2.2.2 Bevorderen toerisme
In 2016 hebben we ons wederom ingezet om samen met onze partners en ondernemers te werken aan een gastvrije binnenstad, aan een gevarieerd evenementenaanbod (programma 'Bruisende Binnenstad') en aan de promotie van de stad en regio. Dit om meer bezoekers en toeristen aan te trekken. De (meerdaagse) bezoekers van de stad komen vooral af op de leuke stad Groningen en verschillende evenementen en activiteiten. Om waterrecreatie te faciliteren bedienen we bruggen, verdelen we aanlegplaatsen voor hotelschepen, plezier-/beroepsvaart en kleine bootje en doen we toezicht en handhaving hierop.
Prestatie indicatoren
Met de onderstaande indicatoren is de voortgang van dit beleidsveld in 2016 gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Indicator (en) | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|
Aantal aanlegplaatsen voor hotelschepen | 14 | 18 | 14 |
Aantal beroepsschepen laden/lossen | 71 | 75 | 77 |
Wat wilden we bereiken in 2016?
We wilden meer bezoekers naar de stad trekken die langer verblijven en meer geld uitgeven. Ook wilden we nog meer (Duitse) bezoekers naar de stad trekken en daarmee een verdere groei van het aantal toeristische overnachtingen realiseren. We wilden ook een veilige en vlotte doorstroming van vaartuigen, die zo ten dienste staat van het verkeer op de weg en op het water.
Wat hebben we hiervoor gedaan in 2016?
We hebben gezorgd voor een gastvrije binnenstad met een gevarieerd evenementenaanbod. We hebben Marketing Groningen ondersteund en gezorgd voor het bedienen van bruggen en het verdelen van aanlegplaatsen.
Conclusie
Zorgen voor gastvrije binnenstad met een gevarieerd evenementenaanbod
We hebben verschillende projecten georganiseerd om de gastvrijheid van Groningen te verhogen. Historische dagen zoals Bommen Berend, het aankleden van de binnenstad (bijvoorbeeld paraplu's), het organiseren van een sessie gastvrijheid tijdens Let's Gro, festival zomerwelvaart met meer dan 15.000 bezoekers, maar ook fysieke ingrepen zoals het verlagen van drempel voor minder validen en de herinrichting van de Westerhaven maakt het voor bezoekers aantrekkelijker om langer te blijven.
Groningen staat goed op de kaart als evenementenstad, zo werd bekend gemaakt dat de Eurosonic Noorderslag de tweejaarlijkse Grand Prix wint (als beste evenement). Verder is er gewerkt aan een online evenementenkalender en hebben ondernemers en andere belanghebbenden zich vereniging in Gastvrij050.
Een voorbeeld in de samenwerking met Duitse steden Bremen en Oldenburg is de pop-up-store in een leegstaand winkelpand in de Brugstraat waardoor een interessante uitwisseling van contacten heeft plaatsgevonden tussen deze steden.
Marketing Groningen ondersteunen
De Stichting Marketing Groningen voert de (toeristische) marketing van Groningen uit. Met Marketing Groningen is afgesproken dat zij ook gaan richten op de verdere economische positionering van Groningen, dit om het economische imago (wat nu al goed is) verder te versterken. In de rapportage MKB vriendelijkste gemeente 2015-2016 heeft de gemeente Groningen op de provinciale ranglijst de eerste score behaald qua Imago.
Bruggen bedienen en aanlegplaatsen verdelen
In de voortgangsrapportage 2016-II hebben wij u geïnformeerd over het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (januari 2016) naar aanleiding van een incident met een op afstand bedienbare brug in de gemeente Zaandam. De aanbevelingen uit het rapport zijn gebruikt om de situatie in Groningen te beschouwen. Naar aanleiding daarvan worden verbeterpunten systematisch opgepakt en leiden onder andere tot extra opleidingen en verdere ontwikkeling van bedieningsinstructies en protocollen. Tevens wordt het besturingssysteem voor de bediening van de bruggen op afstand aangepast. Om dit mogelijk te maken heeft de raad een uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld. In 2016 is de Zaanbrug over Noord-Willemskanaal geopend. Deze brug wordt door ons op afstand bediend.
We hebben meer toeristen naar Groningen zien komen waaronder meer Duitse toeristen. De waardering van toeristen voor Groningen is ook toegenomen. Zowel dag-bezoekers als verblijfstoeristen waarderen de stad Groningen zeer positief. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Marketing Groningen en de gemeente is uitgevoerd. Als rapportcijfer geven de toeristen Groningen een 8,4.