Jaarverslag 2016

Programma 7 Verkeer

Deelprogramma 7.1 Fiets

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

-354

356

2

Fietsstrategie (N 361 duizend euro)

Onderdeel van het extra beleid verplaatsen meerjarenprogramma verkeer en vervoer is de fietsstrategie.
In april 2015 is door de raad de Fietsstrategie vastgesteld en in juni 2015 is door de raad besloten over het bijbehorende uitvoeringsprogramma. Een groot deel van het extra beleid Verplaatsen wordt ingezet voor deze ambitie. Na de zomer 2015 is de uitvoering van maatregelen opgestart. In 2015 was er vrijval op het extra beleid fietsstrategie omdat, van de maatregelen en projecten, het niet in alle gevallen gelukt is te starten met de uitvoering. In 2016 zijn deze maatregelen alsnog uitgevoerd waarvan een deel een nauwe relatie heeft met de nieuwe visie 'Bestemming Binnenstad'.

HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse (V 165 duizend euro)
Een deel van de dekking van de totale kosten voor de HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse is extra beleid Bereikbaarheid van 1 miljoen euro structureel. Het extra beleid is verdeeld over de deelprogramma's 7.1, 7.2 en 7.3. Zolang het project HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse nog niet is afgerond vallen de geraamde kapitaallasten (deels) vrij. De vrijval binnen deelprogramma 7.1 bedraagt 165 duizend euro.

Fiets parkeren (N 152 duizend euro)
Het nadeel van 152 duizend euro op het parkeren van fietsen in stallingen Stationsgebied door hogere beheerkosten maakt onderdeel uit van het resultaat parkeerbedrijf (zie tevens deelprogramma 7.4).

Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 350 duizend euro)
In de Materiele Vaste Activa (MVA) was in een aantal gevallen sprake van een negatieve boekwaarde ultimo 2016. Dit is niet mogelijk op basis van regelgeving. Deze negatieve boekwaarden zijn ontstaan doordat bijdragen in de MVA ingeboekt zijn terwijl er nog niet voor datzelfde bedrag aan kosten is gemaakt. Om te voldoen aan de regelgeving worden de eigen middelen die in deze projecten zijn ingeboekt voor het deel waardoor een negatieve boekwaarde ontstaat, overgeboekt naar de exploitatie en verantwoord als resultaat. Deze bedragen moeten vervolgens worden gestort in een beklemde reserve, waaruit de toekomstige kapitaallasten worden gedekt. Binnen dit deelprogramma gaat het om het project Fietsstrategie.

Deelprogramma 7.2 Openbaar vervoer

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

15.560

564

16.124

HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse (V 670 duizend euro)
Een deel van de dekking van de totale kosten voor de HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse is extra beleid Bereikbaarheid van 1 miljoen euro structureel. Het extra beleid is verdeeld over de deelprogramma's 7.1, 7.2 en 7.3. Zolang het project HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse nog niet is afgerond vallen de geraamde kapitaallasten (deels) vrij. De vrijval binnen deelprogramma 7.2 bedraagt 670 duizend euro.

Budget Knoop Groningen (V 14,9 miljoen euro)
De provincie Groningen is risicodragend verantwoordelijk voor de uitvoering van de Groningen Spoorzone en heeft eerder een budget beschikbaar gesteld voor de 'Knoop Groningen' van 234,5 miljoen euro. In dit bedrag is rekening gehouden met een gemeentelijke bijdrage van 14,9 miljoen euro. De uitbetaling van deze gemeentelijke bijdrage aan de provincie is opgenomen in de begroting 2016. Echter de uitbetaling hiervan heeft in 2016 niet plaatsgevonden. Het bedrag dient echter beschikbaar te blijven voor de 'Knoop Groningen'.

Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 564 duizend euro)
In de Materiële Vaste Activa (MVA) was in een aantal gevallen sprake van een negatieve boekwaarde ultimo 2016. Dit is niet mogelijk op basis van regelgeving. Deze negatieve boekwaarden zijn ontstaan doordat bijdragen in de MVA ingeboekt zijn terwijl er nog niet voor datzelfde bedrag aan kosten is gemaakt. Om te voldoen aan de regelgeving worden de eigen middelen die in deze projecten zijn ingeboekt voor het deel waardoor een negatieve boekwaarde ontstaat, overgeboekt naar de exploitatie en verantwoord als resultaat. Deze bedragen moeten vervolgens worden gestort in een beklemde reserve, waaruit de toekomstige kapitaallasten worden gedekt. Binnen dit deelprogramma gaat het om het om het project Ov-as Busstation CS.

Overige (N 10 duizend euro)

Diverse voor- en nadelen tellen op tot een nadeel van 10 duizend euro.

Deelprogramma 07.3 Auto

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

481

732

1213

HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse (V 165 duizend euro)
Een deel van de dekking van de totale kosten voor de HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse is extra beleid Bereikbaarheid van 1 miljoen euro structureel. Het extra beleid is verdeeld over de deelprogramma's 7.1, 7.2 en 7.3. Zolang het project HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse nog niet is afgerond vallen de geraamde kapitaallasten (deels) vrij. De vrijval binnen deelprogramma 7.3 bedraagt 165 duizend euro.

Extra beleid plankosten externe projecten (V 527 duizend euro)
In de begroting 2016 is 650 duizend euro aan aanvullend extra beleid opgenomen voor plankosten die samenhangen met bereikbaarheidsprojecten, waarvan de Gemeente Groningen niet de trekker is.

Het gaat om de Aanpak Ring Zuid, HOV-as West 3e fase, Tracébesluit Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden, Vervanging Gerrit Krolbrug. In 2016 is 123 duizend euro uitgegeven. De incidentele vrijval bedraagt 527 duizend euro.

Herewegspoorviaduct (V 280 duizend euro)
Het voordeel van 280 duizend euro betreft het resultaat op de plankosten van het Herewegspoorviaduct.
De dekking van de plankosten uit extra beleid en de AER was voorfinanciering. Dit leidt tot vrijval in 2016.  

Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 270 duizend euro)
In de Materiele Vaste Activa (MVA) was in een aantal gevallen sprake van een negatieve boekwaarde ultimo 2016. Dit is niet mogelijk op basis van regelgeving. Deze negatieve boekwaarden zijn ontstaan doordat bijdragen in de MVA ingeboekt zijn terwijl er nog niet voor datzelfde bedrag aan kosten is gemaakt. Om te voldoen aan de regelgeving worden de eigen middelen die in deze projecten zijn ingeboekt voor het deel waardoor een negatieve boekwaarde ontstaat, overgeboekt naar de exploitatie en verantwoord als resultaat. Deze bedragen moeten vervolgens worden gestort in een beklemde reserve, waaruit de toekomstige kapitaallasten worden gedekt. Binnen dit deelprogramma gaat het om het om de projecten Van Lenneplaan en de Zuidelijke Ringweg.

Overige (N 31 duizend euro)

Diverse voor- en nadelen tellen op tot een nadeel van 31 duizend euro.

Deelprogramma 7.4 Parkeren

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

399

3.032

3.431

Parkeerbedrijf (V 1,623 miljoen euro)
Het resultaat parkeerbedrijf bedraagt 1,062 miljoen euro positief en kan als volgt worden samengevat:

Deelprogramma

Resultaat

V/N

7.1 Fiets

-152.000

N

7.4 Parkeren

1.623.000

V

Totaal

1.471.000

V

Nadere toelichting afwijkingen deelprogramma 7.4 Parkeren
De lasten vallen per saldo 818 duizend euro lager uit. Voor de P&R-terreinen en de buurtstallingen zijn minder kosten gemaakt voor met name uitbesteed werk. Voor parkeerhandhaving (straat parkeren) is extra inzet gepleegd en zijn meer kosten voor het beheer van de parkeergarages gemaakt.

De baten vallen per saldo 805 duizend euro hoger uit ten opzichte van de begroting 2016. Het positieve resultaat wordt enerzijds veroorzaakt door een sterke stijging van de inkomsten uit het straat parkeren in verband met de parkeerautomaten Card Only, de uitbreiding van betaald parkeren (waaronder parkeren op zondag), parkeerhandhaving en een daling van de inkomsten gehandicaptenparkeerkaart. Anderzijds door meer inkomsten uit parkeergarages (Boterdiep en Damsterdiep) en minder inkomsten uit buurtstallingen en P+R.

Nadeelcompensatie (N 411 duizend euro)

Naar aanleiding van een verzoek om nadeelcompensatie op grond van de Algemene Nadeelcompensatie Verordening Gemeente Groningen is ons door Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken geadviseerd om een vergoeding nadeelcompensatie inclusief wettelijke rente uit te keren van 411 duizend euro. Genoemde nadelig r
resultaat maakt onderdeel uit van het totaal resultaat grondzaken. Het betreft actief grondbeleid.   

Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 2,207 miljoen euro)
In de Materiele Vaste Activa (MVA) was in een aantal gevallen sprake van een negatieve boekwaarde ultimo 2016. Dit is niet mogelijk op basis van regelgeving. Deze negatieve boekwaarden zijn ontstaan doordat bijdragen in de MVA ingeboekt zijn terwijl er nog niet voor datzelfde bedrag aan kosten is gemaakt. Om te voldoen aan de regelgeving worden de eigen middelen die in deze projecten zijn ingeboekt voor het deel waardoor een negatieve boekwaarde ontstaat, overgeboekt naar de exploitatie en verantwoord als resultaat. Deze bedragen moeten vervolgens worden gestort in een beklemde reserve, waaruit de toekomstige kapitaallasten worden gedekt. Binnen dit deelprogramma gaat het om het om het project Transferium Hoogkerk.

Overige (V 11 duizend euro)

Diverse voor- en nadelen tellen op tot een voordeel van 11 duizend euro.

Deelprogramma 7.6 Overig verkeer

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

444

-652

-208

Projecten verkeer en vervoer (N 315 duizend euro)

Betreft een nadeel op de kapitaallasten investeringen projecten verkeer en vervoer.

SIV Gebiedsontwikkeling Oosterhamrikzone (V 250 duizend euro)
In 2016 heeft de raad conform raadsbesluit Principebesluit autoverbinding Oosterhamrikzone 500 duizend euro beschikbaar gesteld voor de variantenanalyse. Hiervan is 250 duizend euro in 2016 uitgegeven. Het voordeel van 250 duizend euro heeft te maken met het Stedelijk Investeringsfonds (SIV) en is door de raad als bijzonder resultaat geoormerkt.

Oostelijke Ringweg (N 1,155 miljoen euro)
Het nadeel van 1,155 miljoen euro betreft het resultaat op de gemeentelijke gelden voor de Oostelijke Ringweg. Door de raad zijn deze gelden in de afgelopen jaren in de begroting beschikbaar gesteld. Echter de inzet van deze gelden vindt later plaats dan deze in de begroting beschikbaar zijn gesteld. Dit heeft de afgelopen jaren tot een vrijval op de begroting geleid en in 2016 tot een nadeel van 1,155 miljoen euro.

Uitvoeringsprogramma Binnenstad (V 527 duizend euro)
De vrijval heeft betrekking op het uitvoeringsprogramma Bestemming Binnenstad. Het gaat om een meerjarig project. Op 29 juni 2016 heeft de raad ter dekking van de kosten in 2016, 682 duizend euro beschikbaar gesteld. Deze kosten worden uit de Stedelijk Investeringsfonds (SIV) reserve voorgefinancierd. Ook heeft de raad besloten de incidentele vrijval op het budget ‘aanpak Diepenring’ in de betreffende jaarschijven beschikbaar te houden voor het uitvoeringsprogramma.

Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 442 duizend euro)
In de Materiele Vaste Activa (MVA) was in een aantal gevallen sprake van een negatieve boekwaarde ultimo 2016. Dit is niet mogelijk op basis van regelgeving. Deze negatieve boekwaarden zijn ontstaan doordat bijdragen in de MVA ingeboekt zijn terwijl er nog niet voor datzelfde bedrag aan kosten is gemaakt. Om te voldoen aan de regelgeving worden de eigen middelen die in deze projecten zijn ingeboekt voor het deel waardoor een negatieve boekwaarde ontstaat, overgeboekt naar de exploitatie en verantwoord als resultaat. Deze bedragen moeten vervolgens worden gestort in een beklemde reserve, waaruit de toekomstige kapitaallasten worden gedekt. Binnen dit deelprogramma gaat het om de projecten Reitdiep en Kleine verkeersmaatregelen.

Overige (V 43 duizend euro)

Diverse voor- en nadelen tellen op tot een voordeel van 43 duizend euro.