Jaarverslag 2016

11.1.3 Burgerzaken

De afdeling Burgerzaken geeft onder meer paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen af. Ook doet Burgerzaken de Burgerlijke stand en de Basisregistratie personen (BRP). De afdeling organiseert eveneens alle verkiezingen. Burgerzaken ontvangt jaarlijks ongeveer 172.000 klanten aan de Kreupelstraat, in de wijkservicecentra Hoogkerk en Lewenborg, het geboorteloket in het Martini Ziekenhuis en sinds 2013 ook aan de Eemshaven (Registratie van Niet-Ingezetenen). We doen ons werk volgens de voorschriften en volgen de KCC-kwaliteitsnormen. De meeste frontofficetaken hebben direct te maken met de basisregistratie personen (BRP). We voeren onze taken op tijd, juist en rechtmatig uit. Daarbij houden we de kwaliteit en klanttevredenheid minimaal op het gemeentelijk en landelijk voorgeschreven niveau.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
 2016

Klanttevredenheid Kreupelstraat

--

7,5

8,8

Kwaliteit op basis van zelfevaluatie (basisregistratie personen)

goed

goed

goed

Wat wilden we bereiken in 2016?

We voeren onze taken tijdig, juist en rechtmatig uit, waarbij we de kwaliteit en klanttevredenheid  minimaal op het gemeentelijk en landelijk voorgeschreven niveau houden.
We willen bereiken dat de klanten tevreden zijn over publieke dienstverlening aan de balies.
Als resultaat van het jaarlijks te houden klanttevredenheidsonderzoek streefden we in 2016 naar een waardering van 7,5. Tenslotte wilden we de kwaliteit van de Basisregistratie personen verder verbeteren en daarbij in 2016 minimaal voldoen aan de norm: goed.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

Uitvoering van de Wet Basisregistratie personen (BRP)

  • Hieronder vallen onder andere aangiften van verhuizingen, vestigingen uit het buitenland, emigratie, kwaliteitscontrole, klanttevredenheid onderzoek en uitvoering diverse bijzondere wetten.

Uitvoering van de werkzaamheden van de Burgerlijke Stand:

  • Aangiften van geboorte en overlijden;
  • Huwelijksaangiften en huwelijksvoltrekkingen inclusief geregistreerd partnerschap;
  • Inschrijving van echtscheidingen en overige rechterlijke vonnissen.

Afgifte van identiteitsdocumenten

  • Reisdocumenten;
  • Rijbewijzen;
  • Afschriften burgerlijke stand en afschriften BRP;
  • Verklaringen omtrent het gedrag;
  • Overige persoonsdocumenten.

Verkiezingen: voorbereiding Tweede Kamerverkiezing op 15 maart 2017

  • Raadgevend referendum over het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne op 6 april 2016.

Zaakgericht werken
In 2016 is gestart met het zaakgericht werken. De backoffice van Burgerzaken (+beleid) neemt hieraan deel. Het zal in eerste instantie gaan om terugbel-notities als een zaak wordt aangeboden maar ook om opvolging en verwerking. Ook het KCC neemt hier aan deel.

Tegengaan identiteitsfraude

De Werkgroep Tegengaan Identiteitsfraude Noord-Nederland (WTI-NN) houdt zich bezig met document- en identiteitsfraude die onder meer ontstaat bij de (eerste) inschrijving in de Basisregistratie personen (BRP). Door kwaliteitsverbetering aan de voorkant (BRP) en het beschikbaar stellen van expertise door de samenwerking met de ketenpartners willen we de identiteitsfraude nog beter bestrijden.

Groningen is één van de vijf gemeenten in de regio Noord-Nederland waar de komende jaren een expertisecentrum wordt ingericht voor de gemeenten in de regio.

Conclusie

De beoogde doelen voor 2016 zijn gehaald.