Jaarverslag 2016

2.2.4 Winkels buiten de binnenstad

Ook buiten de binnenstad zijn er in onze stad veel winkels waarvan de meeste in wijkwinkelcentra. Daarnaast hebben we diverse locaties voor grootschalige detailhandel. In onze Structuurvisie Detailhandel 2011 staat dat we de verschillende soorten en locaties van en voor detailhandel faciliteren. We kijken hierbij naar de specifieke functie en betekenis zodat de winkels elkaar versterken en niet in de weg zitten.

We willen investeringsplannen van ondernemers maximaal faciliteren. Dit doen we binnen een logische detailhandelsstructuur die ertoe leidt dat Groningen als koophoofdstad van het Noorden een groot en compleet aanbod heeft. Binnen die structuur vinden bewoners en bezoekers van de stad voldoende winkels in hun omgeving.

Wat wilden we bereiken in 2016?

We wilden in 2016 onze detailhandelsvisie actualiseren. We wilden beleid ontwikkelen op specifieke onderdelen zoals de ontwikkeling van pick-up points van supermarkten en een toekomstvisie op het Hoendiep.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

We hebben onze wijkwinkelcentra ondersteund. Verder hebben we investeringsinitiatieven van detailhandel (supermarkten en andere winkels) gefaciliteerd. En hebben we gewerkt aan een Masterplein voor het Sontplein.

Conclusie

In 2016 zijn de verschillende wijkwinkelcentra naar eigen behoefte ondersteund. Reitdiephaven, Vinkhuizen, Helpman, Paddepoel, Selwerd, De Wijert en Hoogkerk hebben daarbij een appèl gedaan op het Fonds Ondernemend Groningen en het Servicepunt Detailhandel. De ondersteuning werd verleend op verschillende niveaus. Zo lag de focus in Selwerd en het Overwinningsplein vooral op het formeren van nieuw verenigingsbestuur en het uitvoeren van enkele concrete acties in de openbare ruimte. Schoon, heel en veilig was een belangrijk topic in meerdere wijken. Hoogkerk is uitgeroepen tot het schoonste winkelgebied van Groningen. In Vinkhuizen is onder andere een gastheer op het winkelplein gekomen om de veiligheid te vergroten en in meerdere wijken is met buurtorganisaties gesproken om de binding met de wijk te vergroten. Ook hebben veel ondernemers uit de wijkwinkelcentra 1 of meer avonden van de Retail-academy Groningen bezocht om hun voordeel te kunnen doen met ‘good practices’. We zien een aantrekkende (detailhandels)markt. We hebben met verschillende investeerders gesproken over mogelijke uitbreiding en vestiging in Groningen. De afgelopen tijd hebben we met de vastgoedeigenaren gewerkt aan het Masterplan Sontplein. Dit Masterplan is een toekomstvisie op dit grootschalige detailhandelsgebied. Dit gebied zal nadrukkelijk worden verbonden aan de binnenstad met een langzame verkeersroute. In het kader van de Visie Eemskanaalzone is gekeken naar de beste plek van deze verbinding, zodat deze kan worden gerealiseerd.