Jaarverslag 2016

7.4.1 Parkeervoorzieningen

In de stad bieden we verschillende vormen van parkeren aan. Parkeren op straat en in garages dicht bij het centrum voor kortparkeerders. Hierbij willen we zo veel en zo goed mogelijk gebruik maken van onze parkeergarages. Andere parkeervormen zijn buurtstallingen voor inwoners van onze schilwijken en het parkeren op P+R-terreinen aan de randen van de stad voor langparkeerders

We willen:

  • Goed bereikbare en toegankelijke P+R-terreinen voor bezoekers van de stad;
  • Parkeerplaatsen in de wijken voor de wijkbewoners.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
2016

Aantal parkeerplaatsen op P+R-terreinen

3.190

3.890

3.190

Aantal wijken waarmee een parkeerplan is opgesteld

 0

3

3

Wat wilden we bereiken in 2016?

We wilden het P+R-systeem rond de stad completeren, door de capaciteit uit te breiden met nieuwe locaties Reitdiep en Meerstad en door de kwaliteit van bestaande locaties te verbeteren. Daarmee zijn we voorbereid op de aanpak Ring Zuid en werkten we aan mobiliteitsmanagement.
Verder wilden we in overleg met de betreffende bewonersorganisaties en bewoners de parkeersituatie in enkele overbelaste wijken aanpakken.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • Vaststellen plannen voor nieuw parkeerregime Oosterparkwijk, Korrewegwijk, De Hoogte;
  • Planvorming en voorbereiding aanleg P&R-terreinen Meerstad en Reitdiep;
  • Planvorming en voorbereiding extra uitbreiding P&R-terrein Hoogkerk;
  • Routing, kwaliteit en duurzaamheid P&R-terreinen verbeteren.

Conclusie

In 2016 hebben we hard gewerkt aan de planvorming van de nieuw te realiseren P&R-terreinen Meerstad en Reitdiep. De feitelijke aanleg van deze terreinen hebben we in 2016 uiteindelijk niet kunnen realiseren omdat de planvorming voor deze terreinen toch meer tijd heeft gevraagd dan we van te voren hebben ingeschat. Daarnaast is een extra uitbreiding voorbereid van P&R-terrein Hoogkerk. De planning is dat de terreinen in 2017 worden gerealiseerd. Wel hebben we een aantal kwaliteitsverbeteringen kunnen doorvoeren. Op alle P&R-locaties in de stad kunnen OV-fietsen worden geleend en hebben we fietskluizen voor particulieren én bedrijven aangelegd.

Verder hebben we in 2016 plannen opgesteld voor het invoeren van betaald parkeren in de Hoogte, Korrewegwijk en de Oosterparkwijk. We constateren dat dit veel discussie in deze wijken heeft opgeleverd en dat er geen uitgesproken standpunt is voor óf tegen de invoering van betaald parkeren én ook dat er verschillende opvattingen zijn over de vorm waarop het betaald parkeren wordt ingevoerd. De parkeerplannen zijn eind 2016 vastgesteld, in overleg met de raad en met aanpassingen die vooral te maken hebben met draagvlak.