Jaarverslag 2016

11.2.1 Een herkenbare gemeente

We willen als gemeente zoveel mogelijk een herkenbare en toegankelijke organisatie zijn. We laten dit zien in onze uitingen, zowel bij ons eigen optreden als in samenwerkingsverband. Onze huisstijl is hierbij een belangrijk middel. We willen als gemeente zoveel mogelijk een herkenbare en toegankelijke organisatie zijn. We laten dit zien in onze uitingen, zowel bij ons eigen optreden als in samenwerkingsverband. Onze huisstijl is hierbij een belangrijk middel: een eenduidige huisstijl geeft de gemeente één ‘gezicht’ en zorgt voor herkenbaarheid van de organisatie als afzender.

Wat wilden we bereiken in 2016?

We besteden extra aandacht aan het communicatief en visueel ondersteunen van wijkgericht werken en de vernieuwingen in het sociale domein.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

In de uitgave “Als de wijk de ruimte pakt” zijn burgerinitiatieven en lokale democratische initiatieven uitgelicht en in een logische samenhang gebracht. Ook zijn voorbereidingen getroffen om de wekelijkse gemeentelijke e-mailnieuwsbrief Stadsnieuws uit te breiden met vijf gebiedsedities (uitvoering in 2017). Daarnaast is een onderzoek voorbereid om te achterhalen op welke manier(en) burgers het liefst (wijk)informatie ontvangen.

Er zijn inmiddels 11 WIJ-teams, waarbij de dienstverlening is afgestemd op de behoeftes vanuit de buurt. Er is veel geïnvesteerd in het tot stand brengen van contact met de wijkbewoners. Zo zijn er wijkactiviteiten georganiseerd en zijn beeldschermen met WIJ-informatie in de lokale supermarkten geplaatst. Daarnaast is ingezet op gebruik van social media en is de WIJ-website opgeschoond.

Verder bleek in 2016 dat onze bestaande huisstijl, hoewel deze naar behoren functioneert voor algemene corporate uitingen, vaak als knellend werd ervaren in overige communicatie. Daarom heeft in 2016 een herbezinning op de bestaande huisstijl plaatsgevonden, die heeft geleid tot een aantal aanpassingen waarbij rekening is gehouden met de doorgevoerde veranderingen in onze organisatie, met de manier waarop wij als organisatie in de samenleving staan en met nieuwe samenwerkingsverbanden.

Conclusie

We hebben in 2016 nadrukkelijk het wijkgericht werken onder de aandacht gebracht en de veranderingen in het sociaal domein ondersteund. Daarnaast zijn we gestart met het aanpassen van onze huisstijl, zodat deze meer vormvrijheid biedt, en daarmee de veranderde wijze waarop wij als herkenbare gemeente in de samenleving staan en met andere partijen samenwerken beter ondersteunt.