Jaarverslag 2016

10.1.1 Woninginbraken

Woninginbraken hebben een grote impact op het veiligheidsgevoel van betrokkenen. De bestrijding ervan is een van de prioriteiten in ons integraal veiligheidsbeleid. Zoveel mogelijk betrekken we de burgers zelf erbij. Waar wenselijk organiseren we voorlichtingscampagnes, workshops, acties (gericht op Studentenhuizen), buurtschouwen, en we geven individuele preventieadviezen.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald 2016

Aantal uren Stadstoezicht preventievoorlichting woninginbraken

1200

1.200

1300

Aantal woninginbraken

860

900

879

Wat wilden we bereiken in 2016?

De afgelopen jaren is, met een sterk geïntensiveerde inzet, het aantal woninginbraken gedaald van 1324 In 2013 naar 860 in 2015. Het streven voor 2016 was om via de verbeterde aanpak te proberen het aantal woninginbraken op het lage niveau van 2015 te houden. De geïntensiveerde samenwerking tussen gemeente, politie, Veiligheidshuis en woningcorporaties is gecontinueerd, evenals het experimenteren met extra maatregelen en/of initiatieven, die mogelijk geschikt zijn om structureel te integreren in de aanpak.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • De politie heeft structureel het Woninginbraken-team ingezet;
  • De preventiemedewerkers woninginbraken hebben ter plekke gratis preventie-adviezen gegeven aan slachtoffers (en omwonenden van slachtoffers) over de beveiliging van hun huis;
  • Het organiseren van voorlichtingen over inbraakpreventie, waarbij eventueel gebruik wordt gemaakt van een preventietruck;
  • We hebben gratis of tegen gereduceerd tarief preventiemateriaal aangeboden aan burgers;
  • We hebben ‘besmettingsbrieven’ (waarschuwingsbrieven) verspreid in hotspot-wijken;
  • Het bijhouden van een Digitaal Opkopers-register is in de APV verplicht gesteld, we doen controles op het gebruik van het Digitaal Opkopers-register. In samenwerking met de politie is hiertoe een werkwijze ontwikkeld en is gestart met de eerste controles;
  • Er is een start gemaakt met een Persoonsgerichte Aanpak van veel-plegende woninginbrekers;
  • We hebben in hotspot-gebieden op straat voorlichting gegeven in hotspot-gebieden;
  • We hebben stadsbreed voorlichtingscampagnes georganiseerd;
  • We hebben de competitie “Het leukste studentenhuis van Groningen” georganiseerd, waarbij onder studenten nadrukkelijk aandacht wordt gevraagd voor inbraakpreventie;
  • We hebben, in samenwerking met een woningcorporatie, een pilot met ‘anti-flippersloten’ gecontinueerd;
  • Waar daar behoefte aan bestond hebben we burgers ondersteund bij het opzetten en in stand houden van een Buurtpreventieteam.

Conclusie

De geïntensiveerde integrale inzet lijkt op langere termijn zijn vruchten af te werpen, nu na de aanzienlijke daling in voorgaande jaren het aantal woninginbraken in 2016 laag is gebleven.