Jaarverslag 2016

Wat voor gemeente willen we zijn

Inleiding

Om de samenhang in dienstverlening te bevorderen, veranderde de gemeente de afgelopen jaren haar decentrale dienstenstructuur naar een concernmodel met een netwerk aan organisatieonderdelen. Daarbij bundelden we eveneens alle bedrijfsvoeringsfuncties. In 2016 hebben we de bedrijfsvoering verder ontwikkeld. Hierin staat het uniformeren en standaardiseren van gegevens centraal. Zo komt op concernniveau (betere) informatie beschikbaar en kunnen we efficiënter en effectiever sturen. Voorbeelden hiervan zijn de centralisering van het vastgoed en informatieveiligheid.

De veranderende rol van onze gemeente betekent daarnaast een gedragsverandering van onze medewerkers. Het betekent een grote ommekeer in de ambtelijke organisatie. Het stelt ook eisen aan de verdere organisatieverandering en personeelsontwikkeling aan de hand van een strategische Human Resource-agenda.

Technologische ontwikkelingen hebben eveneens grote invloed op de manier waarop we onze dienstverlening en daarmee onze bedrijfsvoering organiseren en inrichten. Deze veranderende eisen zien we terug in onze doelen op het gebied van zaakgericht werken en verdere digitalisering.

ONDERDELEN:

I Personeel en organisatieontwikkeling
II Wettelijke ontwikkelingen
III Overig