Jaarverslag 2016

3.1.2 Nieuwe impuls vensterschool

In de Vensterscholen verbinden en bundelen we onderwijs met andere maatschappelijke activiteiten en voorzieningen. Bijvoorbeeld kinderopvang, Centrum voor Jeugd en Gezin, sport en welzijn. Hierdoor creëren we een rijk aanbod, dagen we kinderen uit en krijgen ze volop kansen om hun talenten te ontwikkelen. In 2013 verscheen het samen met de schoolbesturen opgestelde Ambitiedocument nieuwe impuls vensterscholen. Hierdoor voert het onderwijs nu de regie op de samenwerking. In een gezamenlijke stuurgroep zitten onderwijs, opvang, gemeente en het lectoraat Integraal jeugdbeleid.

We stimuleren vensterscholen om te werken aan versterking van de volgende vier thema’s:

  • Een gezamenlijk pedagogisch fundament;
  • Doorgaande ontwikkelingslijn van 0 tot 13 jaar;
  • Ouderbetrokkenheid;
  • Ondersteuning en zorg.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
2016

Aandeel vensterscholen

60%

>60%

70%

Score uitwerking thema’s

Ruim voldoende/goed

Ruim voldoende/goed

Ruim voldoende/goed

Wat wilden we bereiken in 2016?

We wilden in 2016 samen met het onderwijs en de voorschoolse instellingen de vier bovengenoemde pijlers van de vensterschool verder versterken. Daarnaast wilden we een goede verbinding en samenwerking realiseren tussen het onderwijs/voorschoolse instellingen en het wij-team.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • We hebben de vensterscholen gestimuleerd om plannen te blijven indienen en daarmee verder vorm te geven aan de pijlers;
  • Vanuit de WIJ-teams zijn  afspraken gemaakt en contactpersonen genoemd voor scholen en voorschoolse voorzieningen;
  • Op een aantal scholen hebben we een zogenaamde brugfunctionaris gefaciliteerd om een brug te slaan tussen de school, ouders en het WIJ-team;
  • In 2016 is tevens de evaluatie ‘Nieuwe impuls vensterscholen’ afgerond.

Conclusie

Uit de evaluatie blijkt dat de nieuwe werkwijze zorgt voor een doorontwikkeling van de vensterschool. Vooral over de pijlers pedagogisch fundament (gezamenlijke visie van onderwijs en opvang) en de doorgaande ontwikkelingslijn is men zeer positief en is er veel gebeurd. Tevens komen uit de evaluatie een aantal aanbevelingen die zijn overgenomen door de stuurgroep vensterscholen. Deze aanbevelingen hebben geleid tot een aantal opdrachten die in 2017 verder worden uitgewerkt. Het jaar 2017 is daarom als tussenjaar bestempeld, met als doel om een nieuwe fase te verkennen. Middelen die in dit jaar beschikbaar worden gesteld worden dan ook inzet om bestaande inzet te verduurzamen.