Jaarverslag 2016

Deelprogramma7.2: Openbaar vervoer

Inleiding

Goed openbaar vervoer draagt bij aan het succes van tal van andere beleidsterreinen. Onze ambitie is dat het openbaar vervoer aan aantrekkelijkheid wint door verbetering van het aanbod, de betrouwbaarheid, dienstverlening en aansluiting. We willen de vraag naar vervoer goed faciliteren en meebewegen met veranderingen. Goed openbaar vervoer is betaalbaar en duurzaam. Dat leidt tot een hoge klanttevredenheid, ondanks de druk op de overheidsbijdragen.

We willen dat:

  • De dynamo's van Groningen (inter-)nationaal en regionaal bereikbaar zijn met kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer;
  • Alle wijken en belangrijke stedelijke functies bereikbaar zijn met het openbaar vervoer;
  • Het openbaar vervoer vervult een sociale rol voor de mobiliteit van mensen.

Beleidsvelden

  • Spoor
  • Bus

Effectindicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van ons beleid in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator(en)

Behaald
 2015

Beoogd
 2016

Behaald 2016

Waardering openbaar vervoer op buurtniveau: algemeen

-

≥ 7,0

84% (zeer) tevreden

Waardering busvervoer door OV-reizigers (klanttevredenheid)

7,65

≥ 7,5

7,7

Waardering regionale treindiensten door treinreizigers (klantentevredenheid)

7,3

≥ 7,5

7,6

Reizigerskilometers bus-concessie Groningen - Drenthe (in miljoenen)

256

≥ 470 *

269

Reizigerskilometers regionale treinen in Groningen (in miljoenen)

273

≥ 260

N.n.b.

 * De doelstelling in de begroting OV-bureau was een stijging van 1% in 2016 ten opzichte van 2015. De stijging is met 5% ruim gehaald.