Jaarverslag 2016

7.1.1 Fietsnetwerk

Goede fietsverbindingen naar openbaar vervoer knooppunten, belangrijke economische trekkers (dynamo's) en de regio zijn belangrijk. In ons fietsnetwerk onderscheiden we het hoofdnetwerk, gericht op de snelle en doorgaande fietser, en het basisnetwerk, ontsluitend en fijnmazig. We zorgen voor de samenhang van ons fietsnetwerk op twee manieren. In de eerste plaats kijken we samenhangend naar fietsverbindingen. We benaderen niet elk fietspad apart, maar richten ons op het fietsnetwerk van deur tot deur. Ten tweede benaderen we de fiets als onderdeel van de totale vervoersketen, omdat niet iedere reis zich helemaal voor het gebruik van de fiets leent. Daarom proberen wij de fiets in te zetten om het laatste gedeelte van de reis mee af te leggen.

De belangrijkste doelen voor de middellange termijn zijn:

  • Binnen 4 jaar leggen we vier ontbrekende schakels voor fietsers aan;
  • Binnen 5 jaar leggen we vier nieuwe Fietsroutes Plus aan.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of eenmaal per twee jaar gemeten wordt, staat er een streepje.

Prestatie indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
2016

Aantal Fietsroutes Plus

2

2

2,5

Aantal aangelegde ontbrekende schakels

1

2

0

Wat wilden we bereiken in 2016?

Om ons hoofdfietsnetwerk te complementeren, wilden we in 2016 twee ontbrekende schakels aanleggen: een nieuw fietspad langs de Noordelijke Ringweg en een fietspad langs de spoorlijn Groningen-Sauwerd. Daarnaast werkten we mee aan de aanleg van Fietsroutes Plus van de provincie Groningen en wilden we naast de Slimme Routes naar Zernike andere Slimme Routes door de stad faciliteren.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • Aanleg eerste gedeelte van de Fietsroute Plus Groningen-Ten Boer (Stadsweg tussen Groningen en Ten Boer);
  • Verbeteren Slimme Routes naar Zernike Campus (fietsoversteek Pleiadenlaan en fietsstraat Bessemoerstraat);
  • Aanleg fietsstroken Diepenring (gedeelte Noorderhaven);
  • Aanleg fietspad Aquamarijnstraat (tussen Vinkhuizen en Friesestraatweg).

Conclusie

In het afgelopen jaar zijn grote stappen gemaakt in de aanleg van nieuwe fietsvoorzieningen. Voor wat betreft de fietspaden langs de Noordelijke Ringweg, de spoorlijn Groningen-Sauwerd en het fietspad Park Selwerd hebben we meer tijd genomen voor participatie. Uiteindelijk zijn eind 2016 de voorkeurtracés voor deze fietspaden bepaald. Verder is de voorbereiding van de fietspaden Midscheeps en Helperzoom en de fietsstraat Korreweg opgestart en is een aantal projecten opgeleverd. Meest in het oog springend was de fietsstraat Bessemoerstraat. Tenslotte is de provincie begonnen met de aanleg van de Fietsroute Plus naar Ten Boer, een groot gedeelte van deze route kan inmiddels gebruikt worden.