Jaarverslag 2016

Werk en inkomen

In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.

DeelprogrammaPrimitieve begrotingActuele begrotingRekeningVerschil
Lasten
01.1Werk en activering72.46278.69273.2875.405
01.1.1Regionaal arbeidsmarktbeleid1.4762.2521.642609
01.1.2Werk49.67252.71951.5391.180
01.1.3Maatschappelijke participatie21.31423.72220.1063.616
01.2Inkomen en armoedebestrijding195.053185.762192.356-6.594
01.2.1Uitkeringen173.127164.561168.828-4.267
01.2.2Armoede en minimabeleid15.06014.37516.804-2.429
01.2.3Handhaving1.5941.7171.64672
01.2.4Schuldhulp verlening5.2715.1095.07831
Baten
01.1Werk en activering0-27.86627.176-55.042
01.1.1Regionaal arbeidsmarktbeleid8656651.498-2.163
01.1.2Werk15.71416.25016.050-32.300
01.1.3Maatschappelijke participatie10.83210.9519.628-20.579
01.2Inkomen en armoedebestrijding0-154.556157.410-311.966
01.2.1Uitkeringen174.730152.165153.794-305.959
01.2.2Armoede en minimabeleid9387411.704-2.445
01.2.3Handhaving727276-148
01.2.4Schuldhulp verlening1.4991.5791.835-3.413
Reserve mutaties
Toevoegingen aan reserves0000
Onttrekking aan reserves-10-10-100
Totaal Saldo na bestemming.62.85582.02181.047974

Financiële toelichtingen

Deelprogramma 1.1 Werk en activering

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

5.405

-690

4.715

Omzet SW detachering (N 554 duizend euro)
Binnen de uitvoering van de WSW onderscheiden we de onderdelen SW detachering en begeleid werken en SW beschut. De SW wordt langzaam afgebouwd. Dat zien we niet alleen terug in dalende aantallen SW medewerkers, maar ook in een dalende omzet bij gedetacheerden. Dit is het gevolg van het teruglopende aantal SW medewerkers dat is gedetacheerd. Per 1 december 2016 zijn dit er nog 703. Voor de vergoeding van de begeleidingskosten voor afspraakbanen verwachten we uit te komen op 162 duizend euro (op basis van gemiddeld 41 plaatsingen voor een heel jaar). De omzet neemt af en de inkomsten voor begeleiding nemen toe, resulterend in een nadelige afwijking van per saldo 554 duizend euro.

  SW begeleid werken (V 233 duizend euro)

De kosten van begeleid werken dalen ten opzichte van de begroting met 230 duizend euro door de terugloop van het aantal personen waarvoor subsidie wordt verstrekt (begroot 160, stand per 31 december 139).   

Bonus begeleid werken (V 330 duizend euro)
Van het Rijk is een stimuleringsbijdrage ontvangen over het jaar 2014. Hiermee was geen rekening gehouden in de begroting. Overigens is 2014 het laatste jaar waarover de bonus wordt vergoed.
Doelstelling van de bonus is om aangepaste werkgelegenheid te scheppen voor mensen die graag willen werken maar hiertoe onder normale omstandigheden niet in staat zijn.

Bedrijfsvoering SW beschut (V 793 duizend euro)
Bij de begroting is voor 350 duizend euro structureel extra beleid toegekend voor de verwachte knelpunten binnen de bedrijfsvoering van SW beschut. Door verschillende incidentele meevallers blijkt nu dat voor 2016 dit extra beleid niet nodig is geweest. Deze incidentele meevallers bestaan onder meer uit:

a. Omzet SW beschut minus de materiaalkosten (V 127 duizend euro)
Dit wordt vooral veroorzaakt door incidentele verkopen van voorraden en efficiencyvoordelen.

b. Bedrijfslasten (V 666 duizend euro)
Er zijn voordelen behaald op kapitaallasten, personeel, onderhoud en energie. De lagere kapitaal- en onderhoudslasten worden verklaard doordat er niet geïnvesteerd hoefde te worden in nieuwe activiteiten voor klanten en er meer in house werd ontwikkeld. Op personele lasten is minder uitgegeven door onder andere het niet inzetten van vacatures. Door de verkoop van een deel van de Peizerweg vallen de energielasten lager uit.

We brengen de effecten van het niet besteden van de extra beleidsmiddelen in beeld voor het jaar 2017 en verder.

Loonkostensubsidie (V 1 miljoen euro)
In de begroting zijn wij uitgegaan van gemiddeld 120 te verstrekken loonkostensubsidies voor een heel jaar. Het blijkt echter dat we in 2016 op een realisatie zitten van gemiddeld 45 geplaatste personen. Ultimo 2016 zitten er in 79 geplaatste personen op een afspraakbaan of nieuw beschut. Daarmee valt ruim 1 miljoen euro vrij op dit budget. Tegenover deze vrijval staan de bijstandslasten van de klanten die we met inzet van een loonkostensubsidie bij een werkgever hadden kunnen plaatsen.

Loonkosten SW (N 215 duizend euro)
Het nadeel op de loonkosten SW wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt doordat minder uitstroom heeft plaatsgevonden dan verwacht. Daarnaast is ook een aantal begeleid werkers terug gestroomd naar de SW. Deze zijn niet in de berekening van de loonkosten SW meegenomen.

Projecten uit het P-budget (V 900 duizend euro )
Bijstand op maat (V 200 duizend euro)
De vrijval is een gevolg van de latere opstart van het project ‘Bijstand op maat”. Hiervoor was in 2016 200 duizend euro gereserveerd.
Traject Zelfstandigen (V 200 duizend euro)
Daarnaast is er als gevolg van een te hoge inschatting van de uitgaven in de loop van het jaar nu sprake van een vrijval op de trajecten Zelfstandigen van bijna 200 duizend euro.
Participatiebanen (V 500 duizend euro)
Voor participatiebanen was het beschikbare budget van 2016 gebaseerd op maximaal 500 deelnemers. Bij de jaarrekening blijkt dat hiervan slechts 62% is gerealiseerd door minder instroom. Mensen nemen deel op vrijwillige basis. Participatiebanen zijn voor iedereen toegankelijk mits er aan de (lage) criteria wordt voldaan. Een analyse van de werkelijke instroom is hierdoor lastig te maken.

Regionaal werkbedrijf (V 472 duizend euro)
De invoering van de Participatiewet brengt met zich mee dat we mensen met een arbeidsbeperking zoveel mogelijk bij reguliere werkgevers aan het werk willen krijgen. Als arbeidsmarktregio Groningen zijn we verplicht te komen tot de vorming van een regionaal Werkbedrijf. Hoe die banen tot stand komen en hoe de koppeling wordt gemaakt tussen banen en werkzoekenden wordt geregeld in het Werkbedrijf. Onder een Werkbedrijf moet worden verstaan een bestuurlijk samenwerkingsverband van vertegenwoordigers van gemeenten, UWV en sociale partners (werkgevers(organisaties) en vakbonden. Als centrumgemeente voor de arbeidsmarktregio ontvangt Groningen voor de inrichting van het Werkbedrijf in totaal 1 miljoen euro, verdeeld over 2014, 2015 en 2016. Ruim de helft van dit geld is nu ingezet. De inrichting heeft een doorloop naar 2017 en verder.

Samenwerkingsverband WIZ (V 182 duizend euro )
Werk in Zicht (WIZ) is het regionaal samenwerkingsverband voor de arbeidsmarktregio Groningen. De regio bestaat uit 27 gemeenten uit Groningen, Noord-Drenthe en het UWV. De regio is opgedeeld in vier subregio’s. Eén van de subregio’s is Centraal. De stad Groningen maakt hiervan deel uit naast nog een aantal andere gemeenten in de directe omgeving. Gemeente Groningen is centrumgemeente voor regionale samenwerking en voor de subregio Centraal. Het samenwerkingsverband wordt ondersteund door team regio ondersteuning WIZ. De kosten voor dit team worden gefinancierd uit bijdragen van de deelnemers, ESF subsidie en bijdragen van derden (zoals provincie Groningen). In 2016 is het team opnieuw gepositioneerd. Niet alle regiomiddelen zijn besteed in 2016.

ESF-subsidies (V 656 duizend euro )
De gemeente Groningen is aangewezen als centrumgemeente voor het aanvragen van ESF-subsidies.
Dit houdt in dat wij ESF-subsidie aanvragen voor de regio Groningen en de kop van Drenthe. De vrijval op ontvangen en rechtmatig verantwoorde ESF-subsidie wordt zoveel als mogelijk weer ingezet ter dekking van projecten die ook weer in aanmerking kunnen komen voor Europese subsidie. In 2016 is een drietal subsidiabele projecten afgewikkeld, waaronder de versnellingsagenda en ESF jeugd 2 en 3. Per saldo resteert een vrijval van ruim 600 duizend euro.

Gesubsidieerde banen (V 89 duizend euro )
De omzet van mensen die zijn geplaatst op een gesubsidieerde baan bedraagt 130 duizend euro. De kosten van begeleiding bedragen 41duizend euro. In de begroting is daar onvoldoende rekening mee gehouden. Het aantal gesubsidieerde banen loopt in de komende twee jaar terug naar nul.

Sectorplannen SW (V 385 duizend euro )
Landelijk zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de innovatie en transformatie van de sociale werkvoorziening. Groningen heeft hiervoor als centrumgemeente van de arbeidsmarktregio in 2015 incidenteel 2,2 miljoen euro ontvangen. Op deze manier zijn er middelen beschikbaar om maatregelen te kunnen nemen die bijdragen aan de veranderde rol die SW organisaties spelen bij de uitvoering van de Participatiewet. Het grootste deel van het ontvangen bedrag is doorgegeven aan de SW organisaties in de regio.

Bijdrage Rijk (V 125 duizend euro )
We hebben een extra ontvangen ESF-subsidie van het Rijk.

Overige afwijkingen (V 319 duizend euro )
Overige kleinere afwijkingen tellen op tot een voordeel van 319 duizend euro.

Deelprogramma 1.2 Inkomen en armoede bestrijding

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking (bedragen x 1.000 euro)

-6.594

2.853

-3.741

Buig (N 2,86 miljoen euro)

Het oorspronkelijk geraamde tekort op de BUIG (conform begroting) is 5,7 miljoen euro. Uit de jaarcijfers blijkt uiteindelijk dat het tekort 8,5 miljoen euro bedraagt. Dit is een verslechtering van het resultaat met 2,8 miljoen euro. Van dit nadeel heeft 2,3 miljoen euro betrekking op de uitkeringshoogte en 0,5 miljoen euro heeft betrekking op de grootte van het bestand. Het gemiddelde aantal klanten ligt ruim 30 personen hoger dan eerder aangenomen.

Het belangrijkste deel van het tekort zit in de dalende terugvorderingen van klanten. Hierbij kunnen we een drietal categorieën onderscheiden:

  • Vanwege aanpassing van wet- en regelgeving is de termijn voor verrekening van vorderingen met de uitkering verlengd van 3 naar 6 maand. Hierdoor kunnen meer terugvorderingen worden verrekend met de uitkering met als gevolg minder vorderingen (0,6 miljoen euro).
  • We hebben minder verrekeningen met het UWV (0,4 miljoen euro) omdat Wajongers met de mogelijkheid om te werken nu in de bijstand komen. Voorheen kwam deze groep ook wel in aanmerking voor een Wajong uitkering. Ook dit wordt veroorzaakt door aanpassing van wet- en regelgeving.
  • We leggen minder boetes (0,2 miljoen euro) op door aanpassing van wet en regelgeving. Ook zitten wij dichter op de klant onder het motto voorkomen is beter dan genezen.  

Bijzondere bijstand (N 1,85 miljoen euro)
De afwijking op de bijzondere bijstand, waaronder ook de langdurigheidstoeslag, de collectieve   ziektekostenverzekering en de wet kinderopvang bedraagt per saldo ruim 1,8 miljoen euro nadelig.
Op de individuele bijzondere bijstand zien we een afwijking van 2,2 miljoen euro nadelig, vooral veroorzaakt door een steeds groter beroep op alle regelingen. In het oog springen de toegenomen kosten voor bewindvoering en de kosten van aanvullende bijstand aan jongeren onder de 21 jaar.
Daarnaast zien we enkele kleinere afwijkingen op de bijzondere bijstand, waaronder:

  • Individuele inkomenstoeslag: Het aantal verstrekkingen is gestegen met ongeveer 5%, terwijl we rekening hielden met een stabiel aantal aanvragen. Een nadelig effect van 157 duizend euro.
  • Collectieve ziektekostenverzekering: Dit resultaat wordt veroorzaakt onder andere door een afrekening van Menzis over 2015 van 183 duizend euro. De afrekening heeft betrekking op de voorschotbedragen die wij voor de aanvullende verzekering betalen en het gebruik daarvan.
  • WKO (Wet kinderopvang): In de loop van 2015 is de regeling voor de sociaal medische indicatie aangepast. In de regeling is het aantal uren en de duur van de opvang gemaximaliseerd. Door de aanpassing zien wij dat zowel de aanvragen als ook de vergoedingen afnemen. Het totale resultaat is 240 duizend euro voordelig.

Individuele studietoeslag (V 415 duizend euro)
In 2016 is slechts een beperkt bedrag (31 duizend euro) verstrekt aan individuele studietoeslag. Door scholen aan te schrijven met informatie over de regeling, door advertenties in de gezinsbode en informatie op de website brengen we de regeling onder de aandacht bij de mensen die er een beroep op kunnen doen. Deze acties hebben nog niet geleid tot een substantiële toename van de uitgaven

Bedrijfsvoering (V 475 duizend euro)
Het positieve resultaat op de bedrijfsvoeringskosten wordt veroorzaakt door een incidentele onvoorziene vergoeding van personeelslasten en administratiekosten (200 duizend euro extra baten). Ook vallen de kosten van herplaatsers mee (100 duizend euro). Daarnaast is er sprake van een incidentele vrijval van administratiekosten bij de GKB (100 duizend euro) en er is minder uitgegeven op een aantal budgetten in de bedrijfsvoering (100 duizend euro).

Overige afwijkingen (V 79 duizend euro)
Overige kleinere afwijkingen tellen op tot een voordeel van 79 duizend euro.