Jaarverslag 2016

10.1.2 Geweld (uitgaansgeweld, huiselijk geweld, veilige publieke taak)

Onder het overkoepelende thema 'geweld' vallen verschillende delicten zoals geweld op straat, huiselijk geweld en geweld tegen medewerkers met een publieke taak. Geweldsdelicten hebben een hoge impact op slachtoffers en hun omgeving. Daarom hebben we aandacht voor deze verschillende vormen van geweld. We streven daarbij naar zo min mogelijk geweld, thuis en op straat.

Groningen heeft veel uitgaansgelegenheden. Tijdens de stapavonden op donderdag, vrijdag en zaterdag zijn er vele tienduizenden bezoekers in de uitgaansgebieden. Het uitgaansgebied heeft een sterke regio-functie. Het grootste en drukst bezochte gebied is de Poelestraat/Peperstraat/Grote Markt.  

Onder huiselijk geweld verstaan we (ex)partnergeweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. Ongeveer 1 op de 3 zaken met een dodelijk slachtoffer is het gevolg van huiselijk geweld. Groningen is als centrumgemeente samen met de andere Groninger gemeenten verantwoordelijk voor het ontwikkelen en invoeren van beleid om huiselijk geweld te bestrijden. Voor onze ambities als Centrumgemeente verwijzen we u naar het Programma Zorg en Welzijn.

Eén van de manieren om huiselijk geweld te beëindigen is de Wet tijdelijk huisverbod. Daarbij grijpt de burgemeester in een dreigende situatie in zonder dat er (al) een strafbaar feit is gepleegd. Bij een huisverbod komt er direct afgestemde hulpverlening door alle betrokken instanties op gang, ook voor kinderen die daarvan getuige zijn geweest
Er is een landelijk programma Veilige Publieke Taak (VPT). Dat moet eraan bijdragen dat werknemers met een publieke taak hun werk veilig en respectvol kunnen doen. We willen een structurele aanpak, via onder andere het ondersteunen van werkgevers, registratie, aangifte en nazorg. We hebben speciale aandacht voor een goede afhandeling van aangiften.

Wij willen:

  • De objectieve en subjectieve veiligheid in het uitgaansgebied verbeteren;
  • Geweld in afhankelijkheidsrelaties duurzaam beëindigen;
  • Een veilige thuissituatie bevorderen;
  • Slachtoffers van huiselijk geweld, direct veiligheid bieden.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
 2016

Uitgaansgeweld/veilig uitgaan

Geweldsincidenten centrum (o.b.v. aangiften)

581

650

540

Huiselijk geweld

1e hulptrajecten SHG

170

n.v.t.

Huisverboden

61

40

47

Meldingen huiselijk geweld

817

900

1.016

Veilige Publieke Taak (VPT)

Aantal aangiften

110

75

177

Sinds de start van Veilig Thuis worden de '1e hulptrajecten SHG' als reguliere taak uitgevoerd in de lokale teams en niet meer als zodanig benoemd en geregistreerd. Het aantal meldingen huiselijk geweld van 2015 betrof alleen de politiemeldingen. Met de invoering van een nieuw registratiesysteem bij Veilig Thuis worden sinds 2016 ook de meldingen van anderen geregistreerd. Het aantal politiemeldingen in 2016 bedroeg 829.
In de rekening 2015 vermeldden we 134 opgelegde huisverboden. Dat aantal had echter betrekking op de hele regio. Om de cijfers te kunnen vergelijken hebben we hierboven voor 2015 het aantal Groningse huisverboden opgenomen: 61.

Wat wilden we bereiken in 2016?

We wilden een afname van het aantal geweldsincidenten en een verbetering van het veiligheidsgevoel.
We handhaven het alcoholverbod voor jongeren onder de 18 jaar (prioriteit) en zetten in op de bestrijding van overlast wegens (overmatig) alcohol- en druggebruik.
We willen inzetten op een gezamenlijke aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarom wordt ingezet op het faciliteren en waarborgen van informatiedeling.
We willen de aanpak van Veilige Publieke Taak Noord-Nederland uitbreiden naar het onderwijs, de zorg en woningcorporaties.

Eind 2015/begin 2016 is door Bureau Intraval onderzoek gedaan naar het veiligheidsgevoel van bezoekers van de uitgaansgebieden Poelestraat/Peperstraat en Ellebogenbuurt. Uit dit onderzoek blijkt dat 17% van de bezoekers van het uitgaansgebied Poelestraat/Peperstraat aangeeft zich wel eens onveilig te voelen; in 2006 was dat 28%. Van de bezoekers van de Ellebogenbuurt geeft 3% aan zich wel eens onveilig te voelen.

De gemeentelijk toezichthouders horeca hebben toezicht uitgeoefend op naleving van de Drank- en Horecawet conform het handhavingsprotocol. De prioriteit lag daarbij op het verbod van verkoop van alcoholhoudende drank aan 18-minners. Er zijn in 2016 32 bestuurlijke boetes uitgedeeld voor overtreding van het verkoopverbod.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • Bureau Intraval heeft onderzoek gedaan naar het veiligheidsgevoel van bezoekers van de uitgaansgebieden Poelestraat/Peperstraat en Ellebogenbuurt;
  • De gemeentelijk toezichthouders horeca hebben toezicht uitgeoefend op naleving van de Drank- en Horecawet en 29 bestuurlijke boetes uitgedeeld voor overtreding van het verkoopverbod;
  • Het cameratoezicht in het uitgaansgebied is voortgezet, evenals het Panel Deurbeleid. Er zijn in 2016 16 klachten binnengekomen bij het Panel; 9 zijn niet ontvankelijk verklaard, 5 geen eindoordeel en 1 klacht nog in behandeling;
  • Gedurende de uitgaansavonden is het OOT-team van de politie actief geweest;
  • Tussen gemeente en politie heeft wekelijks het zgn. incidentenoverleg plaatsgevonden;
  • Er zijn verblijfs- en gebiedsverboden opgelegd aan recidiverende overlastveroorzakers en geweldplegers;
  • Politie en gemeentelijk toezichthouders hebben regelmatig gezamenlijk toezicht uitgeoefend in het uitgaansgebied;
  • Voor alle grootschalige evenementen is een multidisciplinaire risicoanalyse uitgevoerd;
  • Het zogenaamde Veilige Publieke Taak-traject is toegepast bij geweld tegen hulpverleners (medewerkers politie, ambulancevervoer en brandweer). We werken aan de uitbreiding van deze aanpak naar andere sectoren.

Naar aanleiding van landelijke afspraken (samenwerkingsprotocol VT-OM-Politie) wordt politie-informatie die Veilig Thuis nodig heeft voor een goede triage sinds kort rechtstreeks door de politie bij Veilig Thuis aangeleverd, zonder tussenkomst van het Veiligheidshuis. We hebben het afgelopen jaar ingezet op de samenwerking tussen Veilig Thuis en het Veiligheidshuis bij complexe/structurele huiselijk geweld-zaken, in het project Intensief Casemanagement. Dit project is gestart in september 2016 en ondergebracht bij Veilig Thuis, maar in deze casuïstiek is afstemming met andere partijen van wezenlijk belang en dit vindt plaats in het Veiligheidshuis. Ook worden momenteel de mogelijkheden van verdere samenwerking op andere vlakken onderzocht.    

Conclusie

De uitkomst van het Intraval-onderzoek laat zien dat het veiligheidsgevoel onder de bezoekers van de uitgaansgebieden in vgl. met de voorgaande meting in 2006 fors is verbeterd. Het aantal geweldsincidenten in het centrum op basis van aangiften is ten opzichte van 2015 gedaald. In de aanpak van huiselijk geweld hebben we de samenwerking verbeterd tussen Veilig Thuis en het Veiligheidshuis met het project Intensief casemanagement voor complexe zaken.
Het aantal aangiften VPT is toegenomen door verbeterde registratie bij de politie en doordat er mee aandacht is voor VPT.