | 6.786 | 6.038 | 112% | 100% | 111% | |
Totaal Dienstverlening vallend onder | 6.786 | 6.038 | 112% | 100% | 111% | ||
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese | |||||||
Hoofdtuk 1 Horeca | |||||||
Leges APV - Drank en Horeca | 3.1 | 149 | 186 | 80% | 96% | 99% | |
Hoofdstuk 3 Prostitutie | |||||||
Leges APV - Prostitutie | 3.3 | 41 | 20 | 205% | 52% | 100% | |
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen | |||||||
Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen | Beperkt | 3.2 | 81 | 613 | 13% | 15% | 14% |
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014 | |||||||
Leges Splitsingsvergunning | 3.4.2/3.4.3 | 15 | 19 | 79% | 100% | 69% | |
Leges Huisvestingswet | 3.4 | 25 | 61 | 41% | 76% | 68% | |
Totaal Dienstverlening vallend onder | 311 | 899 | 35% | 37% | 36% | ||
Totaal Legesverordening | 11.555 | 12.227 | 95% | 94% | 89% | ||
Overige verordeningen: | |||||||
Afvalstoffenheffing | 100% | 27.524 | 27.476 | 100% | 100% | 100% | |
Marktgelden | 100% | 753 | 747 | 101% | 100% | 102% | |
Rioolheffing | 100% | 15.622 | 15.579 | 100% | 100% | 100% | |
Havengelden | 100% | 134 | 142 | 94% | 100% | 95% | |
Begrafenisrechten | 100% | 1.296 | 1.457 | 89% | 97% | 101% | |
Precariobelasting | 758 | 551 | 138% | 94% | 158% | ||
Totaal overige verordeningen | 46.087 | 45.952 | 100% | 100% | 106% | ||
Totaal publiekrechtelijk | 57.642 | 58.179 | 99% | 96% | 103% |
De leges uit de legesverordening hebben in 2016 totaal een kostendekkendheid van 95%. Ten opzichte van de rekening 2015 is de kostendekkendheid 2016 met 6% toegenomen. Bij de clusters binnen de legesverordening komt één cluster boven de 100% kostendekkendheid. Het gaat om het cluster omgevingsvergunning. De heffingen uit de overige verordeningen komen uit op een gezamenlijke kostendekkendheid van 100%.
Kostendekkendheid privaatrechtelijke heffingen
Het uitgangspunt van de Gemeente Groningen is dat de privaatrechtelijke tarieven minimaal kostendekkend zijn. Voor een aantal tarieven geldt echter dat stimulering van het gebruik van de voorzieningen en marktwerking er toe kunnen leiden dat een lager dan kostendekkend tarief wordt gehanteerd. Doel van de Wet Markt en Overheid is zo gelijk mogelijke concurrentieverhouding te creëren tussen overheden en bedrijven. Overheden mogen nog steeds economische activiteiten verrichten maar moeten daarbij voldoen aan gedragseisen die de wet stelt. De belangrijkste daarvan is dat aan afnemers ten minste de integrale kosten worden doorberekend. Op 25 juni 2014 heeft de raad een aantal economische activiteiten benoemd tot activiteiten die verricht worden in het algemeen belang. Op deze activiteiten is de Wet Markt en Overheid niet van toepassing.
De kostendekkendheid van de verschillende privaatrechtelijke heffingen wordt in het volgende overzicht weergegeven:
Soort heffing (privaatrechtelijk) | Opbrengsten rekening 2016 | Toerekening kosten | Dekkings-percentage | Dekkings-percentage begroting 2016 | Dekkings |
---|---|---|---|---|---|
Inzameling bedrijfsafval | 8.839 | 7.493 | 118% | 100% | 101% |
Commerciële straatreiniging | 988 | 994 | 99% | 100% | 101% |
Onderhoud en reparaties derden | 435 | 386 | 113% | 111% | 123% |
Verkoop brandstof | 752 | 745 | 101% | 101% | 99% |
Leasen | 78 | 60 | 130% | 100% | 80% |
Kermissen | 211 | 133 | 159% | 153% | 166% |
Stadsschouwburg/Oosterpoort | |||||
Zakelijke tarieven | 672 | 706 | 95% | 97% | 114% |
Culturele tarieven | 8.172 | 16.506 | 50% | 42% | 56% |
CBK-kunstuitleen | 321 | 412 | 78% | 86% | 106% |
Sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge | |||||
- Totaal lasten incl. kapitaallasten | 6.168 | 19.415 | 32% | 31% | 34% |
- Totaal lasten excl. kapitaallasten | 6.168 | 14.638 | 42% | 43% | 45% |
- Samenstelling sportaccommodaties, | |||||
Sporthallen | 1.082 | 2.216 | 49% | 42% | 52% |
Sportparken | 1.046 | 2.755 | 38% | 45% | 49% |
Gymlokalen | 753 | 1.589 | 47% | 46% | 71% |
Zwembaden | 2.326 | 6.443 | 36% | 37% | 33% |
IJsbanen | 961 | 1.636 | 59% | 60% | 62% |
Parkeergelden privaatrechtelijk | 8.034 | 8.056 | 100% | 86% | 92% |