Jaarverslag 2016

2.3.2 Bedrijvigheid breed stimuleren

We stimuleren bedrijvigheid in brede zin en we ondersteunen ondernemers. Extra aandacht besteden we aan starters en aan duurzaam ondernemen.

Prestatie indicatoren

Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Indicator (en)

Behaald 2015

Beoogd 2016

Behaald
2016

Aantal bedrijfsbezoeken

-

>700

570

Aantal adviesgesprekken met startende ondernemers

-

100

80

Aantal adviesgesprekken horeca

-

700

800

Aantal financiële adviesgesprekken

-

40

40

Aantal bedrijfsverhuizingen begeleiden

20

25

Wat wilden we bereiken in 2016?

We wilden bedrijvigheid stimuleren en ondernemers, starters en zzp-ers ondersteunen.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

  • We verlenen dienst op maat;
  • Stimuleren (startende) ondernemers;
  • We stimuleren duurzaam ondernemen;
  • En ondersteunen Zelfstandigen zonder personeel en kleine zelfstandigen in een moeilijke positie (stadsoogst).

Conclusie

Diensten op maat
Via ons accountmanagement hebben we gesprekken gevoerd met ondernemers, instellingen en ondernemersverenigingen.  We hebben opgehaald wat er bij ondernemers speelt en hoe we ze verder kunnen helpen qua groei en ontwikkeling. In 2016 hebben we tijdelijk minder bezoeken kunnen afleggen door onderbezetting. We zijn bezig met een inhaalslag. De belangrijkste accounts hebben we gesproken en hebben contacten onderhouden tijdens de vele netwerkbijeenkomsten.

We hebben verbindingen gelegd tussen de verschillende netwerken voor ondernemers en kennisinstellingen en hebben meer dan 30 wethouders-bezoeken aan MKB-bedrijven georganiseerd. We hebben MKB-ondernemersavonden georganiseerd waar meer dan 250 bedrijven op af komen en waarvoor we nu ook masterclasses organiseren. Vanuit de retailsector hebben we een onderzoek laten uitvoeren naar de aansluiting van retailers uit het Noorden op distributiecentra in het kader van snelheid van leveringen. Hieruit komt naar voren dat ondernemers moeten samenwerken en gezamenlijk moeten zoeken naar oplossingen (bijvoorbeeld vanuit een platform). Verder worden de mogelijkheden onderzocht naar de behoefte en haalbaarheid van een distributiecentrum in Noord-Nederland. Bijeenkomsten met het IPG (inkoop platform Groningen) zorgen voor het bij elkaar brengen van inkoop bij mogelijkheden voor het lokale bedrijfsleven.

Stimuleren startende ondernemers

We hebben een afname gezien van het aantal adviesgesprekken met startende ondernemers. Dit heeft te maken met de meer vraaggerichte benadering van starters waardoor vragen telefonisch dan wel via de mail kunnen worden beantwoord. In de periode 2015-2016 hebben we deelgenomen aan de rapportage MKB vriendelijkste gemeente van Nederland. Met een 6,7 staan we op de 4e plek van alle gemeenten in de provincie Groningen. Ten opzichte van de vorige keer zijn we van plek 5 naar 4 opgeschoven.

Prijswinnaars
We hebben bijzondere bedrijven in het zonnetje gezet met de Groninger Ondernemersprijs en de Jonge Ondernemersprijs. De winnaars van 2016 zijn voor de GOP het bedrijf ESKA en de JOP is gewonnen door Keypro Housing. Het meest jonge innovatieve bedrijf van 2016 is Boer Bart die biologische producten aan de man brengt. Andere projecten waar we aan hebben bijgedragen zijn: de week van de ondernemer, zzp-events, startersbijeenkomsten, businesswise 050, de ondernemersacademie.

De Technology Fast50 van Deloitte is een prestigieuze award voor de 50 snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Afgelopen jaar stonden 6 Noordelijke bedrijven hoog op de lijst.
Ook in de Gazelle Awards hebben Groningse bedrijven goed gescoord.

Duurzaam ondernemen
We ondersteunen in Groningen initiatieven op het gebied van maatschappelijk, duurzaam ondernemen zoals Noorder Duurzaam en individuele bedrijven en ook startups. Een aantal bedrijvenlocaties, waaronder ‘Boterdiep 63’ en ‘de Pijp’, beide aan het Boterdiep, richten zich op het adviseren en ondersteunen van maatschappelijk georiënteerde bedrijven.

Social Impact Day
Op initiatief van enkele sociaal ondernemers is op 9 november 2016 de ‘Social Impact Day Groningen’ georganiseerd. Een evenement voor en door sociaal ondernemers waarbij ondernemen mede als oplossing wordt gezien voor maatschappelijke uitdagingen.

Ondersteunen zelfstandigen zonder personeel (zzp)
Via stadsoogst hebben we 50 trajecten naar zelfstandigheid in samenwerking met Werk Inkomen en Maatschappelijke Participatie (WIMP) mede ondersteund en onze netwerken en kennis beschikbaar gesteld om de weg naar zelfstandig ondernemerschap te vergroten. Hetzelfde doen we om ondernemerschap te stimuleren voor die groep die met behoud van uitkering ondernemer wil worden, dan wel wil voorkomen dat men in een uitkeringssituatie terecht komt.

De werkgelegenheid is in Groningen met 1.5% toegenomen naar 134.235 banen, de grootste toename sinds de afgelopen drie jaar. Ook het aantal vestigingen is gegroeid met 3.2% naar 16.726 vestigingen. We zien een toename van het aantal vestigingen op de bedrijventerreinen met 3.6% (2.019) en een toename op kantoorlocaties van 4.4% (521). Het aantal starters is toegenomen tot 1.521. Dit aantal is zonder filiaaloprichtingen. Als we deze meetellen komen we in totaal op 2.649 nieuwe oprichtingen (peildatum april 2016).