Deelprogramma 2.2: Aantrekkelijke stad
Inleiding
In dit deelprogramma bundelen we ons beleid voor het versterken van de economische en toeristische betekenis van de stad. We richten ons daarbij op het versterken van het toerisme, de horeca en de winkels binnen en buiten de binnenstad.
Beleidsvelden
Plaats hier een opsomming van de beleidsvelden van het deelprogramma
- Samenwerken met binnenstadondernemers
- Bevorderen toerisme
- Binnenstadontwikkelingen (economische aspecten)
- Winkels buiten de binnenstad
- Warenmarkten en standplaatsen
Effectindicatoren
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van ons beleid in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Indicator(en) | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|
Aantal binnenstadbezoekers (x 1 miljoen) 1 | 22-25 | 22-25 | 23,5-24,7 |
Bezoekerswaardering binnenstad 1 | 6,9 | >=6,8 | 6,9 |
Aantal toeristische overnachtingen 2 | 471.315 | >412.000 | - |
% leegstand winkelvloeroppervlak* 3 | 11% | 8,5% | 9,7%* |
1. Detailhandelsmonitor
2. Gemeente Groningen, afdeling Belastingen
3. Locatus
* We hebben in 2016 gestreefd naar een fors lager leegstandspercentage, omdat er veel grote panden in de binnenstad leeg stonden op dat moment. De leegstand (specifiek) in de binnenstad is dan ook afgenomen naar 2,4%.