Jaarverslag 2016

2.1.1 Samenwerken met onze kennisinstellingen

Onder de noemer ‘Het Akkoord van Groningen’ werken de Rijksuniversiteit, Universitair medisch centrum Groningen, Hanzehogeschool en de gemeente structureel samen. Daarbij zetten ze Groningen steviger neer als internationale kennisstad en centrum van innovatie. De Akkoordpartners legden de speerpunten en doelstellingen voor 2015-2019 vast in ‘Akkoord 3.0: Groningen, City of Talent 2020’. De Akkoordpartners vertalen de speerpunten van Akkoord 3.0  jaarlijks in concrete projecten in de vorm van een uitvoeringsagenda en begroting.

We willen dat bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen optrekken en belangrijke bijdragen leveren aan (nieuwe) innovatieve werkgelegenheid.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald 2016

Ontwikkeling percentage HBO+ respondenten dat merk City of Talent aan Groningen verbindt

-

13%

-

Stijging van het aantal bezoekers aan website City of Talent

-

55.500

61.428

Stijging van het aantal volgers op Twitter en LinkedIn

-

4.500

4.660

Wat wilden we bereiken in 2016?

De belangrijkste doelen van het Akkoord van Groningen 3.0:

  • Naamsbekendheid van Groningen als City of Talent vergroten. We willen het bedrijfsleven laten aansluiten bij de campagne om het merk ‘Groningen, City of Talent’ een grotere impact te geven;
  • Een nieuwe campagne opzetten om Groningen nationaal en internationaal te vermarkten als vestigingslocatie onder de paraplu’s van ‘Groningen, City of Talent’ en ‘Er gaat niets boven Groningen;
  • Meer studenten, toponderzoekers en bedrijvigheid aantrekken en behouden;
  • Gezamenlijk grensoverschrijdende kennisprojecten opzetten en faciliteren;
  • Toename van de samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijven;
  • Vergroten van de werkgelegenheid en stimuleren van ondernemerschap.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

Door projecten en activiteiten te initiëren dragen we bij aan het stimuleren  van de samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden zodat (nieuwe) innovatieve werkgelegenheid ontstaat.

Conclusie

Op de thema's healthy ageing, energie, internationalisering, ondernemerschap en campusontwikkeling blijft Het Akkoord van Groningen actief sturen en ontwikkelen. Dit resulteert in concrete projecten met soms korte, soms lange ontwikkeltijden. De zichtbaarheid van Groningen als City of talent wordt in 2017 weer gemeten, maar dankzij de Nobelprijs en verschillende grootschalige internationale activiteiten in 2016 is de verwachting hierover positief.

  • De Akkoordinstellingen hebben het internationale congres Building the Future of Health georganiseerd, waarbij de gemeente in het bijzonder heeft bijgedragen door het opzetten van verschillende buitenlocaties. Dit congres vormde tevens de opmaat voor het ontwikkelen van een Healthy Ageing agenda van de stad;
  • We hebben het programma International Groningen ontwikkeld met als doel om internationals in Groningen steviger en vriendelijker te verankeren in de Groningse stad en regio met al haar voorzieningen. Er zijn projectvoorstellen opgesteld op het gebied van huisvesting, werk, city life en communicatie. Deze zullen naar verwachting in 2017 worden uitgevoerd;
  • Het winnen van de Nobelprijs door professor Ben Feringa vormde het ideale bewijs dat Groningen dé City of Talent is. Om dit uit te venten hebben de akkoordpartners en Marketing Groningen in zeer korte tijd verschillende communicatieprojecten opgezet, waaronder de ontwikkeling van een superversie van zijn 'Nanocar' welke nu op Zernike zijn thuishonk heeft, het belichten van de Martinitoren met toepasselijke afbeeldingen, het maken van een tentoonstelling in het universiteitsmuseum en vele andere zaken;
  • Samen met Energy Academy Europe zijn verschillende innovatiebijeenkomsten met bedrijven georganiseerd;
  • De akkoordpartners hebben ingestemd om van de Zernike Campus  en de Healthy Ageing Campus één bestuurlijke eenheid te maken met als doel om de lobbykracht te vergroten;
  • Met hulp van de Akkoordpartners experimenteert het Groninger Museum met gratis openstelling voor studenten;
  • Talent Web Groningen bleef ook in 2016 een enthousiaste club jonge talenten die vele projecten draait zoals het Rumbling Earth Festival en 'City of Talent presents';
  • Daarnaast is de campagne City of talent  uitgevoerd zoals vastgesteld in het jaarplan 2016, waaronder De Nacht van Kunst & Wetenschap;
  • Groningen is als City of talent voor het voetlicht gebracht tijdens verschillende bezoeken aan het buitenland, zoals tijdens de Open Days in Brussel, de COIMBRA annual conference in Poitiers en vele andere;
  • Met meer dan 5.000 bezoekers in de afgelopen 2 jaar is het IWCN (international Welcome Centre) een belangrijk onderdeel geworden van de internationale structuur voor het Noorden. Door het steunen van bedrijven, kennisinstellingen en kenniswerkers draagt het IWCN bij aan het versterken van de Noordelijke economie;
  • De partners van het Akkoord van Groningen hebben in het kader van Next City uitgebreid gesproken met de MBO instellingen in de stad. Hiermee is tegemoet gekomen aan de wens van de raad conform de motie van 1 juli 2015. In het najaar zal het overleg tussen akkoordpartners en het MBO vervolgd worden.