Verkeer
In dit onderdeel geven wij per deelprogramma een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten
> 250 duizend euro.
Deelprogramma | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening | Verschil | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||||||||||||||||||||||
07.1 | Fiets | 1.407 | 2.162 | 2.516 | -354 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.2 | Openbaar vervoer | 1.159 | 16.229 | 669 | 15.560 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.3 | Auto | 650 | 2.357 | 1.876 | 481 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.4 | Parkeren | 13.233 | 13.531 | 13.132 | 399 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.5 | Verkeersveiligheid | 205 | 210 | 59 | 151 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.6 | Overig verkeer | 6.110 | 9.067 | 8.622 | 444 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
Totaal lasten | 22.764 | 43.556 | 26.875 | 16.681 | |||||||||||||||||||||||
Baten | |||||||||||||||||||||||||||
07.1 | Fiets | 0 | 0 | 356 | -356 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.2 | Openbaar vervoer | 0 | -240 | 804 | -1.044 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.3 | Auto | 0 | -1.693 | 2.425 | -4.118 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.4 | Parkeren | 0 | -17.103 | 20.135 | -37.238 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.5 | Verkeersveiligheid | 0 | -71 | 1 | -72 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
07.6 | Overig verkeer | 0 | -2.921 | 2.269 | -5.190 | ||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||
Totaal baten | 18.401 | 22.028 | 25.989 | -48.018 | |||||||||||||||||||||||
Totaal Saldo voor bestemming | 4.362 | 21.527 | 886 | 21.142 | |||||||||||||||||||||||
Reserve mutaties | |||||||||||||||||||||||||||
Toevoegingen aan reserves | 1.146 | 1.146 | 1.146 | 0 | |||||||||||||||||||||||
Onttrekking aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||
Totaal Saldo na bestemming. | 5.509 | 22.674 | 2.032 | 20.642 |
Financiële toelichtingen
Deelprogramma 7.1 Fiets | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Afwijking (bedragen x 1.000 euro) | -354 | 356 | 2 |
Fietsstrategie (N 361 duizend euro) Onderdeel van het extra beleid verplaatsen meerjarenprogramma verkeer en vervoer is de fietsstrategie. HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse (V 165 duizend euro) Fiets parkeren (N 152 duizend euro) Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 350 duizend euro) |
Deelprogramma 7.2 Openbaar vervoer | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Afwijking (bedragen x 1.000 euro) | 15.560 | 564 | 16.124 |
HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse (V 670 duizend euro) Budget Knoop Groningen (V 14,9 miljoen euro) Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 564 duizend euro) Overige (N 10 duizend euro) Diverse voor- en nadelen tellen op tot een nadeel van 10 duizend euro. |
Deelprogramma 07.3 Auto | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Afwijking (bedragen x 1.000 euro) | 481 | 732 | 1213 |
HOV-maatregelenpakket netwerkanalyse (V 165 duizend euro) Extra beleid plankosten externe projecten (V 527 duizend euro) Het gaat om de Aanpak Ring Zuid, HOV-as West 3e fase, Tracébesluit Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden, Vervanging Gerrit Krolbrug. In 2016 is 123 duizend euro uitgegeven. De incidentele vrijval bedraagt 527 duizend euro. Herewegspoorviaduct (V 280 duizend euro) Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 270 duizend euro) Overige (N 31 duizend euro) Diverse voor- en nadelen tellen op tot een nadeel van 31 duizend euro. |
Deelprogramma 7.4 Parkeren | Lasten | Baten | Saldo | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afwijking (bedragen x 1.000 euro) | 399 | 3.032 | 3.431 | ||||||||||||
Parkeerbedrijf (V 1,623 miljoen euro)
Nadere toelichting afwijkingen deelprogramma 7.4 Parkeren De baten vallen per saldo 805 duizend euro hoger uit ten opzichte van de begroting 2016. Het positieve resultaat wordt enerzijds veroorzaakt door een sterke stijging van de inkomsten uit het straat parkeren in verband met de parkeerautomaten Card Only, de uitbreiding van betaald parkeren (waaronder parkeren op zondag), parkeerhandhaving en een daling van de inkomsten gehandicaptenparkeerkaart. Anderzijds door meer inkomsten uit parkeergarages (Boterdiep en Damsterdiep) en minder inkomsten uit buurtstallingen en P+R. Nadeelcompensatie (N 411 duizend euro) Naar aanleiding van een verzoek om nadeelcompensatie op grond van de Algemene Nadeelcompensatie Verordening Gemeente Groningen is ons door Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken geadviseerd om een vergoeding nadeelcompensatie inclusief wettelijke rente uit te keren van 411 duizend euro. Genoemde nadelig r Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 2,207 miljoen euro) Overige (V 11 duizend euro) Diverse voor- en nadelen tellen op tot een voordeel van 11 duizend euro. |
Deelprogramma 7.6 Overig verkeer | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Afwijking (bedragen x 1.000 euro) | 444 | -652 | -208 |
Projecten verkeer en vervoer (N 315 duizend euro) Betreft een nadeel op de kapitaallasten investeringen projecten verkeer en vervoer. SIV Gebiedsontwikkeling Oosterhamrikzone (V 250 duizend euro) Oostelijke Ringweg (N 1,155 miljoen euro) Uitvoeringsprogramma Binnenstad (V 527 duizend euro) Bijdrage in MVA naar beklemde reserve ( V 442 duizend euro) In de Materiele Vaste Activa (MVA) was in een aantal gevallen sprake van een negatieve boekwaarde ultimo 2016. Dit is niet mogelijk op basis van regelgeving. Deze negatieve boekwaarden zijn ontstaan doordat bijdragen in de MVA ingeboekt zijn terwijl er nog niet voor datzelfde bedrag aan kosten is gemaakt. Om te voldoen aan de regelgeving worden de eigen middelen die in deze projecten zijn ingeboekt voor het deel waardoor een negatieve boekwaarde ontstaat, overgeboekt naar de exploitatie en verantwoord als resultaat. Deze bedragen moeten vervolgens worden gestort in een beklemde reserve, waaruit de toekomstige kapitaallasten worden gedekt. Binnen dit deelprogramma gaat het om de projecten Reitdiep en Kleine verkeersmaatregelen. Overige (V 43 duizend euro) Diverse voor- en nadelen tellen op tot een voordeel van 43 duizend euro. |