Jaarverslag 2016

1.2.2 Armoede en minimabeleid

We willen dat niemand in Groningen armoede lijdt. Rondkomen met een inkomen op of net boven het minimum is lastig. Met ons armoede- en minimabeleid ondersteunen we mensen die in armoede leven. Dat doen we met aanvullende financiële ondersteuning (vangnet). Dit combineren we met begeleiding waarbij mensen weer regie krijgen over hun eigen situatie (vliegwiel). We werken intensief samen met maatschappelijke partners en bedrijven (verbinding).

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Realisatie
 2015

Beoogd
 2016

Realisatie
 2016

Aantal toegekende aanvragen bijzondere bijstand

5.766

Stabiel

6.470

Waarvan in het kader van de witgoedregeling

767

Stabiel

882

Aantal verstrekte individuele inkomenstoeslagen (voorheen LDT’s)

4.360

Stabiel

4.588

Aantal gehonoreerde vergoedingen ouderbijdrage schoolfonds (schooljaar)

2.236

Stabiel

2.117

Aantal deelnemers collectieve zorgverzekering

Lichte daling

Stabiel

Lichte daling

Aantal ondersteunings-contacten dat tot stand komt binnen de projecten/overige activiteiten van het armoedebeleid

-

25.000

26.500

Wat wilden we bereiken in 2016?

Minimaregelingen

  • Het was de verwachting dat het aantal toegekende aanvragen bijzondere bijstand stabiel zou blijven ten opzichte van 2015. Toen bedroeg dit 5.766. Er is dus sprake van een stijging van 12%.
  • In 2016 zijn er 882 aanvragen voor de witgoedregeling toegekend. We verwachtten een stabiele lijn in de aantallen, maar in 2015 zijn er 767 aanvragen toegekend. We hebben 15% meer verstrekkingen gedaan dan in 2015.
  • In 2016 zijn er 4.588 individuele inkomenstoeslagen verstrekt. Het was de verwachting dat het aantal stabiel zou blijven ten aanzien van 2015, toen het aantal 4.360 bedroeg. Er is dus sprake van een lichte stijging.
  • Over het schooljaar 2015/2016 zijn 2.117 vergoedingen ouderbijdrage schoolfonds verstrekt. Het was de verwachting dat het aantal stabiel zou blijven ten opzichte van 2015. In 2015 bedroeg het aantal 2.236. We hebben dus meer verstrekt dan verwacht.
  • Bij het aantal deelnemers aan de collectieve verzekering zien we een lichte daling, terwijl we een stabiele ontwikkeling hadden verwacht.  

Armoedeprojecten
We willen bereiken dat steeds meer mensen in armoede verlichting ondervinden van hun financiële nood en net als anderen kunnen meedoen in de samenleving, en zo mogelijk een stap verder komen. De bewustwording van armoede als maatschappelijke vraagstuk wordt gestimuleerd en we leggen verbinding met allerlei maatschappelijke organisaties om tot initiatieven te komen. Het bereik aan de deelname aan projecten en voorzieningen wordt vergroot.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

We hebben:

  • Bekendheid met ondersteuningsmogelijkheden en -regelingen vergroot; toegang verbetert;
  • Mensen ondersteunt en gestimuleerd zichzelf en anderen te helpen;
  • Initiatieven uit de samenleving gefaciliteerd.

Armoedeprojecten (niet uitputtend)

  • Geïnvesteerd in contacten met ondernemers, onderwijsinstellingen, en projectuitvoerders;
  • De bekendheid van armoederegelingen en voorzieningen vergroot;
  • Trainingen Armoede dichtbij verzorgd aan 300 professionals om armoedesignalen te herkennen;
  • Het gebruiksgemak en de bekendheid van de Stadjerspas vergroot, en de administratieve last teruggebracht doordat de Stadjerspas steeds vaker geldt als inkomenstoets;
  • Contacten gelegd met WIJ-teams en gebiedsteams over afstemming en deskundigheidsbevordering;
  • Een afwegingskader ontwikkeld om tot een goede afweging te komen over nut en noodzaak van projecten;
  • Het accent op kinderen, jongeren en gezinnen verder aangescherpt, mede met het oog op de nieuwe kindmiddelen die we per 1 januari 2017 ontvangen van het Rijk.
  • Nieuwe projecten opgepakt, zoals het beschikbaar stellen van bonnen voor speelgoed en kleding;
  • Een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder deelnemers aan projecten en gebruikers van voorzieningen.

Conclusie

Minimaregelingen
De kosten voor de bijzondere bijstand zijn hoger uitgevallen dan begroot. Dit komt onder andere door de toegenomen kosten voor bewindvoering en de kosten voor aanvullende bijstand aan jongeren onder de 21 jaar. Ook het gebruik van de witgoedregeling en de individuele inkomenstoeslag is gestegen. De vergoeding ouderbijdrage schoolfonds en het aantal deelnemers aan de collectieve zorgverzekering zijn licht gedaald.
We hebben de bekendheid en toegankelijkheid van de minimaregelingen vergroot. Dit hebben we onder andere gedaan door de inzet van het Serviceteam en brugfunctionarissen.

Armoedeprojecten
De tevredenheid van gebruikers en deelnemers is zeer groot. Armoede als maatschappelijk vraagstuk is beter op de kaart gezet, zowel bij burgers, maatschappelijke organisaties als ambtelijke collega's. Een betere informatievoorziening heeft geleid tot meer vraag bij diverse projecten en voorzieningen. Het aantal houders van de Stadjerspas is in 1 jaar gestegen van 8.000 naar 13.000. Ook worden er steeds meer voorzieningen aan gekoppeld. De ambtelijke projectgroep heeft zich ontwikkeld tot een expertiseteam. De inzet van ervaringsdeskundigen blijkt goed te werken.