Jaarverslag 2016

Kwaliteit van de leefomgeving

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

DeelprogrammaPrimitieve begrotingActuele begrotingRekeningVerschil
Lasten
09.1Kwaliteit leefomgeving53.36255.62855.026602
09.1.1Schone en hele leefomgeving32.28132.96931.7421.227
09.1.2Riolering en water17.98117.97118.246-274
09.1.3Ecologie584584644-60
09.1.5Bodem4881.8031.960-157
09.1.6Begraven2.0272.0722.187-115
09.1.7Bewoners participatie0228246-18
09.2Afvalinzameling en -verwerking29.16629.16630.342-1.177
09.2.1Afval inzamelen en verwerken29.16629.16630.342-1.177
Baten
09.1Kwaliteit leefomgeving0-21.80021.666-43.465
09.1.1Schone en hele leefomgeving5.2354.9724.755-9.726
09.1.2Riolering en water15.32915.32915.521-30.850
09.1.3Ecologie004-4
09.1.5Bodem606062-122
09.1.6Begraven1.4021.4391.324-2.763
09.2Afvalinzameling en -verwerking0-34.75336.265-71.018
09.2.1Afval inzamelen en verwerken34.75334.75336.265-71.018
Reserve mutaties
Toevoegingen aan reserves4704704700
Onttrekking aan reserves-161-1.061-1.0610
Totaal Saldo na bestemming.26.05727.64926.847802

Financiële toelichtingen

Deelprogramma 9.1 Kwaliteit
van de leefomgeving

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

602

-134

468

Programmabudgetten (V 417 duizend euro)
In de begroting was het onderhoudsprogramma opgenomen, waarvan 417 duizend euro niet in het jaar 2016 kon worden uitgevoerd en de middelen overblijven en nu als bijzonder resultaat benoemd worden. Bij bedrijventerrein de Hoogte is de reconstructie van de wegen infrastructuur wegens vertraging bij de nutsbedrijven niet geheel uitgevoerd. Bij het plan tot herplant van bomen in de Reddingiusweg is door stagnatie in het bewonersoverleg het definitief plan van aanpak na de zomer vastgesteld en worden de benodigde vergunningen van kracht begin 2017. In de Enexis trafo-stations zitten nog openbare verlichtingsaansluitingen. Een aantal van deze trafo-stations is nog gemaakt met asbest. Onderhoud moet in deze situatie uitgevoerd worden met bijzondere veiligheid maatregelen. De openbare verlichtingsonderdelen worden zo spoedig mogelijk verwijderd uit deze trafo-stations en er worden aparte openbare verlichtingskasten geplaatst. Bij Enexis ontstond vertraging zodat dit in 2016 niet kon worden uitgevoerd.

Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 256 duizend euro)
In de Materiele Vaste Activa (MVA) was in een aantal gevallen sprake van een negatieve boekwaarde ultimo 2016. Dit is niet mogelijk op basis van regelgeving. Deze negatieve boekwaarden zijn ontstaan doordat bijdragen in de MVA ingeboekt zijn terwijl er nog niet voor datzelfde bedrag aan kosten is gemaakt. Om te voldoen aan de regelgeving worden de eigen middelen die in deze projecten zijn ingeboekt voor het deel waardoor een negatieve boekwaarde ontstaat, overgeboekt naar de exploitatie en verantwoord als resultaat. Deze bedragen moeten vervolgens worden gestort in een beklemde reserve, waaruit de toekomstige kapitaallasten worden gedekt. Binnen dit deelprogramma gaat het om het  project Speelvoorzieningen.

Reguliere budgetten (N 205 duizend euro)
Nadelen op de reguliere budgetten zijn onder meer terug te voeren naar onvoorziene onderzoekskosten van bodem-vervuilde locaties, hogere kosten van gladheidsbestrijding en nog niet geheel uitgevoerde bezuinigingen.

Deelprogramma 9.2 Afvalinzameling en verwerking

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

-1.177

1.512

335

Bedrijfsafval (V 320 duizend euro)
Ten opzichte van de begroting is er sprake van hogere baten van 288 duizend euro wegens een hoger afvalaanbod dan begroot, waardoor meer tonnages in rekening konden worden gebracht. Tegelijkertijd konden we 32 duizend euro lagere kosten registreren, met als gevolg een positief resultaat van 320 duizend euro.

Huishoudelijk Afval (V 15 duizend euro )
Er zijn minder kwijtscheldingen verleend dan in de voorgaande jaren. Dit heeft een positief effect op de baten van
519 duizend euro. Waarschijnlijk leidt een gunstiger economisch klimaat tot een geringere noodzaak tot kwijtschelding van het betalen van de afvalstoffenheffing.
Bij het huishoudelijk afval waren er hogere baten wegens de meeropbrengst van kunststof uit de na-scheiding van kunststof uit het restafval. Dit had een positief effect op de baten van 647 duizend euro, maar ook een negatief effect op de lasten met 432 duizend euro. Voor papier en glas werden hogere vergoedingen gerealiseerd, hetgeen tot uitdrukking komt in lagere verwerkingslasten van 365 duizend euro.
Bij begroting 2016 was, conform het raadsbesluit uit 2012, bij de vaststelling van de tarieven rekening gehouden met een onttrekking aan de voorziening afvalstoffenheffing. Deze voorziening wordt hiermee weer naar het gewenste peil teruggebracht door het geld terug te geven aan de burgers. De onttrekking was bij de begroting begroot op 790 duizend euro. Wegens de gerealiseerde hogere baten hoeft bij deze rekening geen onttrekking uit de voorziening plaats te vinden, maar kan een bedrag van 440 duizend euro worden toegevoegd aan de voorziening. Hier speelt ook een rol dat het ARCG wegens verlaagd risico z’n reserve kon delen met de deelnemende gemeenten: de gemeente Groningen kreeg hiervan 292 duizend euro.
Het saldo van de overige baten telt op tot 58 duizend euro en overige lasten tot 88 duizend euro.