Jaarverslag 2016

7.3.2 Stedelijke hoofdstructuur

Stedelijke hoofdstructuur
De bereikbaarheid van de dynamo’s in de stad is van groot economisch belang. De doorstroming op de aansluitingen van en naar de ring en de aanrijdroutes naar de dynamo’s kunnen op een aantal plekken beter. Voor nu, voor de toekomst, maar zeker ook om de stad bereikbaar te houden tijdens de uitvoering van de grote (infrastructurele) projecten in de stad. Deze maatregelen moeten we op korte termijn nemen.

Goederenvervoer
Eind 2014 ondertekende de staatssecretaris met meer dan 50 verschillende ondernemers en vervoerders in Groningen de Green Deal ZES (‘Zero Emission Stadslogistiek’). Daarmee moet de bevoorrading van de binnenstad van Groningen in 2025 zonder uitstoot plaatsvinden. Daartoe zetten vervoerders en verladers in Groningen schone en zuinige voertuigen in. Nieuwe technologie en innovatieve logistieke concepten moeten dit mogelijk maken. Daarnaast is ook aandacht voor handhaving, initiatieven op het gebied van slimme samenwerking, en voor slimmere benutting van bestaande concepten.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
 2016

Aantal kruisingen dat is aangepakt

-

3

0

Aantal experimenten met goederenvervoer

-

3

1

Wat wilden we bereiken in 2016?

Stedelijke hoofdstructuur
De stad en vooral de dynamo's bereikbaar houden, nu en tijdens de uitvoering van de grote infrastructurele projecten door het nemen van maatregelen ter verbetering van de autodoorstroming. In 2016 werken we samen met Rijkswaterstaat de plannen uit voor de nieuwe Gerrit Krolbruggen. Ook willen we met de plannen voor de Oosterhamrikzone flinke vooruitgang boeken.

Goederenvervoer
Verder wilden we het aantal (niet-elektrische) autokilometers in de binnenstad verminderen, door de venstertijden aan te passen en een proef met een 'logistieke hub' (overslagpunt).

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

Stedelijke hoofdstructuur

  • Het project Sontbrug en Sontwegtracé is afgerond in 2016;
  • De planstudie voor de Gerrit Krolbrug is afgerond op basis waarvan een voorkeursvariant is gekozen;
  • Principebesluit over de nieuwe autoverbinding in de Oosterhamrikzone en herstructurering van de zone;
  • Voorbereiden maatregelen ter verbetering van de autodoorstroming tijdens ombouw Zuidelijke ringweg;
  • Voorbereiden en afspraken met marktpartijen over Intelligente transportsystemen (ITS).

Goederenvervoer

  • De venstertijden in de binnenstad zijn aangepast en het avondvenster is verdwenen;
  • We hebben veel overleg gevoerd over logistieke hubs met marktpartijen, meet-ups georganiseerd en er wordt een pilot voorbereid;
  • We zijn aangesloten bij een Europees initiatief over logistieke hubs voor Europese funding (duidelijkheid na zomer 2017).

Conclusie

Voor de hinder van de ombouw van de Zuidelijke ringweg echt merkbaar is worden maatregelen getroffen ter verbetering van de autodoorstroming. Beoogd was om drie kruisingen in 2016 uit te voeren. Deze worden echter in 2017 uitgevoerd. De verkeerslichten Sumatralaan-Bedumerweg worden in 2017 aangepast, zodat dit tegelijkertijd met andere aanpassingen aan de verkeerslichten kan worden doorgevoerd. De kruising Noordelijke ringweg-Zonnelaan wordt meegenomen in het totaalplan voor Zernike. Voor de inzet van dynamische verwijzing bij het Universitair Medisch Centrum-zuid is in 2016 een start gemaakt met onderzoeken hoe deze verwijzing uit te voeren en wordt in 2017 uitgevoerd.
In 2016 zijn belangrijke besluiten genomen over de Gerrit Krolbrug en het Oosterhamriktracé: een voorkeursvariant voor de Gerrit Krolbrug en het principebesluit voor een autoverbinding in de Oosterhamrikzone.
Daarnaast is in 2016 vanuit de Netwerkanalyse een financiële bijdrage geleverd aan het landelijke/regionale ontwikkel- en implementatieprogramma via de regio Groningen – Assen voor Intelligente Transsport Systemen (ITS). Doel is om reizigers te begeleiden van deur tot deur, onder andere met slimme verkeerslichten, weg- en reisinformatie. Nu de afspraken met marktpartijen zijn vastgelegd, volgt vanaf 2017 de implementatie, ook in de stad Groningen.

Het aanpassen van de venstertijden biedt een voordeel voor zero-emissie aangedreven voertuigen. Bedrijven die in een zero-emissie aangedreven voertuig rijden, krijgen altijd een ontheffing.

We hebben daarnaast een flinke stap gemaakt in het denken over logistieke hubs. De markt is echter nog wel terughoudend een logistieke hub op te pakken. Daarom zijn er wat minder experimenten uitgevoerd dan we eigenlijk hadden gewild, wel is er een pilot voorbereid die in 2017 vorm moet krijgen. Dit resultaat is te danken aan veel gesprekken die zijn gevoerd met logistieke bedrijven en start-ups, met lokale distributeurs en partijen in fietslogistiek. Ook is er onderzoek gedaan met onze kennisinstellingen. In Europees verband zijn we bovendien aangesloten bij een initiatief uit onder andere Göteborg, Mechelen en Edinburgh over logistieke hubs. Na de zomer 2017 horen we of dit Europese funding krijgt.
Groningen nam verder het afgelopen jaar deel aan het landelijke project ‘Supermarktlogistiek’ om te komen tot een betere doorstroming en minder zoekkilometers in binnensteden, maar ook het effectief benutten van vrachtwagencapaciteit en het terugdringen van de uitstoot van CO2 en fijnstof.