Jaarverslag 2016

Financiën

Het financiële toezicht valt niet onder de Wet revitalisering generiek toezicht. Wel is het de bedoeling van zowel de provincie als de gemeente om de invulling van het toezicht zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de geest van de wet (vertrouwen en vereenvoudiging).
Voor het begrotingsjaar 2016, stonden wij onder repressief toezicht. Dit repressieve toezicht geldt ook  voor het begrotingsjaar 2017.

Waaraan moet de gemeente voldoen?

Voor de beoordeling van de financiële situatie per gemeente wordt door de provinciale toezichtambtenaren gebruik gemaakt van een zevental criteria. Twee criteria, namelijk het begrotingsjaar is structureel en reëel in evenwicht en de laatste jaarschijf van de meerjarenraming is structureel en reëel in evenwicht, worden door de provincie bij de begroting getoetst. De stand van zaken omtrent de overige vijf criteria komen hierna achtereenvolgens aan de orde.

Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen wordt uitgedrukt in een ratio. Het is de verhouding tussen het beschikbare weerstandsvermogen en de op basis van risico’s berekende benodigde weerstandsvermogen. Voor de lange termijn streeft de gemeente naar een ratio van 1. Op dat moment is het beschikbare weerstandsvermogen gelijk aan het benodigde weerstandsvermogen.  

Ratio weerstandsvermogen (bedragen x 1.000 euro)

Omschijving

2014

2015

2016

Benodigde weerstandsvermogen (A)

191.257

201.847

163.454

Beschikbare weerstandsvermogen (B)

165.968

192.517

161.409 

Ratio weerstandsvermogen

87%

95%

 99%

Bron: gemeenterekeningen betreffende jaren

In de jaarrekening 2016 verbetert onze ratio weerstandsvermogen.

In de paragraaf weerstandsvermogen is een toelichting opgenomen over de ontwikkelingen in het weerstandsvermogen en is een waarderingstabel opgenomen om het weerstandsvermogen te kunnen beoordelen. Op basis van die tabel is de kwalificatie van de ratio weerstandsvermogen matig. Daarnaast staat in deze paragraaf de verplichte basisset van vijf financiële kengetallen weergegeven

Onderhoud van onze kapitaalgoederen
Het beleid voor het niveau van onderhoud van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte is vastgelegd in het BORG (Beheer Openbare Ruimte Groningen). Het gaat dan om wegen, groen, riolering, kunstwerken en water. Voor kapitaalgoederen die niet onder BORG vallen, wordt door de organisatieonderdelen een onderhoudsplan opgesteld.

In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen wordt inzicht gegeven in het onderhoud van de gemeentelijke kapitaalgoederen.

Grondexploitatie
In 2016 bedraagt het totale resultaat grondzaken 1,522 miljoen euro nadelig. In de paragraaf grondbeleid wordt nader ingegaan op onder andere de opbouw van dit resultaat, de stand van de reserve grondzaken en risico's bij de grondexploitaties.

Toepassing van het BBV
De gemeentewet schrijft voor dat gemeenten een begroting, meerjarenraming, jaarrekening en jaarverslag maken en geven enkele vereisten waaraan de genoemde documenten dienen te voldoen. Het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten 2004 (BBV) bevat de regelgeving daarvoor. De jaarstukken van de gemeente Groningen voldoen aan de BBV.

Tussentijdse informatievoorziening aan de raad
De gemeentewet geeft de regels over het tijdig aanbieden van de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening en het jaarverslag aan de raad.
Daarnaast heeft de gemeente de Financiële Verordening gemeente Groningen 2013, waarin wordt geregeld op welke wijze de raad tussentijds op de hoogte gehouden wordt.
In artikel 2a Planning en controlcyclus wordt geregeld dat het college de raad de Voorjaarsbrief aanbiedt voor 1 juni. Tevens biedt het college de raad de voortgangsrapportage van het voorjaar op een zodanig tijdstip aan dat deze kan worden betrokken bij het voorjaarsdebat. Het college biedt de voortgangsrapportage van het najaar op een zodanig tijdstip aan dat deze kan worden betrokken bij de begrotingsbehandeling.
In de raadsvergadering van 6 juli 2016 is de Voorjaarsbrief en het Financieel Meerjarenbeeld 2017 – 2020 door de raad behandeld.
In 2016 zijn twee Voortgangsrapportages (VGR) aan de raad aangeboden.
VGR 2016-I: 25-05-2016;
VGR 2016-II: 23-9-2016.

Saldo jaarrekening
Hieronder treft u de saldi van afgelopen drie jaarrekeningen aan. In de gemeenterekening 2016 wordt de opbouw van het resultaat 2016 nader toegelicht. Voor een volledig beeld van de samenstellende delen van het resultaat van de overige jaarrekeningen verwijzen we naar de respectievelijke jaarrekeningen.

Rekening resultaten (bedragen x 1.000 euro)

2014

2015

2016

3.412

36.052

53.557

Conclusie
In het kader van IBT is afgesproken dat op basis van bovenstaande kenmerken een kwalificatie wordt gegeven over de financiën van de gemeente Groningen. De kwalificatie kan goed, matig of slecht zijn.

Te zien is dat ons weerstandsvermogen ten opzichte van de rekening 2015 verbetert. Daarnaast kunnen we constateren dat het onderhoud van kapitaalgoederen in beeld is en onze BORG score op peil blijft. Op basis van deze indicatoren en het positieve jaarrekeningsaldo zouden we de financiën van de gemeente Groningen als goed kunnen kwalificeren. Echter, ondanks de verbetering van het risicoprofiel van de gemeente Groningen blijft dit een punt van aandacht. Op basis van deze rekening gaan we nog steeds uit van repressief toezicht door de provincie.