Jaarverslag 2016

Deelprogramma 7.3: Auto

Inleiding

In ons Ommeland is weinig verstedelijking. De auto is dan ook een belangrijk vervoermiddel voor het sociaal en economisch functioneren van Stad en regio. Van groot belang is dat de dynamo's in Stad (inter)nationaal en regionaal goed bereikbaar zijn met de (vracht)auto. Voor toekomstige bereikbaarheid zijn aanpassingen aan de auto-infrastructuur nodig. Niet alleen voor de economie van de stad, maar ook om te voorkomen dat er alternatieve autoroutes ontstaan op ongewenste plekken. De kwaliteit van de leefomgeving verbetert door het verkeer te concentreren op de stedelijke hoofdwegen en sluipverkeer door de wijken te voorkomen.

De komende jaren staan in het teken van een aantal grote projecten. Groningen Bereikbaar wil de stad in deze periode bereikbaar houden en maximaal 10 minuten extra reistijd op de invalsroutes. Andere maatregelen voorkomen verkeer of verspreiden dit beter. Een efficiënt en duurzaam goederenvervoer maakt hier onderdeel van uit.

Beleidsvelden

  • Regionale ontsluiting ringwegen;
  • Stedelijke hoofdstructuur en goederenvervoer;
  • In de wijken.

Effectindicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van ons beleid in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald
 2015

Beoogd
 2016

Behaald 2016

Aantal auto's op het binnencordon (werkdag)

233.200

220.000

222.200

Aandeel van de auto in de modal split binnen de gemeente Groningen

39,1%

30-35%

39,1%

Totale reistijd op 9 specifieke trajecten

93

max 177,5

83,5

1: Binnencordon
Het binnencordon is een denkbeeldige lijn binnen de stad Groningen (gebied tussen spoorlijn Groningen-Sauwerd, Westelijke Ringweg, Zuidelijke Ringweg, Winschoterdiep, Eemskanaal, Van Starkenborghkanaal en Noordelijke Ringweg). Op alle wegen en fietspaden die deze lijn kruist, worden jaarlijks zowel het auto- als het fietsverkeer geteld. Zodoende weten we hoeveel verkeer op een gemiddelde werkdag deze lijn kruist.
Het cordon is opgeschoond op punten waar niet meer wordt geteld en opnieuw bepaald. Hierdoor ontstaat een trendbreuk. In 2016 zijn er 3000-3500 auto's minder meegenomen ten opzichte van de voorgaande jaren.

2: Modal split
Met behulp van het gemeentelijke verkeersmodel kunnen we onder andere de modal split (de verdeling van de verplaatsingen over de modaliteiten fiets, auto, bus en trein) met een herkomst én bestemming binnen gemeente Groningen bepalen. In 2014 is van het GroningenPlus model, dat we hiervoor gebruiken, een update gemaakt.

3: Reistijden
Groningen Bereikbaar meet de reistijden op 9 invalsroutes/ trajecten vanuit de regio de stad in:

  • A7 aansluiting Westpoort tot Hoendiep-Friesestraatweg;
  • A7 aansluiting Westpoort tot Europaweg-Damsterdiep;
  • A28 tot Emmaviaduct-Eeldersingel;
  • N360-Noorddijkerweg tot Europaweg-Damsterdiep;
  • N355 tot Ebbingestraat-Diepenring;
  • N355 tot Hoendiep-Friesestraatweg;
  • N361 tot Ebbingestraat-Diepenring;
  • Knoop Oostelijke ringweg/Noordelijke ringweg tot Europaweg-Damsterdiep;
  • A7 vanuit richting Hoogezand tot Europaweg-Damsterdiep.

De indicator geeft de som van de reistijden op deze 9 trajecten weer. De reistijden zijn een gemiddelde over een jaar (exclusief schoolvakanties) en een gemiddelde van de ochtend- en avondspits. Tijdens de uitvoering van de grote projecten heeft Groningen Bereikbaar als doel gesteld dat de reistijden per traject niet meer dan 10 minuten mogen toenemen ten opzichte van de reistijden in 2014 (referentiejaar). Voor het totaal van de 9 trajecten is dat dus 90 minuten. Het referentiejaar bleek niet goed in de begroting te zitten en is nu gecorrigeerd.