Jaarverslag 2016

7.2.1 Spoor

Binnen het beleidsveld spoor werken we aan treinverbindingen en treinstations. Hoogwaardige openbaar vervoerknooppunten zijn een belangrijk onderdeel van het netwerk. Het verbeteren van de efficiëntie van het openbaar vervoer is daarbij cruciaal om de groeiende vervoersbehoefte te faciliteren. Als gemeente hebben wij een belangrijke rol bij het inpassen van ambities op het spoor. Het gaat om verbindingen van en naar stationslocaties en de inrichting van stationsomgevingen. En daarmee ook om (keten) voorzieningen in de omgeving van treinstations. De opdrachtgevers voor het landelijke en regionale spoorwegennet zijn respectievelijk het rijk en de provincies. Bij veel bestuurlijke keuzes worden wij betrokken.

Voor de middellange termijn willen we:

  •  De toegankelijkheid Hoofdstation verbeteren;
  •  De ketenvoorzieningen verbeteren;
  •  De mogelijkheden verkennen van verdichten spoor op korte afstand.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
 2016

Aanleg fietstunnel en bustunnel Hoofdstation

Niet afgerond

Niet afgerond

Niet afgerond

Uitbreiding fiets-stallingscapaciteit Hoofdstation

10.000

10.000

10.000

DRIS op alle instaphaltes voor de bus bij treinstations

11

11

10

Alle bushaltes bij treinstations toegankelijk

9

9

2

Wat wilden we bereiken in 2016?

We willen dat onze stedelijke dynamo's, alle wijken en stedelijke functies (uitstekend) met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Dit willen we bereiken door het verbeteren van het aanbod, de betrouwbaarheid en dienstverlening van en de aansluitingen binnen het openbaar vervoer en tussen openbaar vervoer en andere modaliteiten. Het is van belang dat voor de start van de werkzaamheden voor Aanpak Ring Zuid en Spoorzone Groningen het netwerk van openbaar vervoer de gewenste en met regionale partners afgesproken kwaliteit heeft.
Daarnaast willen wij kijken hoe om te gaan met het reserveren van ruimte voor spoorambities op langere termijn en de mogelijkheden voor een station in Hoogkerk verkennen.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • Publicatie Ontwerp Tracébesluit Extra sneltrein Groningen Leeuwarden (inclusief onderdoorgang Paterswoldseweg);
  • Verbeteren spoorverbinding Groningen – Assen - Zwolle (zoals voorbereidingen pendel Assen-Groningen);
  • In kader project Spoorzone Groningen (Stationsgebied): besluit verplaatsen busstation naar zuidzijde, besluit aanleg fietstunnel en fietsenstalling, besluit inrichting Westflank voor onder andere taxi's en Kiss&Ride en besluit aanleg korte bustunnel.

Conclusie

In 2016 is verder gewerkt aan het gewenste netwerk van openbaar spoorvervoer. Zo is onder andere in Assen gestart met de bouwwerkzaamheden voor de benodigde spoorinfrastructuur voor de pendel Assen-Groningen, is het Ontwerp Tracébesluit voor de sneltrein Groningen Leeuwarden gepubliceerd en is besloten tot  verplaatsen van het busstation naar zuidzijde van het Hoofdstation, aanleg fietstunnel en fietsenstalling Hoofdstation, inrichting Westflank voor onder andere taxi's en Kiss&Ride bij het Hoofdstation en tot aanleg van de korte bustunnel Hoofdstation.
De belangrijkste reden dat het aantal toegankelijke haltes en DRIS bij het Hoofdstation is afgenomen, is dat er een busstrook op de Stationsweg is gecreëerd. Deze busstrook vervangt enkele bushaltes. Deze maatregel heeft de doorstroming van het busverkeer wel verbeterd.