Jaarverslag 2016

10.1.6 Radicalisering/ Jihadisme

Radicalisering/terrorisme is een actueel thema in de bedreiging van de nationale en lokale veiligheid en rechtsorde. Gemeenten kunnen te maken krijgen met uitreizigers, terugkeerders, geradicaliseerde inwoners, terroristische incidenten, opsporingsonderzoek naar terrorisme of arrestaties van terrorismeverdachten. Dit vereist samenwerking tussen bestuurlijke en strafrechtelijke partijen: gemeente, politie en justitie.

Coördinatie van de aanpak van radicalisering en jihadisme gebeurt in Noord-Nederland in het Regionaal Bestuurlijk Politie Overleg onder voorzitterschap van de regioburgemeester én via de lokale driehoeken in Noord-Nederland.

Tot de zomer richtte onze aanpak zich voornamelijk op het voorkomen van uitreizen naar Syrië of Irak door vroegtijdige signalering en snelle, gecoördineerde interventie van radicaliserende Groningers.
Maar door het terugdringen van het kalifaat en omkomen van belangrijke kopstukken, transformeert ISIS zich op dit moment tot de terreur- en verzetsgroep die het was en wijzigt zijn strategie. Wat kenners verwachtten gebeurt inmiddels: meer aanslagen in de regio samen met guerrilla-aanvallen op grotere steden, en meer bomaanslagen in het Westen door strijders die terugkeren of lone-wolves. Gemeenten hebben, onder aanvoering van de NCTV, hun aanpak daarop aangepast.

Daarnaast zien we in de westerse wereld een verdere opkomst van populistische, extreemrechtse, nationalistische en liberaal-conservatieve partijen en politici. Deze lijven traditioneel linkse thema’s zoals zorg en behoud van verworvenheden in, en combineren het met nationalistische retoriek en xenofobe tendensen. De stroom immigranten uit het Midden-Oosten is nog steeds hoog, de toegang tot West-Europese landen nagenoeg dicht.
We zien een toenemende polarisatie, met een neiging ‘het eigen volk’ te pamperen en anti-migratiesentimenten aan te wakkeren.

We werken in een brede projectgroep onder regie van de Lokale Driehoek.
Bij concrete vragen of meldingen volgen we strikt het, door deze Lokale Driehoek vastgestelde, proces van informatie verzamelen, informatie duiden en dan pas in de Lokale Driehoek een besluit nemen over een eventuele interventie. Daarin werken gemeente, OM en politie nauw samen. Immers repressie en preventie zijn nauw verbonden.

Wat wilden we bereiken in 2016?

  • Voorkomen extremisme en polarisatie door: vroegtijdig signaleren; versterken weerbaarheid en opzetten structuur voor informatiedeling;
  • Opbouwen van fijnmazig en divers netwerk van professionals en sleutelfiguren;
  • Ontwikkelen persoonsgerichte aanpak vanuit een multidisciplinaire benadering.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • Interne en externe organisaties en netwerken opsporen en aan elkaar verbinden, contactpersonen;
  • Een start gemaakt met het aanbieden aan het netwerk van basistrainingen radicalisering en het signaleren daarvan;
  • Het organiseren van oefencasustafels met relevante partners uit het netwerk;
  • Expertmeetings in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen;
  • Projecten in de wijk op het gebied van polarisatie en radicalisering.

Conclusie

In 2016 hebben we een belangrijke start gemaakt in de opbouw van het netwerk, zijn er 560 mensen uit dat netwerk aanwezig geweest op de basistrainingen en is een start gemaakt met het ontwikkelen van een persoonsgerichte aanpak. Daarnaast hebben we een gemeentelijk informatiepunt Polarisatie en Radicalisering opgezet waar professionals terecht kunnen met vragen en meldingen.