Jaarverslag 2016

7.2.2 Bus

We zijn de beheerder van een groot deel van de wegen waar de bus gebruik van maakt. Tevens zijn wij opdrachtgever van het openbaar busvervoer. Samen met de provincies Groningen en Drenthe zijn we de deelnemende bestuursorganen van de gemeenschappelijke regeling OV-bureau Groningen-Drenthe.  

Binnen het beleidsveld bus werken we aan busverbindingen en busstations. Hoogwaardige openbaar vervoerknooppunten met faciliteiten voor overstappen zijn een belangrijk onderdeel van het netwerk. Het verbeteren van de efficiëntie van het openbaar vervoer is daarbij cruciaal om de groeiende vervoersbehoefte te faciliteren.

De belangrijkste doelen voor de middellange termijn zijn:

  • Opwaarderen bushaltes door deze toegankelijk te maken en/of DRIS-palen met reizigersinformatie te plaatsen;
  • Afronding ambitieniveau bus 1 en 2 uit de HOV-visie.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
 2016

Aantal toegankelijke bushaltes binnen de gemeente Groningen

393

420

414

Aantal DRIS-panelen (overzichtspanelen) binnen de gemeente Groningen

203

226

216

Afronding ambitieniveau bus 1 en 2 HOV-visie

Deels afgerond

Afgerond

Grotendeels afgerond

Wat wilden we bereiken in 2016?

We willen dat onze stedelijke dynamo's, alle wijken en stedelijke functies (uitstekend) met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Dit willen we bereiken door het verbeteren van het aanbod, de betrouwbaarheid en dienstverlening van en de aansluitingen binnen het openbaar vervoer en tussen openbaar vervoer en andere modaliteiten. Het is van belang dat voor de start van de werkzaamheden voor Aanpak Ring Zuid en Spoorzone Groningen het netwerk van openbaar vervoer de gewenste en met regionale partners afgesproken kwaliteit heeft. Voor de start van deze werkzaamheden willen we bus-infrastructuur op orde hebben om zo de gewenste HOV-dienstregeling te kunnen rijden. Daarnaast willen wij het openbaar busvervoer de komende jaren verder verduurzamen.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • HOV-as West (Koeriersterweg – Hoofdstation) is afgerond;
  • Projecten Hoogkerk: rotondes bij Hoogkerk grotendeels aangepast en tunnel Eemsgolaan aangelegd;
  • Verschillende bushaltes opgewaardeerd door plaatsen DRIS (Dynamische Reizigersinformatie) c.q. toegankelijk maken;
  • Diverse bus-maatregelen uit HOV-Visie: zoals aanpassingen Oostersingel afgerond, Kolendrift aangelegd en Fase 1 doorstroming Stationsweg opgeleverd.

Conclusie

In 2016 is verder gewerkt aan het gewenste netwerk van (hoogwaardig) openbaar busvervoer (HOV). Zo is onder andere de HOV-West afgerond, zijn verschillende deelprojecten rondom Hoogkerk afgerond en zijn diverse busmaatregelen uit het HOV-pakket opgeleverd. De reden dat geen van de gestreefde prestatie-indicatoren is gehaald, is deels dat uitvoering van deze projecten gelijktijdig met andere projecten niet kon en deels dat meer tijd is genomen voor participatie. Belangrijk daarbij was dat deze tijd bij nader inzien hier ook voor beschikbaar was. Voor het gewenste conversiemoment in september 2017 is de afgesproken minimaal benodigde infrastructuur functioneel beschikbaar.

Verder was 2016 qua busreizigersaantallen en busreizigerskilometers in heel Groningen en Drenthe een jaar van behoorlijke doorgroei (5%), vooral te danken aan het HOV. Daarnaast is de implementatie van twee elektrische bussen en twee waterstofbussen in 2016 voorbereid.