Jaarverslag 2016

1.2.3 Handhaving

Het centrale doel van de afdeling Handhaving is het bevorderen van maximale naleving. Dit wil zeggen dat wij willen bereiken dat zo min mogelijk klanten een uitkering ontvangen waar zij geen recht op hebben. De nadruk ligt daarbij op preventie, pakkans en het terugdringen van de bijstandsuitgaven.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Realisatie
 2015

Beoogd
 2016

Realisatie
 2016

Aantal beëindigde uitkeringen

399

daling

222

Aantal opgelegde boetes

430

daling

306

% toegekende uitkeringen

62%

< 63%

62%

Wat wilden we bereiken in 2016?

We wilden maximale naleving en nalevingsbereidheid van wetten en regels. We verwachtten dat er in 2016 minder dan 63% van de uitkeringsaanvragen worden toegekend. Omdat we in 2015 incidenteel extra handhavingscapaciteit hebben ingehuurd voor een grootschalige screening op rechtmatigheid verwachtten wij dat in 2016 minder uitkeringen beëindigd worden en minder boetes worden opgelegd

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • Strenge controle aan de poort;
  • Voorlichting over regels en sancties gegeven;
  • Fraude-alertheid binnen de organisatie door middel van coaching medewerkers bevorderd;
  • Themacontroles;

Conclusie

Het aantal beëindigde uitkeringen is volgens verwachting gedaald. Alle signalen die daartoe aanleiding gaven zijn onderzocht. De kwaliteit van de signalen is wel toegenomen. Ten opzichte van 2015 hebben we 4% meer beëindigingen uit onze onderzoeken gerealiseerd.

Het aantal boetes is volgens verwachting gedaald. Hier bovenop hebben we het laatste kwartaal nog wat boetebesluiten laten liggen omdat we een efficiëntere werkwijze aan het implementeren zijn. Inmiddels zijn we deze opgelopen achterstand aan het wegwerken.

Door het blijven inzetten op coaching van medewerkers hebben we de preventiequote van de instroom verhoogd naar 38%. De gepleegde inzet op dit onderdeel heeft ertoe geleid dat de preventiequote zich nu stabiliseert zo rond de 38%. Overigens heeft dit niet tot negatieve gevolgen voor het aantal bezwaarschriften of klachten geleid.