Jaarverslag 2016

2.2.3 Binnenstadontwikkeling (economische aspecten)

De binnenstad van Groningen is aantrekkelijk door een goede mix van winkels, horeca, cultuur, evenementen en wonen. We denken na hoe we de binnenstad ook de komende decennia aantrekkelijk kunnen houden. Dit doen we samen met betrokkenen in de binnenstad. We beperken ons hier tot activiteiten rondom economie en werkgelegenheid. Zie ook Paragraaf 1 Integraal gebiedsgericht werken, onderdeel Binnenstad en de Paragraaf 7.3.2 Goederenvoer, onderdeel Bereikbaarheid.

We willen de binnenstad van Groningen voorbereiden op de toekomst. Het doel is om haar aantrekkingskracht en economisch functioneren te verbeteren. Daarbij spelen we in op het continu veranderende winkel- en horeca landschap en nieuwe trends en ontwikkelingen.

Wat wilden we bereiken in 2016?

We wilden de binnenstad van Groningen voorbereiden op de toekomst en haar aantrekkingskracht en economisch functioneren verbeteren. De stad is gegroeid en de regiefunctie is aan betekenis verder toegenomen. De binnenstad is aan veranderingen onderhevig evenals het winkel- en horeca landschap door toenemend belang van recreatieve bezoekers, cultuur en evenementen. Zowel wonen als ook werken wordt steeds populairder in de binnenstad.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

We hebben het Uitvoeringsprogramma Bestemming Binnenstad opgesteld en zijn begonnen met de uitvoering daarvan. Vanuit het uitvoeringsprogramma werken we aan het verbeteren van het verblijfsklimaat in de binnenstad (kwaliteit openbare ruimte, toegankelijkheid en veiligheid). We hebben de verder ontwikkeling van de Oostwand, de Nieuwe Markt en het Forum verder gefaciliteerd. Om de economische functies van de binnenstad verder te versterken hebben we geëxperimenteerd met de verruiming van regels en is er een nieuw reclamebeleid opgesteld. Om de dynamiek van de binnenstad te monitoren meten we met Wifi-tellers het aantal bezoekers.

Conclusie

  Het gaat goed met de binnenstad van Groningen. De leegstand is afgenomen en er werken steeds meer mensen in de binnenstad. De binnenstad van Groningen staat bovendien aan de vooravond van een (verdere) grote impuls. Vanuit het uitvoeringsprogramma Bestemming Binnenstad zijn we begonnen met uitwerken van inrichtingsplannen (Bussen over West/A-straat/Brugstraat/A-kwartier) om zo het verblijfsklimaat in de binnenstad (kwaliteit openbare ruimte, toegankelijkheid en veiligheid) te verbeteren. Aangaande de Oostwand zijn de plannen voor een hotel en 'De nieuwe Merckt" gepresenteerd en vordert de bouw van het Groningen Forum. We hebben samen met Koninklijke Horeca Nederland en de Groningen City Club gekeken naar mogelijkheid van "blurring", dit wordt nu verder vorm gegeven in het "Groningse model". We meten de stromen in het binnenstadbezoek met WIFI-tellers om een (onderliggend) beeld te krijgen van de economische dynamiek in horeca en detailhandel.