Deelprogramma 7.1: Fiets
Inleiding
Het succes van de fiets in onze stad danken we aan onze ideale fietsomstandigheden: een compacte stad met korte fietsafstanden waarbij de fiets vrijwel altijd het snelste vervoermiddel is. Bovendien draagt de fiets bij aan een duurzaam gebruik van onze stad en is de fiets belangrijk voor ons vestigingsklimaat en onze bereikbaarheid. Tot slot willen we de gezondheid van de Stadjers verbeteren en de veiligheid vergroten. De fiets kan hieraan een bijdrage leveren.
We willen ons goede fietsbeleid voortzetten. Tegelijkertijd wordt Groningen drukker. De ruimte wordt beperkter, net als het beschikbare geld. Natuurlijk gaan we door met het verbeteren van het bestaande fietsnetwerk met bredere fietspaden, nieuwe fietsverbindingen en grotere stallingen. Maar om echt antwoord te kunnen geven op de stedelijke uitdagingen moeten we nú een belangrijke keuze, een schaalsprong, maken. Dat houdt in dat we meer gebruik gaan maken van het zelf-organiserend en lerend vermogen van onze fietsers. In onze fietsstrategie ‘Wij zijn Groningen Fietsstad’ (2015) kiezen we daarbij voor ondersteunen en stimuleren en duidelijk niet voor strengere regels.
Onze fietsstrategie en het bijbehorende uitvoeringsprogramma zijn in 2015 vastgesteld.
Beleidsvelden
- Fietsnetwerk
- Fietsparkeren op maat
- Gedrag en communicatie
Effectindicatoren
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van ons beleid in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten wordt, staat er een streepje.
Indicator (en) | Behaald | Beoogd | Behaald 2016 |
---|---|---|---|
% fietsers in modal split | 61% | 62% | - |
Gemiddeld tevredenheidscijfer fiets en fietsbeleid | 6,9 | 7,2 | 7,0 |