2.2.1 Samenwerken met binnenstadondernemers
Samen met de binnenstadondernemers streven we naar een aantrekkelijk aanbod aan winkels, horeca, markt, evenementen, gastvrijheidsacties en verrassende nieuwe (winkel/horeca-) concepten. De programmering verschuift steeds meer naar de ondernemers. Wij moedigen hen daarin aan, betalen voor een deel mee en blijven verantwoordelijk voor de grote lijnen en de beleidskaders. Ondernemers en gemeente werken samen en stemmen af in het overlegplatform 'BinnenstadsManagement’.
Prestatie indicatoren
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Indicator (en) | Behaald 2015 | Beoogd 2016 | Behaald 2016 |
---|---|---|---|
Aansluiten bij de landelijke retailagenda van minister Kamp | - | Minimaal 1 project | 1 |
Samenwerking verbeteren tussen winkelstraten en/of wijkwinkelcentra | - | `2 projecten | 2 |
Innovatie en kennisverrijking bij binnenstadondernemers stimuleren | - | 3 projecten | 3 |
Gezamenlijke winkeliersacties stimuleren verspreid over de week | - | 1 project | 1 |
Startende winkeliers inspireren | - | 2 bijeenkomsten | 2 |
Gastvrijheid van Groningen verhogen | - | 2 projecten/ bijeenkomsten | 2 |
Nieuwe winkels of winkelketens naar de stad halen | - | 3 nieuwe acquisities | > 6 |
Wat wilden we bereiken in 2016?
We wilden de aantrekkelijkheid en levendigheid van de Groningse binnenstad vergroten zodat meer mensen onze stad bezoeken en langer in onze stad verblijven zodat dit een positieve uitwerking heeft op de bestedingen in de stad.
Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?
We hebben gezamenlijke projecten met het bedrijfsleven ondersteund en uitgevoerd. Ook hebben we het aanvalsplan Detailhandel uitgevoerd waarin we nieuwe winkels en nieuwe winkelconcepten hebben gestimuleerd en aangetrokken zodat het winkelend publiek langer meer beleving ervaart en meer wordt vermaakt.
Conclusie
We kunnen constateren dat het beter gaat met de binnenstad. Na een periode van toenemende leegstand is vorig jaar een omslagpunt bereikt, zoals bijvoorbeeld in de Herestraat. Ook zijn er een heel aantal nieuwe winkelformules naar Groningen gekomen. In de detailhandel hebben we een lichte afname van het aantal vestigingen ten opzichte van vorig jaar gezien. Het totaal aantal banen is wel toegenomen in de detailhandel. We hebben de prestatie-indicatoren gerealiseerd.
Aansluiten Retail Agenda
We hebben aansluiting gezocht bij de retail-agenda en een eigen agenda opgesteld voor de stad in samenwerking met de Groninger City Club (GCC). In aansluiting is een werkgroep gastvrijheid 2.0 opgericht samen met Marketing Groningen, Koninklijke Horeca Nederland en de Centrale Vereniging Ambulante Handel. De samenwerking met het onderwijs hebben we verstevigd waaruit de pilot ondernemingsscan is ontstaan. Bedrijven uit de binnenstad hebben contacten gelegd met het MBO voor stageplaatsen. De gemeente heeft het reclame en uitstallingsbeleid verruimd.
Samenwerking verbeteren tussen winkelstraten en wijkwinkelcentra
We hebben het afgelopen jaar ingezet om de samenwerking tussen winkelstraten en de wijk-winkelcentra te verbeteren. Vanuit de GCC heeft meerdere bijeenkomsten georganiseerd om in de Elleboog ondernemers bij elkaar te krijgen waardoor nieuwe initiatieven van de grond zijn gekomen. Straat ondernemersverenigingen zijn gestimuleerd en nieuwe zijn ontstaan (zoals Brugstraat en A-straat).
Innovatie en kennisverrijking bij binnenstadondernemers
Kennisverrijking en innovatie hebben we georganiseerd over de onderwerpen: de winkel van de toekomst, de toekomst van supermarkten en de veranderende consument. Ook hebben we een retail-safari in Hamburg georganiseerd en in de stad voor gedeputeerden van de provincie.
Gezamenlijke winkelacties stimuleren verspreid over de week
We hebben ervoor gezorgd dat acties of activiteiten meer in gezamenlijkheid plaatsvinden. Dit geldt voor de nacht van de mode maar ook voor de etalage tentoonstelling van David Bowie.
Startende winkeliers inspireren
De dag van de detailhandel hebben we georganiseerd om nieuwe detaillisten te enthousiasmeren. De GCC heeft bijeenkomsten georganiseerd om jonge en gesettelde ondernemers met elkaar te verbinden.
Nieuwe winkelformules
We hebben meerdere nieuwe winkelformules naar de stad gehaald. Voorbeelden zijn: Monki, Weekday, Primark, Topshelf, Pull and Bear en Kiko Milano. Kledingwinkel Wijsneus heeft de prijs voor de leukste kinderkledingwinkel van Nederland gewonnen in 2016. Ariola is in 2016 verkozen tot leukste winkel van 2015 en is Broodje van Eigen Deeg tweede geworden.