Niet uit de balans blijkende verplichtingen
In de balans zijn alle bezittingen en schulden toegelicht. Wij kennen ook verplichtingen die niet in de balans zijn opgenomen. In onderstaand overzicht zijn deze verplichtingen opgenomen.
MEERJARIGE RAAM CONTRACTEN > 250 duizend euro | ||
---|---|---|
| Bedrag 2016 | Einde contract |
A. Mauritz & Zonen B.V. | 1.400 | 2017 |
Agile Software B.V. | 333 | 2018 |
Ampco Flashlight Sales BV | 300 | 2016 |
ARP Nederland B.V. | 472 | 2017 |
Boot & Co. Boomkwekerijen | 1.200 | 2018 |
Boot & Co. Boomkwekerijen | - | 2018 |
Centric Netherlands B.V. | 564 | 2016 |
Comparex Nederland B.V. | 1.113 | 2017 |
Comparex Nederland B.V. | 235 | 2017 |
Comparex Nederland B.V. | 211 | 2017 |
CWF B.V. | 280 | 2023 |
De Nieuwe Zorg Thuis B.V. | 1.792 | 2016 |
Dynniq Nederland B.V. | 4.000 | 2018 |
Dynniq Nederland B.V. | 3.500 | 2018 |
GMB Rioleringstechnieken | 282 | 2017 |
Groenendijk Bedrijfskledi | - | 2017 |
Hanzevast projectrealisat | 1.020 | 2018 |
HPB Diensten | 907 | 2021 |
KTK B.V. | 600 | 2018 |
Lasaulec B.V. | - | 2017 |
Lichtpunt Theatertechniek | 267 | 2018 |
Nelis Infra/Aarsleff V.O. | 12.000 | 2016 |
Pelican Rouge Group B.V. | 2.400 | 2021 |
PinkRoccade Local Governm | 570 | 2017 |
Polichlo Holland B.V. | - | 2017 |
PQR B.V. | 900 | 2017 |
PricewaterhouseCoopers Ac | 1.500 | 2020 |
Q-Park Beheer B.V. | 300 | 2016 |
RAET B.V. | 1.600 | 2025 |
Randstad HR Solutions | 364 | 2016 |
Schmit Parkeersysteem B.V | 800 | 2018 |
Scholten Awater B.V. | 350 | 2017 |
Sigmax Law Enforcement B. | 400 | 2018 |
SITA Recycling Services N | 1.200 | 2018 |
Stichting Werkpro | 848 | 2017 |
Strukton WorkSphere | 283 | 2023 |
Tauw B.V. | 1.200 | 2018 |
Totality Informatisering | 885 | 2016 |
Van Venrooy B.V. | 3.000 | 2022 |
Vodafone | 540 | 2019 |
Renteswap
Renteswap | ||||
---|---|---|---|---|
Tegenpartij (bedragen x 1.000 euro) | Onderliggende lening * | Variabel rente percentage | Vast rente percentage | Eind datum contract |
ABN-AMRO | 1.784 | 6 mnds euribor | 4,7525% | 2031 |
* Hoofdsom per balansdatum | 1.784 |
Ten behoeve van het afdekken van het renterisico op een langlopende lening met een variabele rente (zijnde de 6-maands euribor) heeft de gemeente Groningen een renteswap afgesloten. Op grond van dit contract dient de gemeente Groningen over de hoofdsom van de langlopende lening een vaste rente te betalen en ontvangt de gemeente Groningen een variabele rente over de hoofdsom van de Interest Rate Swap Vanilla.
Het contract kent geen verplichting om een onderpand voor de negatieve marktwaarde aan te houden (margin call). De marktwaarde bedroeg per 31-12-2016 688 duizend euro. Ook is er geen sprake van een clausule waarbij de tegenpartij het contract kan opzeggen. De hedge-relatie is volledig effectief.
Het betreft hier een ABN-AMRO Single A-rating, met een negatieve marktwaarde van 689 duizend euro.
Gewaarborgde geldleningen:
Omschrijving (bedragen x 1.000 euro) | Restant | Nieuwe | Totaal van de gewone en buitengewone aflossing | Restant |
---|---|---|---|---|
Garantie sociale woningbouw (WSW) | 1,612.126 | 83.437 | 1.528.689 | |
Garantie aankoop eigen woning (WEW) | 65.045 | 4.474 | 60.571 | |
Garantie Woningverbetering NRF | 18 | 18 | 0 | |
Garantie Sportverenigingen | 83 | 83 | ||
Totaal gewaarborgde geldleningen | 1.677.189 | 83 | 87.929 | 1.589.343 |
De Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) is in 1983 opgericht met als doel de toegang tot de kapitaalmarkt voor de deelnemende woningcorporaties te bevorderen. Tegen betaling van een borgstellingsvergoeding door de betreffende woningcorporaties biedt het WSW-zekerheid aan geldgevers van die woningcorporaties voor de rente- en aflossingsverplichtingen van de geborgde geldleningen. Om te voorkomen dat het WSW wordt aangesproken op zijn borgstelling zijn er verschillende vangnetten en buffers. Een corporatie die niet voldoet aan de kredietwaardigheidseisen van het WSW komt in beginsel voor sanering in aanmerking. Daarbij ontvangt deze corporatie saneringssteun, opgebracht door de sector en geaccordeerd door de minister. Het fondsvermogen van het WSW (ongeveer 0,6 miljard euro) is daarna de eerste buffer om aanspraken van geldgevers op te kunnen vangen. Deze reserve kan het WSW zo nodig aanvullen door het onderpand van de noodlijdende corporatie uit te winnen. De tweede buffer is de onderlinge waarborg van corporaties (het obligo). Corporaties voldoen op eerste verzoek 3,85% van hun geborgde schuldrestant aan het WSW. De derde en laatste buffer bestaat uit de achtervang van Rijk en gemeenten, die indien nodig het WSW voorzien van renteloze leningen. Deze renteloze leningen worden terugbetaald als het vermogen van het WSW weer op voldoende peil is. De renteloze leningen worden verdeeld volgens de verhouding 50% Rijk, 25% schadegemeenten en 25% alle gemeenten op basis van het relatieve aandeel. De meest recente opgave van het WSW geeft aan dat, van het totaal van 82,2 miljard euro door het WSW geborgde bedrag, 1,5 miljard euro betrekking heeft op de achtervang van de gemeente Groningen.
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) is in 1993 opgericht. Dit naar aanleiding van de wens van het Rijk en de gemeenten om te komen tot verzelfstandiging van het instrument gemeentegarantie met rijksdeelneming. Per 1 januari 1995 was deze verzelfstandiging een feit met de introductie van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Tegen betaling van een premie kan een huizenkoper (de hypotheekgever) via NHG een rentevoordeel op een hypothecaire geldlening verkrijgen en worden de financiële risico’s die samenhangen met deze lening beperkt. Het WEW biedt via de NHG aan de geldgevers zekerheid voor het geval de hypotheekgever niet aan zijn financiële verplichtingen voldoet. Bij gedwongen verkoop van de woning van de hypotheekgever kan de opbrengst van de woning lager zijn dan de restwaarde van de uitstaande hypotheekschuld. Als dat zo is en de geldgever heeft voldaan aan de door het WEW vastgestelde algemene voorwaarden, dan kan de geldgever het WEW aanspreken voor de restschuld. Het WEW beschikt hiervoor over een fondsvermogen (1,0 miljard euro) dat is gevormd door de ontvangen premies. Indien dit fondsvermogen ontoereikend is, wordt aanspraak gemaakt op de achtervang van Rijk en gemeenten. Deze dienen het fondsvermogen aan te vullen met renteloze leningen, die door het WEW worden terugbetaald als het fondsvermogen door nieuwe premieontvangsten weer op peil is gebracht. Voor nieuwe garanties vanaf 1 januari 2011 is sprake van 100% achtervang van het Rijk. Voor garanties die zijn afgegeven tot en met 31 december 2010 is sprake van 50% achtervang van het Rijk, 25% achtervang van de schadegemeenten en 25% achtervang van alle gemeenten op basis van het relatieve aandeel.
Volgens de laatste opgave van het WEW wordt borg gestaan voor leningen onder Groningse achtervang (afgegeven tot 2011) met een oorspronkelijke leningbedrag van 61,0 miljoen euro. Aangezien er geen nieuwe leningen onder Rotterdamse achtervang meer worden aangegaan en er op bestaande leningen wordt afgelost, zal dit bedrag jaarlijks verder afnemen.
In juni 2016 heeft de raad de regeling garantstelling leningen breedtesport vastgesteld. Deze regeling wordt uitgevoerd in samenwerking met de Stichting Waarborgfonds Sport. Onder deze regeling is 1 garantie afgegeven.
Meerstad
Bij raadsbesluit d.d. 21 december 2016 heeft de gemeenteraad ingestemd met de aanleg en overheveling van bovenwijkse voorzieningen van maximaal 60 miljoen euro door Meerstad CV, waarvan maximaal 30 miljoen euro (50%) voor rekening van de gemeente Groningen komt. Nadere uitwerking van deze afspraak en betaling volgt in de komende jaren.
Warmestad
Op 8 juni 2016 heeft uw raad besloten om 7 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het verwerven van aandelen in Warmtenet NoordWest BV door Warmestad. De structurele kapitaallasten worden gedekt uit Nieuw Beleid 2016 en het programma Groningen geeft Energie.
Tevens heeft uw raad besloten om 2 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het verwerven van agio aandelen in Warmtenet NoordWest BV door Warmestad. Dit bedrag wordt gedekt uit de risico-dragende lening van de provincie Groningen.