Jaarverslag 2016

2.2.5 Warenmarkten en standplaatsen

De Groningse warenmarkt levert een grote bijdrage aan een levendige en kleurige binnenstad. Wekelijks trekt de warenmarkt ruim honderdduizend bezoekers aan vanuit een groot gebied vanaf Franeker en Almelo tot het Duitse Bremen. Voor de Stadjers is de warenmarkt met haar unieke producten een belangrijke aanvulling op het winkelaanbod. Voor dagjesmensen die onze binnenstad komen bezoeken, waaronder Duitse toeristen, is de markt een attractie op zich. Hiermee is de warenmarkt in Groningen een belangrijke ontmoetingsplek en een economische factor van betekenis. Ook de wijkmarkten zijn voor onze Stadjers een belangrijke aanvulling op het lokale winkelaanbod.

De markten worden vanuit de gemeente gefaciliteerd door het beschikbaar stellen van de marktterreinen en voorzieningen, vergunningverlening en de handhaving hierop. Wij werken aan een optimaal ondernemersklimaat in de stad. Hiertoe voeren wij gesprekken met de marktondernemers en standplaatshouders en de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel. Naast markten bieden diverse standplaatshouders hun waren aan, als aanvulling op het bestaande winkelbestand.

We willen een markt en standplaatsen die bijdragen aan de aantrekkelijkheid en levendigheid van de binnenstad. De markten behouden en waar mogelijk hun functie versterken. Diversiteit, kwaliteit en continuïteit zijn hierbij de sleutelbegrippen. Onze beleidsdoelen zijn:

  • Een toekomstbestendige warenmarkt voor Stadjers, regionale bezoekers en toeristen;
  • Wij streven naar een kostendekkende warenmarkt;
  • Aan de hand van 'Bestemming Binnenstad' ontwikkelen wij de warenmarkt verder op kwaliteit.

Wat wilden we bereiken in 2016?

In aansluiting op de nota 'Bestemming Binnenstad' wilden we in samenwerking met de warenmarkt een visie ontwikkelen op de toekomst van de Groninger warenmarkt; een Masterplan voor de markt.

Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?

Onze zaterdagmarkt in Groningen is verkozen tot beste weekmarkt van Nederland in de categorie grote markten. In het juryrapport van de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH) wordt onze markt aangemerkt als een trekker voor de stad, met grote economische waarde en een zeer divers aanbod. Het winnen van deze prijs viel samen met het 350 jarige bestaan van onze warenmarkt.

Om een goede basis onder het Masterplan voor de Warenmarkt te leggen, zijn wij in 2016 gestart om de vergunningen en administratie voor de warenmarkt te verbeteren. Dit doen wij op basis van de geactualiseerde regelgeving en branchering voor de warenmarkt (december 2015). Wij geven dit proces zorgvuldig en in nauw overleg met onze marktondernemers vorm.

Ondertussen is onze warenmarkt volop in ontwikkeling. Wij werken in nauw overleg met marktondernemers en de CVAH aan het Masterplan voor de warenmarkt. Wij hechten hierbij belang aan een gedragen proces. Allereerst wordt gekeken naar de ruimtelijke inpassing van de warenmarkt; de ruimte die in de binnenstad in de toekomst beschikbaar is voor de warenmarkt. In aanloop naar de definitieve inpassing hebben wij nu al enkele maatregelen genomen om een kwaliteitsimpuls aan onze warenmarkt te geven. Op initiatief van de markt en in nauwe samenwerking met hen, zijn wij bezig om de opstelling voor de Grote Markt te wijzigen naar een meer compacte opstelling. Hierdoor ontstaat naast onze markt meer ruimte voor evenementen. Daarbij is ook de samenwerking tussen markt en evenementen sterk verbeterd. Zo is de ijsbaan in goede samenwerking met de marktondernemers op de Grote Markt gerealiseerd. Daarnaast hebben wij de pilot voor de Zondagsmarkt Vismarkt en Grote Markt verlengd.

Omdat de wijkmarkt in Paddepoel dreigde verloren te gaan, hebben wij besloten tot het instellen van een pilot. In deze pilot ondersteunen wij het initiatief van nieuwe ondernemers op deze wijkmarkt gedurende een jaar financieel. Tevens hebben wij een standplaatsenbeleid rondom de Euroborg vastgesteld, waarin tijdens thuiswedstrijden van FC Groningen standplaatsen zijn toegestaan op vijf aangewezen plekken.

Conclusie

Door onze inzet op de goede samenwerking met de vertegenwoordiging van de warenmarkt in de afgelopen jaren, is er nu een solide basis om gezamenlijk te komen tot een aantrekkelijke, kwalitatief hoogwaardige en toekomstbestendige markt. De totstandkoming van het Masterplan voor de warenmarkt duurt langer dan voorzien. Wij hechten er belang aan dit proces nauwkeurig en in nauwe samenwerking met de marktondernemers vorm te geven. Met het verbeteren van onze interne processen, de gewijzigde opstelling op de Grote Markt en de verlenging van de pilot Zondagsmarkt leggen wij een goede basis voor de verdere ontwikkeling van het Masterplan voor de Warenmarkt.