Jaarverslag 2016

College en Raad

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

DeelprogrammaPrimitieve begrotingActuele begrotingRekeningVerschil
Lasten
12.1College en Raad14.1357.58911.307-3.718
12.1.1Raad en griffie2.3382.3382.193145
12.1.2College2.8054.1954.641-446
12.1.3Ombudsman288280284-4
12.1.4Concernstelposten8.7047764.188-3.413
12.2Gebiedsgericht werken04.3784.174203
12.2.1Gebiedsgericht werken04.3784.174203
Baten
12.1College en Raad0-2.3851.264-3.649
12.1.1Raad en griffie39000
12.1.2College1380172-172
12.1.3Ombudsman778-15
12.1.4Concernstelposten8.3222.3781.084-3.461
12.2Gebiedsgericht werken00768-768
12.2.1Gebiedsgericht werken00768-768
Reserve mutaties
Toevoegingen aan reserves19.4214.5644.5640
Onttrekking aan reserves-2.000-44.500-44.5000
Totaal Saldo na bestemming.23.050-30.355-26.487-3.868

Financiële toelichtingen

Deelprogramma 12.1 College en Raad

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

-3.718

-1.121

-4.839

Nominale compensatie (V 1,2 miljoen euro)
De nominale ontwikkelingen (loon- en prijsontwikkelingen) over 2016 stellen we ten opzichte van de begroting 2016 neerwaarts bij. De nominale compensatie over 2016 bedraagt 2,2%. In de primitieve begroting 2016 gingen we uit van een nominale compensatie van 2,7%. Dit betekent een daling van 0,5%. Dit leidt tot een structureel voordeel van 1,2 miljoen euro vanaf 2016.  De neerwaartse aanpassing wordt grotendeels verklaard doordat de loonkosten voor de gemeente per saldo met 0,56% dalen. Enerzijds gaan we op basis van de vastgestelde CAO 2016 – 1 mei 2017 uit van een hogere loonsverhoging van 0,26%. Anderzijds is er sprake van een verlaging van de sociale lasten. Deze verlaging volgt uit de afspraken gemaakt in het loonruimteakkoord 2015 om de pensioenopbouw vanaf 1 januari 2016 te verlagen (en dit voordeel vervolgens om te zetten naar een salarisverhoging). Bij de berekening van dit percentage is rekening gehouden met de herstelpremie van 1% die het ABP vanaf 1 april 2016 doorvoert. Deze extra premie is nodig om de dekkingsgraad van het ABP te verbeteren.
De prijsmutatie van de materiële overheidsconsumptie - het percentage waarop we onze prijscompensatie baseren -  is op basis van informatie vanuit het CPB over 2016 ten opzichte van de primitieve begroting verlaagd van 1,0% naar 0,7%.
Voor de jaarschijf 2015 is bij de begroting 2016 rekening gehouden met een benodigd percentage voor nominale compensatie van 0,77%. Op basis van de meest recente gegevens van het CPB over de prijsmutatie stellen we dit percentage neerwaarts bij van 0,6% naar 0,3%.
Per saldo leiden bovenstaande ontwikkelingen tot een voordeel van ruim 1,2 miljoen euro in 2016.

Invoering individueel keuzebudget (N 5,2 miljoen euro)
Vanaf 1 januari 2017 wordt het Individueel Keuzebudget (IKB) ingevoerd. Hierdoor wordt de opgebouwde vakantietoeslag over de maanden juni t/m december 2016 in 2016 als loonkosten verantwoord. Dat betekent dat in 2017 niet 12 maar 19 maanden vakantietoeslag wordt uitbetaald. Hiervoor moet een voorziening worden gevormd. Dit leidt bij gemeenten tot een incidenteel tekort in 2016 omdat daar een voorziening voor getroffen moet worden. Voor Groningen leidt dit bruto tot een incidentele last van 6,4 miljoen euro in 2016. Deze kosten kunnen deels worden doorberekend in tarieven (0,4 miljoen euro) en kunnen voor de GGD in rekening gebracht worden bij de Gemeenschappelijke Regeling Publieke Gezondheid & Zorg (0,8 miljoen euro).

Infrastructurele maatregelen Regio Specifiek Pakket (V 822 duizend euro)
De bijdragen van de gemeente voor het Regio Specifiek pakket (RSP) en het project Spoorzone zijn gebaseerd op prijspeil 2007/2008. Er zijn afspraken gemaakt over welk rentepercentage gehanteerd wordt voor de nog te vergoeden rente over de bijdragen. De rentevergoeding is voor bijdrage RSP 1,2 miljoen euro te hoog en voor bijdrage project Spoorzone 0,4 miljoen euro te laag ingeschat. Per saldo een incidenteel voordelig resultaat van 0,8 miljoen euro.

Concernposten (N 1,5 miljoen euro)
In 2016 zijn bij de opmaak van de rekening 2015 bij de concernstelposten nadelige effecten naar voren gekomen. Het structurele effect daarvan is bepaald op afgerond 1,5 miljoen euro. Voor 2016 kan dit tekort deels incidenteel gedekt worden door een voordeel op het budget mobiliteit topkader van ca 0,4 miljoen euro. Per saldo resteert voor 2016 dan nog een tekort van 1,1 miljoen euro. Dit nadeel betrekken wij bij de bezuinigingstaakstelling op de organisatie. Wij willen dit nadeel dekken door een verwacht aanbestedingsvoordeel op inleenkrachten.

Concernbezuinigingen (N 249 duizend euro)
Eén van de bezuinigingsmaatregelen op de organisatie betreft het afschaffen van de uitlooprang. Deze taakstelling wordt in 2016 niet gerealiseerd, maar ingaande de begroting 2017. Het nadeel voor dit jaar betreft 249 duizend euro en wordt incidenteel gedekt door de vrijval op het weglekbudget.

Weglekbudget (V 684 duizend euro)
In de begroting 2010 is een structureel budget voor weglekeffecten opgenomen. Het budget is in 2010 bepaald op basis van een globale inschatting van de mate waarin de bezuinigingsmaatregelen zullen weglekken naar de gemeentelijke tarieven en dergelijke. Vanwege de globale inschatting en doordat een deel van de taakstellingen zijn geschrapt of vervangen is er over 2016 een restant budget van 0,7 miljoen euro.
Dit restant budget is in de jaren 2017 tot en met 2019 structureel ingezet voor de weglek naar de gemeentelijke tarieven, projecten en derden van de bezuinigingen op de organisatie. Voor 2016 is daarmee sprake van een incidenteel voordeel van 684 duizend euro.

Uitruil structureel / incidenteel (V 367 duizend euro)
In de begroting 2015 en 2016 is rekening gehouden met structurele middelen in verband met de uitruil incidenteel geld voor structureel. Omdat in de begroting gerekend is met een rentepercentage dat hoger ligt dan het geldige rente omslag percentage, ontstaat vrijval. Daarnaast is er sprake van een volumevoordeel. Dit levert een vrijval op van structureel 367 duizend euro. Daarvan is 287 duizend euro al verwerkt in het financiële beeld van de begroting 2017. Het resterende bedrag van 80 duizend euro wordt betrokken bij de begroting 2018.

Extra Beleid Bereikbaarheid (V 400 duizend euro)
In de begroting zijn extra beleidsmiddelen opgenomen voor bereikbaarheidsprojecten van structureel 1,4 miljoen euro. Hiervan is 1,0 miljoen euro gereserveerd voor kapitaallasten. Het resterend bedrag van 0,4 miljoen euro is betrokken bij de dekking van de begroting 2017 en kan daarom in 2016 incidenteel vrijvallen.

BTW-compensatiefonds (N 1,0 miljoen euro)
In de begroting 2016 is rekening gehouden met extra investeringen, met name in de riolering. In de realisatie blijkt het investeringsvolume dit jaar door vertraging daarbij achter te blijven. De vertraging ontstaat door inspraak- en bezwaarprocessen, meeliften door nutsbedrijven en langere voorbereidingstijd (Diepenring) en levert een nadeel van 994 duizend euro op. Daarnaast is er een voordeel van 107 duizend euro op doorgeschoven BTW van de VNG en de Groninger Archieven. Tenslotte is er een nadeel van 89 duizend euro op de BTW voor het Participatie-budget doordat er een terugloop is in het aantal participatietrajecten.

Suppletie BTW-compensatiefonds (N 312 duizend euro)
Begin 2016 zijn de mengpercentages BTW herrekend. Mengpercentages worden gebruikt voor kosten die niet direct toewijsbaar zijn aan een specifiek product. Dit resulteert in een geschatte verdeling van de BTW in te compenseren BTW, te declareren BTW en BTW die als kost moet worden genomen. Door herrekening is het kostengedeelte 312 duizend euro hoger geworden.

Mobiliteit topkader (V 457 duizend euro)
Er zijn in 2016 maar beperkt frictiekosten geweest met betrekking tot ons topkader. Hierdoor is een voordeel ontstaan van 457 duizend euro. Dit voordeel kan in 2016 incidenteel worden ingezet om een deel van het structurele nadeel op concernposten te dekken.

Trainees (V 475 duizend euro)
Bij de jaarrekening 2015 is 500 duizend euro voor 2016 beschikbaar gesteld om 15 extra traineeplaatsen te kunnen bekostigen. Aangezien de jongeren deze werkzaamheden voornamelijk in het tweede deel van het schooljaar uitvoeren is hier nog maar 25 duizend euro van uitgegeven. Het restant van 475 duizend euro wordt in 2017 besteed.

Gemeentelijke herindeling (N 127 duizend euro)
De voorbereidingen voor de gemeentelijke herindeling zijn reeds gestart. Hiervoor zullen via het gemeentefonds in 2018 middelen beschikbaar komen. Voor 2017 leidt dit tot een nadelig resultaat van 127 duizend euro.

Dotatie voorziening Pensioenen wethouders (N 1,0 miljoen euro)
In 2016 is de rekenrente voor de pensioenen verder gedaald. Hoe lager de rente, hoe minder het gereserveerde kapitaal aangroeit, hoe meer kapitaal er moet worden gereserveerd om aan de toekomstige pensioenverplichtingen te kunnen voldoen. De gehanteerde pensioenleeftijd is wettelijk naar 67 jaar verhoogd. Als resultaat van deze ontwikkeling moesten wij in 2016 de voorziening Pensioenen wethouders met 1,3 miljoen euro verhogen. In de begroting was rekening gehouden met 300 duizend euro.

Overig (V 144 duizend euro)
Diverse overige posten tellen op tot een voordeel van 114 duizend euro.

Deelprogramma12.2 Gebiedsgericht werken

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

203

768

971

Gebiedsgericht werken (V 721 duizend euro)

Daadwerkelijke bestedingen in de zin van facturering vinden vaak later in de tijd plaats. Daarbij moet minimaal 50% van het werk dit jaar worden uitgevoerd en moet de totale verplichting helder zijn om daadwerkelijk als lasten in dit jaar mee nemen. Hierdoor doet zich tijdsvertraging in de verantwoording van middelen voor. Met betrekking tot de Accommodatieontwikkeling Oosterparkwijk levert dit een voordeel op van ruim 400 duizend euro. Inzake Coenderspark gaat het om 300 duizend euro.

Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 250 duizend euro)
In de Materiële Vaste Activa (MVA) was in een aantal gevallen sprake van een negatieve boekwaarde ultimo 2016. Dit is niet mogelijk op basis van regelgeving. Deze negatieve boekwaarden zijn ontstaan doordat bijdragen in de MVA ingeboekt zijn terwijl er nog niet voor datzelfde bedrag aan kosten is gemaakt. Om te voldoen aan de regelgeving worden de eigen middelen die in deze projecten zijn ingeboekt voor het deel waardoor een negatieve boekwaarde ontstaat, overgeboekt naar de exploitatie en verantwoord als resultaat. Deze bedragen moeten vervolgens worden gestort in een beklemde reserve, waaruit de toekomstige kapitaallasten worden gedekt. Binnen dit deelprogramma gaat het om het  project Verkeer & Parkeer van Lenneplaan.

Overig (N 6 duizend euro)
Diverse overige posten tellen op tot een nadeel van 6 duizend euro.