Jaarverslag 2016

Overzicht kostendekkendheid

Naar aanleiding van het tarievenonderzoek van Deloitte in 2014 heeft de raad de uitgangspunten voor het Groningse tarievenbeleid herbevestigd. Uitgangspunt is dat de gebruikers de volledige kostprijs voor onze producten en diensten betalen. Op dit uitgangspunt gelden de volgende uitzonderingen:

  • Indien de toegankelijkheid tot een voorziening of marktwerking daartoe aanleiding geeft, kan een nader te bepalen lager tarief worden vastgesteld;
  • Indien het handhaven van de openbare orde en veiligheid dat wenselijk maakt, kan een nader te bepalen lager tarief worden vastgesteld.

Kostendekkendheid publiekrechtelijke heffingen
Voor elk van de verordeningen waarbij sprake is van kostenverhaal moet inzichtelijk gemaakt worden dat de totale geraamde baten van de verordening niet uitgaan boven de totale lasten van de verordening. Deze opbrengstnorm ziet op de verordening in haar totaliteit maar anders dan in bijvoorbeeld de Verordening rioolheffing of de Verordening afvalstoffenheffing worden in de Legesverordening heel veel verschillende diensten van een tarief voorzien. Voorbeelden zijn paspoorten, rijbewijzen, huwelijksvoltrekkingen, omgevingsvergunningen, evenementenvergunningen en drank- en horecavergunningen. De diensten waarvoor leges worden geheven zijn in de Legesverordening op samenhang geclusterd. Dit heeft geleid tot een onderverdeling in drie clusters van samenhangende diensten:

  • Titel 1 Algemene dienstverlening;
  • Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning/Wabo;
  • Titel 3 Dienstverlening vallend onder de Europese Dienstenrichtlijn.

Onder titel 1 vallen met name de legestarieven voor diensten van Burgerzaken (paspoorten, rijbewijzen en huwelijksvoltrekkingen). Onder titel 2 vallen de legestarieven voor diensten die verleend worden onder de noemer ‘omgevingsvergunning’ (voorheen bouwvergunning) en onder titel 3 vallen de legestarieven voor diensten die uitsluitend verleend worden aan ondernemers zoals de drank- en horecavergunning, de evenementenvergunning en de vergunning voor seksbedrijven.

Binnen titel 1 is kruissubsidiëring toegestaan. Zo mag bijvoorbeeld het tarief voor huwelijksvoltrekkingen meer dan kostendekkend worden vastgesteld ter compensatie van een niet kostendekkend tarief voor paspoorten. Ook binnen titel 2 is kruissubsidiëring toegestaan. Bij de invoering van de omgevingsvergunning in 2010 was het weliswaar de wens van de wetgever dat alleen binnen de omgevingsvergunning kruissubsidiëring zou worden toegepast en niet met dienstverlening daarbuiten. Maar inmiddels heeft de rechter geoordeeld dat kruissubsidiëring tussen titel 1 en titel 2 niet verboden is. Niet kostendekkende tarieven voor de diensten die vallen onder titel 1 mogen dus gecompenseerd worden door meer dan kostendekkende tarieven voor de omgevingsvergunning. Op grond van de Europese Dienstenrichtlijn is binnen titel 3 kruissubsidiëring niet toegestaan. Voor elk van de tarieven van titel 3 geldt de norm van maximaal 100% kostendekking.   
Indien er een wettelijk maximumtarief geldt of indien een product (deels) kosteloos verstrekt moet worden, is dit in de paragraaf lokale heffingen aangegeven. Ook indien de raad niet uitgaat van het uitgangspunt ''volledige kostendekking'' is dit aangegeven (criterium kostendekkendheid: beperkt).
De kostendekkendheid van de verschillende publiekrechtelijke heffingen wordt in het volgende overzicht weergegeven:

 Soort heffing (publiekrechtelijk)
(bedragen x 1.000 euro) 

Criterium kostendek
-kendheid

Legesveror-
dening van toepassing dan art. vermeld

Opbrengsten rekening 2016

Toerekening kosten rekening 2016

Dekkings-
percentage rekening 2016

Dekkings-
percentage begroting 2016

Dekkings
-percentage rekening 2015

 Titel 1. Algemene dienstverlening 

  I. Afgifte gerelateerd met wettelijk maximum: 

 a. Reisdocumenten 

 Deels kosteloos en wet.max 

 1.3 

2.479

2.653

93%

78%

76%

 b. Overige documenten/VOG 

 1.6 

242

369

66%

54%

56%

 c. Inlichtingen/afschriften BS 

 1.7 

 85

192

44%

50%

44%

 d. Rijbewijzen 

 Max. tarief 

 1.4 

735

574

128%

93%

94%

 Totaal afgifte gerelateerde leges en wettelijk maximum 

3.541

3.788

93%

76%

76%

 II. Afgifte gerelateerd zonder wettelijk maximum: 

 a. Huwelijksvoltrekkingen 

 Deels kosteloos 

1.2 

157

93

169%

163%

136%

 b. Inlichtingen / Afschriften GBA 

1.5 

146

518

28%

35%

41%

 Totaal afgifte gerelateerde leges zonder wettelijk maximum 

303

611

50%

64%

68%

 Totaal afgifte gerelateerde leges 

3.844

4.399

87%

75%

75%

 Naturalisaties 

1.6.3 

215

267

81%

68%

84%

 Leges Leegstandswet 

1.10 

8

14

57%

87%

64%

 Toegangspasje ondergrondse container 

100%

1.16.8 

55

55

100%

100%

100%

 Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening. 

100%

1.14 

196

202

97%

100%

88%

 Leges APV - Winkeltijdenwet 

 1.11 

0%

100%

33%

 Leges Ligplaatsvergunning voor woonschepen 

 1.16.2 

11

36

31%

45%

60%

 Leges Kansspelen 

 1.12 

28

11

255%

171%

330%

 Leges APV - Verkeer 

 Beperkt 

 1.15.1/1.15.2 

24

121

20%

105%

14%

 Leges Gehandicapten parkeerkaart 

 1.15.3 

71

169

42%

43%

38%

 Leges Makelaarsfaxen 

 1.9.6 

6

15

40%

69%

71%

 Totaal Algemene dienstverlening 

4.458

5.290

84%

75%

73%

 Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke
leefomgeving/omgevingsvergunning 

 Omgevingsvergunning 

 Leges Bouwactiviteiten 

 2.2.1 

6.669

5.899

113%

100%

112%

 Leges Aanlegactiviteiten 

 2.2.2 

2

3

69%

100%

67%

 Leges Handelsreclame 

 2.2.4 

3

4

74%

100%

80%

 Leges In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 

 2.2.3 

 16

23

73%

100%

80%

 Leges vellen van de houtopstand 

 2.2.5 

96

110

87%

106%

65%

 Totaal leges omgevingsvergunning 

100%

6.786

6.038

112%

100%

111%

 Totaal Dienstverlening vallend onder
 fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning 

6.786

6.038

112%

100%

111%

 Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese
 dienstenrichtlijn 

 Hoofdtuk 1 Horeca 

 Leges APV - Drank en Horeca 

3.1 

149

186

80%

96%

99%

 Hoofdstuk 3 Prostitutie 

 Leges APV - Prostitutie 

3.3 

41

20

205%

52%

100%

 Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen 

 Leges Evenementen inclusief diversen muziekvergunningen 

 Beperkt 

3.2 

81

613

13%

15%

14%

 Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014 

 Leges Splitsingsvergunning 

3.4.2/3.4.3 

 15

19

79%

100%

69%

 Leges Huisvestingswet 

3.4 

25

61

41%

76%

68%

 Totaal Dienstverlening vallend onder
Europese dienstenrichtlijn 

311

899

35%

37%

36%

 Totaal Legesverordening  

 11.555

 12.227

95%

94%

89%

 Overige verordeningen: 

 Afvalstoffenheffing 

100%

  27.524

  27.476

100%

100%

100%

 Marktgelden 

100%

753

747

101%

100%

102%

 Rioolheffing 

100%

15.622

15.579

100%

100%

100%

 Havengelden 

100%

134

142

94%

100%

95%

 Begrafenisrechten 

100%

1.296

1.457

89%

97%

101%

 Precariobelasting 

758

551

138%

94%

158%

 Totaal overige verordeningen 

46.087

45.952

100%

100%

106%

 Totaal publiekrechtelijk 

57.642

58.179

99%

96%

103%

De leges uit de legesverordening hebben in 2016 totaal een kostendekkendheid van 95%. Ten opzichte van de rekening 2015 is de kostendekkendheid 2016 met 6% toegenomen. Bij de clusters binnen de legesverordening komt één cluster boven de 100% kostendekkendheid. Het gaat om het cluster omgevingsvergunning. De heffingen uit de overige verordeningen komen uit op een gezamenlijke kostendekkendheid van 100%.

Kostendekkendheid privaatrechtelijke heffingen
Het uitgangspunt van de Gemeente Groningen is dat de privaatrechtelijke tarieven minimaal kostendekkend zijn. Voor een aantal tarieven geldt echter dat stimulering van het gebruik van de voorzieningen en marktwerking er toe kunnen leiden dat een lager dan kostendekkend tarief wordt gehanteerd. Doel van de Wet Markt en Overheid is zo gelijk mogelijke concurrentieverhouding te creëren tussen overheden en bedrijven. Overheden mogen nog steeds economische activiteiten verrichten maar moeten daarbij voldoen aan gedragseisen die de wet stelt. De belangrijkste daarvan is dat aan afnemers ten minste de integrale kosten worden doorberekend. Op 25 juni 2014 heeft de raad een aantal economische activiteiten benoemd tot activiteiten die verricht worden in het algemeen belang. Op deze activiteiten is de Wet Markt en Overheid niet van toepassing.
De kostendekkendheid van de verschillende privaatrechtelijke heffingen wordt in het volgende overzicht weergegeven:

 Soort heffing (privaatrechtelijk)
(bedragen x 1.000 euro) 

Opbrengsten rekening 2016

 Toerekening kosten
rekening 2016 

Dekkings-percentage
 rekening 2016

Dekkings-percentage begroting 2016

Dekkings
-percentage rekening 2015

 Inzameling bedrijfsafval 

8.839

7.493

118%

100%

101%

 Commerciële straatreiniging 

988

994

99%

100%

101%

 Onderhoud en reparaties derden 

435

386

113%

111%

123%

 Verkoop brandstof 

752

745

101%

101%

99%

 Leasen 

78

60

130%

100%

80%

 Kermissen 

211

133

159%

153%

166%

 Stadsschouwburg/Oosterpoort 

 Zakelijke tarieven 

672

706

95%

97%

114%

 Culturele tarieven 

8.172

16.506

50%

42%

56%

 CBK-kunstuitleen 

321

412

78%

86%

106%

 Sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge 

 - Totaal lasten incl. kapitaallasten 

6.168

19.415

32%

31%

34%

 - Totaal lasten excl. kapitaallasten 

 6.168

14.638

42%

43%

45%

 - Samenstelling sportaccommodaties,
zwembaden en Kardinge excl. kapitaallasten: 

 Sporthallen 

1.082

 2.216

49%

42%

52%

 Sportparken 

1.046

2.755

38%

45%

49%

 Gymlokalen 

753

1.589

47%

46%

71%

 Zwembaden 

2.326

6.443

36%

37%

33%

 IJsbanen 

961

1.636

59%

60%

62%

 Parkeergelden privaatrechtelijk 

8.034

8.056

100%

86%

92%