Jaarverslag 2016

Inkoop

Inkoop maakt het mogelijk dat er een goede aansluiting is tussen de markt en de behoefte van de organisatie. De gemeente heeft bij inkoop enerzijds een aantal maatschappelijke doelen: het bevorderen van duurzaamheid, innovatie, werkgelegenheid en lokale economie (MKB), alsmede het verbeteren van toegang tot de arbeidsmarkt voor kansarmen (social return). Anderzijds willen we de gemeente naar een gezonde bedrijfsvoering. Dit doen we door het inkoopbeleid te implementeren dat in 2015 in werking is getreden. Voor meer informatie over Inkoop verwijzen wij u naar onze website.

Hoe staan we ervoor?

In 2016 hebben we een inkoopomzet van 315 miljoen euro gerealiseerd (grafiek 1). De stijging ten opzichte van 2015 komt doordat we extra uitgaven hebben gedaan in de openbare ruimte (zoals het wegennet en kunstwerken), de WMO en onroerend goed.
De grootste productgroepen staan in grafiek 2. De sterkste stijging is te zien bij de productgroep WMO. Dit is het gevolg van decentralisatie in het sociaal domein.

Grafiek 1 - Ontwikkeling Inkoopomzet per jaar.

Grafiek 2 - verschil omzet tussen 2015 en 2016 voor de grootste productgroepen 2016.

Beleidsmatig inkoopjaarverslag
Duurzaam inkopen
Door met het beleidsveld duurzaamheid samen te werken hebben we concrete resultaten geboekt. De belangrijkste voorbeelden zijn:

  • Bij de aanbesteding verkeers- en straatnaamborden hebben we een nieuwe technologie geëist die de garandeerde levensduur van 10 naar 20 jaar verhoogd (Ultra Signing);
  • Het contract voor hygiënische artikelen voorziet in 100% biologisch katoenen handdoek rollen. De toiletrollen zijn Cradle-to-Cradle, waarbij oud-papier wordt omgezet naar toiletrollen;
  • De aanbesteding van het Zonnepark Vierverlaten, waarbij we hebben gestuurd op een zo optimaal mogelijke inzet van de aanwezige ruimte;
  • Bij de aanbesteding van hulpmiddelen voor de WMO kan de leverancier door slimmer inzetten van auto’s een CO2-reductie bereiken. De leverancier beoordeeld haar leveranciersketen op het Cradle-to-Cradle principe. Onderdelen van afgeschreven, niet meer in te zetten hulpmiddelen, worden gedemonteerd en ingezet bij reparaties en onderhoud;
  • Het aantal partijen dat elektrische voertuigen aan ons levert, neemt toe.  Dit hebben we gerealiseerd door emissienormen in de gunning te laten meetellen.

Stimuleren lokaal bedrijfsleven
We hebben een wezenlijke bijdrage geleverd aan verdere stimulering van het lokale bedrijfsleven. Dit hebben we gedaan door samen op te trekken met het Inkoop Platform Groningen, VNO/NCW MKB-Noord en Verkoop Platform Groningen.
We hebben gerealiseerd dat (lokale)partijen laagdrempelig en met gerichte vragen bij ons terecht kunnen.

In grafiek 3 staat de verdeling van de inkoopomzet over alle regio’s. De inkoopuitgaven in de stad zijn na een daling in het voorgaande jaar nu sterk gestegen. Dit is het resultaat van onze inzet voor het versterken van de regionale economie en MKB. Meer dan de helft van de inkoopomzet wordt nu uitgegeven in de drie noordelijke provincies.

Grafiek 3 - regionale inkoopomzet

In het kader van stimulering van het MKB hebben we ook in kaart gebracht waar de meeste leveranciers van de gemeente Groningen vandaan komen (grafiek 4). De meeste leveranciers zijn gevestigd in de provincie Groningen.


Grafiek 4 - herkomst leveranciers

Inzetten social return
We hebben de samenwerking tussen verschillende organisatieonderdelen op het gebied van social return uitgebouwd. We hebben 622 plaatsingen gerealiseerd. De doelstelling was 550 plaatsingen. De kandidaten komen uit verschillende doelgroepen:

Doelgroepen

Aantal

P-wet

192

WW

112

Niet-uitkeringsgerechtigden

66

WSW

173

Wajong

4

We hebben 47 stageplekken en 18 BBL-plekken gerealiseerd, met name voor jongeren.
Voor de resultaten van social return verwijzen we naar programma 1 (Werk en inkomen), deelprogramma 1.1 (Werk en activering).

Innovatie
Bij aanbestedingen maken we een transitie van functioneel specificeren, naar meer vraag gestuurd uitvragen. Dit doen we onder andere via een Best Value Aanbesteding. In 2016 hebben we twee van zulke trajecten uitgevoerd.
Een andere vorm van innovatie is het integreren van werkzaamheden. Dit doen we door integraal bodembeheer, waarbij archeologisch vooronderzoek wordt gecombineerd met bodemonderzoek. Binnen het sociaal domein hebben we de verschillende innovatieve aanbestedingsvormen geëvalueerd. Deze evaluatie is onderdeel van de te voeren strategie voor inkoop 2018.
Waar mogelijk krijgen Start-Ups steeds meer kansen om een opdracht te verwerven. Deze innovatieve organisaties geven een impuls aan de cultuurverandering binnen de organisatie. Zo denken we samen met een start-up bedrijf uit Groningen na over andere vormen van innovatief aanbesteden.

Bedrijfsvoering
We hebben de inkoopdoelen en -kalender 2017 opgesteld. We overleggen binnen onze organisatie periodiek over de sturing op inkoop en het realiseren van de beleidsdoelstellingen.
Door middel van signaleringsrapportages werken we aan een verdere verhoging van het gebruik van het inkoopsysteem. Waar nodig zijn we met elkaar in gesprek om het proces efficiënter te maken.

Afhandeling facturen
We hebben de ambitie om minimaal 90% van de facturen binnen 30 dagen te betalen. We hebben afgesproken zoveel mogelijk binnen 21 dagen te betalen.
We hebben 95% van de ingekomen facturen binnen de wettelijke betaaltermijn van 30 dagen betaald. De gemiddelde betalingstermijn van alle facturen is 11 dagen. In 2015 was dit 94% en 15 dagen.
Uit landelijke vergelijking van jaarcijfers 2015 onder de grotere gemeenten blijkt dat we in de top 5 van goed presterende gemeentes zitten voor het percentage betalingen binnen 30 dagen en de gemiddelde betalingstermijn.

Wat wilden we bereiken in 2016?

In 2016 willen we het inkoopbeleid volledig invoeren in de organisatie. Ook wilden we aansluiten op de Planning & Control cyclus. Dit maakt een betere rapportage van inkoopdoelen en –prestaties mogelijk.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • Om effectiever en efficiënter te kunnen werken hebben we onze inkoop anders ingericht, onze medewerkers opgeleid en een periodiek overleg ingevoerd over de beleidsdoelen uit het inkoopbeleid;
  • We hebben het convenant Maatschappelijk Verantwoord Inkopen ondertekend;
  • In samenwerking met het Inkoopplatform Groningen hebben we twee marktdagen voor lokale ondernemers georganiseerd;
  • Op de gemeentelijke stand bij de Bedrijvencontactdagen Noord-Nederland waren we aanwezig voor vragen van ondernemers;
  • De Aanbestedingskalender 2017 hebben we op de gemeentelijke internetpagina gepubliceerd;
  • In de Groninger Ondernemerscourant hebben we aandacht besteed aan inkoop.