7.3.1 Regionale ontsluiting ringwegen
Het beleidsveld regionale ontsluiting en ringwegen richt zich op de wegen die onze stad met de regio en de rest van Nederland verbinden. De komende jaren neemt de druk op de weg toe. Het is onze uitdaging om een goede balans te vinden tussen oplossingen voor de doorstromingsproblemen en het behouden van een leefbare stad. Voor de ring willen we uitbreiding van de capaciteit en verbetering van de doorstroming. Daarnaast streven we naar minder autokilometers tijdens de spits via mobiliteitsmanagement. Ook willen we de capaciteit van de wegen beter benutten met behulp van verkeersmanagement. Binnen 10 jaar willen we alle gelijkvloerse kruisingen in de ring ongelijkvloers maken.
Prestatie indicatoren
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Indicator (en) | Behaald 2015 | Beoogd 2016 | Behaald |
---|---|---|---|
Aantal gelijkvloerse kruisingen in ringwegen | 5 | 5 | 5 |
Wat wilden we bereiken in 2016?
Voor de Zuidelijke ringweg wilden we de aanbesteding afronden en het werk voorbereiden om in 2017 te kunnen bouwen. Tijdens de grote verbouwingen van de Zuidelijke ringweg en de spoorzone is het doel van Groningen Bereikbaar om regie te voeren op de planning van de werkzaamheden, een goede communicatie te verzorgen en het gecoördineerd inzetten van mobiliteits- en verkeersmanagement.
Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?
- Aanbesteding Zuidelijke ringweg is afgerond. Voorbereidende werkzaamheden met de aannemer zijn gestart;
- Reitdiepplein (tweede fase en verdubbeling verbindingsbogen) is in 2016 afgerond;
- Opwaarderen Oostelijke ringweg is in 2016 afgerond;
- Vervanging van de Noordzeebrug en kruising Bedumerweg/Noordelijke ringweg ongelijkvloers maken zijn afgerond in 2016;
- In 2016 is samen met de provincie Groningen gestart met het project Westelijke ringweg.
- Groningen Bereikbaar voert regie op de planning van de werkzaamheden, een goede communicatie en gecoördineerd mobiliteitsmanagement en verkeersmanagement.
Conclusie
De ringweg, als belangrijkste alternatieve route, is klaar voor de ombouw van de zuidelijke ringweg. De ombouw en aanpassingen aan de Oostelijke ringweg, de Noordelijke ringweg en het Reitdiepplein zijn alle in 2016 afgerond. Dit is terug te zien in de reistijden. In 2015 zijn de reistijden hoger door de werkzaamheden en in 2016 lager door gebruik van de nieuwe infrastructuur.
De Zuidelijke ringweg is aanbesteed en samen met de aannemer, Combinatie Herepoort, zijn de voorbereidingen in volle gang. Op straat zijn de eerste voorbereidende werkzaamheden te zien, onder andere het verleggen van kabels en leidingen. Samen met Groningen Bereikbaar zijn de projecten bezig om plannen te maken voor tijdens de ombouw. Het loket bereikbaarheid is bijvoorbeeld in 2016 geopend voor alle vragen van bereikbaarheid.
Na de Zuidelijke ringweg is het noordelijke deel van Westelijke ringweg aan de beurt. Dit is het laatste deel dat nog niet ongelijkvloers is gemaakt. De eerste verkenningen zijn samen met de provincie gestart in 2016.