3.1.1 Kansen en kwaliteitsbewaking
Met het Kansenbeleid richten we ons in de eerste plaats op de jongste burgers van de stad. We bieden voorzieningen om (taal-) ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en zo vroeg mogelijk aan te pakken.
Om een goed leerklimaat in Groningen te stimuleren maakten we met de onderwijsinstellingen afspraken in het Onderwijspact in 2013. De oprichting van het Groninger College van Onderwijs komt hieruit voort. Binnen dit beleidsterrein is ook ons kwaliteitstoezicht op de voorschoolse voorzieningen en gastouderopvang ondergebracht.
We willen:
- Dat alle kinderen en jongeren in Groningen zich naar eigen aard en talent ontplooien, opgroeien tot verantwoordelijke burgers en goed voorbereid op de arbeidsmarkt komen;
- Dat kinderen een doorgaande ontwikkelingslijn volgen;
- Voorschoolse voorzieningen en gastouderopvang van goede kwaliteit.
Prestatie indicatoren
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Indicator (en) | Behaald 2015 | Beoogd 2016 | Behaald 2016 |
---|---|---|---|
Gebruik vve-programma’s door vve-doelgroep | 92% | 85% | 91% |
Leerwinst groep 2 ten opzichte van landelijk gemiddelde | 55% | 80% | 52% |
Geïnspecteerde locaties kinderopvang | - | 100% | 100% |
Wat wilden we bereiken in 2016?
In 2016 wilden we de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie (vve) en schakelgroepen verder optimaliseren en het bereik van de doelgroepkinderen vve verder verhogen.
We hadden ons ten doel gesteld om op basis van de herziene kaders vanuit het Rijk het gemeentelijk kansenbeleid (inclusief vve) te herijken en vanaf 2017 in te voeren.
Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?
- De reeds ingezette maatregelen in het kader van het onderwijskansenbeleid zijn voortgezet. Dan gaat het onder meer om professionalisering van pedagogisch medewerkers en leerkrachten, en het maken van afspraken over een doorgaande ontwikkelingslijn van voorschoolse instellingen naar basisonderwijs;
- In juni 2016 heeft een grote bijeenkomst rondom het kansenbeleid en vve plaatsgevonden, ter voorbereiding op een nieuw beleidsplan voor Groningen voor 2018;
- Vanuit de kaders van het Groninger Onderwijspact hebben we initiatieven ondersteund die vanuit het onderwijsveld zijn aangedragen bij het onderwijsatelier. Net als in 2015 hebben we ook in 2016 een onderwijsatelier georganiseerd.
Conclusie
Deelname aan vve-programma's door de vve-doelgroep ligt ruim boven onze geformuleerde doelstelling, maar is ten opzichte van 2015 niet verder verhoogd.
De kwaliteitsslag die we willen maken in de voorschoolse periode heeft zich verder doorgezet. De resultaten van de kinderen in groep 2 liggen gemiddeld gezien boven het landelijk gemiddelde (67 ten opzichte van 62,8), maar we slagen er nog niet in om (de in de bestuursafspraken met het rijk zeer ambitieus geformuleerde doelstelling) 80% van de kleuters minimaal de landelijk gemiddelde leerwinst te laten behalen. Hierover voeren we gesprekken met de schoolbesturen. In het afgelopen schooljaar heeft 52% van de kinderen in Groningen een bovengemiddelde leerwinst laten zien. Wel zien we dat er steeds meer aandacht is voor doorgaande ontwikkelingslijnen van kinderen. Er worden afspraken gemaakt tussen voorschoolse instellingen en het basisonderwijs, op basis van een gezamenlijke pedagogische visie (fundament). De bijeenkomst met het werkveld in juni 2016 heeft voldoende ingrediënten opgeleverd om het beleid, in lijn met het landelijk kader, te herijken vanaf 2018.
De werkwijze van de onderwijsateliers leidt via de ontwikkeling van nieuwe gezamenlijke initiatieven tot ontwikkeling en versterking van samenwerking in het onderwijsveld.