Jaarverslag 2016

Bezwaar en beroep

Tegen een besluit van de gemeente dat een individuele burger raakt, kan die burger bezwaar maken. Jaarlijks is de gemeente ongeveer 2000 keer partij in een (bestuursrechtelijke) juridische procedure.

Effectindicatoren

Indicatoren (en)

Behaald
 2015

Beoogd
2016

Behaald
 2016

Behandelen bezwaarschriften via informele benadering

51%

50%

44%

Afhandeling bezwaarschriften binnen wettelijke termijn

80%

85%

78%

Hoe staan we ervoor?

In 2016 werden minder bezwaren ingediend (1720) dan in 2015 (1862). We hebben 44% van de bezwaren informeel afgedaan.
We zagen een daling bij bezwaren over inkomen en werk. Maar het aantal WMO-bezwaren was als gevolg van de transitie nog steeds hoog. Het aantal ruimtelijke bezwaren is gestegen ten opzichte van 2015.

We hebben 78% van de bezwaren binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Dat is minder dan we hadden beoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ook in 2016 de instroom van WMO-bezwaren in het sociaal domein hoger was.

Wat wilden we bereiken in 2016?

We willen tenminste 50% van alle bezwaarschriften via de informele benadering afhandelen.
Als we toch voor een juridische procedure kiezen, doen we dat snel en goed op een manier die past bij de zaak.
Doel is om tenminste 85% van alle bezwaarprocedures binnen de wettelijk toegestane tijd af te handelen.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • We hebben in het sociaal domein tijdelijk extra mensen ingezet op de afhandeling van bezwaarschriften.
  • We hebben het bezwaarproces op een aantal punten vereenvoudigd en daarmee versneld.