Jaarverslag 2016

Basis en kernregistraties

Bij het verbeteren van de dienstverlening is de beschikbaarheid van juiste en actuele gegevens cruciaal. De overheid gebruikte te versnipperde, onvoldoende betrouwbare en slecht uitwisselbare gegevens. En dat doet ze vaak nog. Om dit te verbeteren, is een overheidsbreed stelsel van basisregistraties ontwikkeld. De gemeente Groningen sluit aan op de landelijke basisregistraties. Daarmee verbetert de dienstverlening en vermindert de bureaucratie. De administratieve lasten gaan omlaag door gebruik te maken van authentieke gegevens. Aansluiting op het centrale landelijke stelsel is wettelijk verplicht.

Hoe staan we ervoor?

Het voorbereidende werk kostte meer tijd dan aanvankelijk ingeschat. Vervolgens hebben we het programmateam gewijzigd en afgeschaald qua omvang. Dit leidde ertoe dat binnen het beschikbaar budget de planning is opgeschoven naar eind 2017.

In samenwerking met alle relevante partijen hebben we een voorstel gemaakt voor de inrichting van het gegevensmanagement. Deze is nodig om de voordelen van het gehele stelsel te halen. In 2017 geven we de inrichting daadwerkelijk vorm.
We hebben een begin gemaakt door het aansluiten van een aantal applicaties op het stelsel van basisregistraties. De aansluiting van een groot aantal applicaties hebben we gepland voor 2017. Deze aansluitingen zijn nodig om te voldoen aan de landelijke eisen (maak gebruik van de juiste gegevens) en om de beoogde efficiencyvoordelen te halen (minder handwerk, minder fouten). Het belangrijkste onderdeel, aansluiting van de makelaar-gegevens op de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en aansluiting van de applicatie voor burgerzaken, voeren we in de eerste helft van 2017 uit.

Wat wilden we bereiken in 2016?

  • Grotere betrokkenheid van alle relevante partijen.
  • Concreet starten met de onmisbare aansluiting van applicaties op de basisregistraties.
  • Uiteindelijk alle benodigde technische aansluitingen, organisatie en aanpassingen realiseren om de landelijke doelstellingen te bereiken (maak gebruik van de juiste gegevens).

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • We hebben een nieuw programmateam gevormd met twee deeltrajecten. Het ene deeltraject richt zich op de aansluiting van applicaties op het stelsel van basis- en kernregistraties. Het andere deeltraject richt zich op de inrichting van het gegevensmanagement, dat wil zeggen sturing op het goede gebruik en beheer van het stelsel;
  • We hebben een interne en externe toets uitgevoerd om een beter beeld te krijgen van waar we staan en wat we nog moeten doen. De centrale vraag was "In hoeverre voldoen wij als gemeente wel of niet aan de landelijke wet- en regelgeving aangaande het stelsel van de basisregistraties".